Fixerad 10-åring - Wild Kids
Hejsan!
Jag har en totalt fixerad 10-åring. Han har älskat och tjatat om Wild Kids i flera år, att han vill vara med. För ett par dagar sedan kom ansökningsmöjligheter upp på hemsidan och sonen blev såklart helt lyriskt, men samtidigt totalt fixerad. Han knackade ner en anmälan, vi tog bilder osv. Han gör inget annat än att pratar om detta - HELA tiden. Han gråter flera gånger varje dag kring detta - då han inte tror att han kommer med. Han frågor och diskuterar hela tiden vad vi tror osv. Till saken hör att han aldrig har kunnat sova över hos en kompis, vi får alltid hämta honom vid tio på kvällen då han längtar hem och känner sig rädd och osäker. De få gånger han sovit hos farmor och farfar vilket är flera år sedan går det alltid åt pipan, han sover ingenting och längtar bara hem och är helt hysterisk innan. Han är rädd och osäker i det mesta och har ett stort behov av oss föräldrar. Detta är absolut helt OK, men grejen är när han skriver sin ansökan och pratar om Wild Kids så beskriver han sig själv totalt tvärtom. Jag förstår också att detta är hans "dröm" om hur han är osv, att han målar upp en bild av sig själv som inte är verklig osv. Men det är oerhört svårt att "ta ner honom på jorden" igen. Vi har pratat med honom om detta hur han skulle klara att sova där tror han. Jo, han känner att han är mogen för det, men att sova hos kompisar är en annan sak tycker han, mycket värre. Han gör absolut ingenting hemma nu (har varit lediga under påsk). Går bara omkring och slänger med armarna, gråter, ältar, tjatar, pratar osv. Vill inte göra någonting annat, går inte att fokusera på något annat. Frågor mig om och om igen om saker kring Wild Kids och uttagningen osv. Sen vips börjar han gråta hysteriskt därför att han säger att "jag kommer säkert inte komma med, och detta är min dröm i livet, jag kan offra allt". Jag förstår att detta är en dröm, jag har också haft drömmar som barn så jag minns. Men jag minns inte att jag blev totalt handlingsförlamad dygnet runt! För det är vad han har blivit. Kan inte sova, äter knappt, allt som han normalt gillar vill han inte göra osv. Vad skall jag göra? Mitt tålamod tryter med jämna mellanrum för jag blir tokig när han beter sig såhär! Tips!!!