Behåll energin i backen hela dagen

Behåll energin i backen hela dagen

En heldag i skidbacken tar på krafterna, både hos stora och små. Det gäller ofta att hålla sig alert för att få ut det mesta av sin åkning, speciellt då det kan vara mycket folk i backarna och för att orka köra på från förmiddag till tidig kväll. Fyll därför på med energi ofta!

Börja alltid med en ordentlig frukost, gärna gröt eller något annat med både kolhydrater och protein som både ger energi och samtidigt håller dig mätt – det tar ju alltid en stund från att frukosten är avklarad till att transportera hela familjen till backen och faktiskt börja åka.

Ett tips för att inte tappa energi och åklust mellan målen är att ha något snack med sig att knapra på i exempelvis sittliften; en frukt, kex eller kanske en chokladbit – se bara till att inte tappa ner något i backen! Att få i sig någon varm dryck under dagen är också en bra idé, är det en riktigt kall dag blir man fortare trött och stel i kroppen. I Branäs backar bjuds det på smarrig varm saft, annars är varm choklad en klassiker (plus att det ju är barnsligt gott också). Att även ta med sig matsäck till lunch är ett smidigt sätt att effektivisera lunchen om man är många i familjen. Värmestugorna är alltid mysiga och passar perfekt för just barnfamiljer som snabbt vill få i sig något för att sedan kunna fortsätta åkandet i några timmar till. Vill man undvika att bära på extra packning finns det gott om restauranger som erbjuder allt ifrån husmanskost, till barnens favorit: våfflor. Till sist och kanske viktigast av allt, ta många pauser! Skidåkning ska vara trivsamt och kul, så ta det lugnt och njut ordentligt!