Pepparkaksdeg
Utlandsföräldrar
  1. malin2
    #1

    Pepparkaksdeg

    fixar det när jag kommer hem från skridskorlektioner och fått ett av två barn i sängs.
  2. 1
    Pepparkaksdeg fixar det när jag kommer hem från skridskorlektioner och fått ett av två barn i sängs.
  3. Medlem sedan
    Mar 2004
    #2

    Flyttar upp Rosendals kryddiga pepparkakor

    4 1/2 dl ljus sirap
    300g rumsvarmt smör
    4 1/2 dl socker
    1 ägg
    4tsk nymalda mejlikor
    6tsk nymald kanel
    4tsk nymalen ingefära
    4tsk nystött kardemumma
    13-15 dl vetemjöl

    *koka upp sirapen under omrörning. Låt svalna något
    *Rör ner sockret, ägget, kryddorna och smöret
    *Tillsätt mjölet (spara lite till utbaket)
    *Rör så att allt blandas
    *Låt vila svalt men inte kallt till nästa dag
    *Kavla ut tunt och ta ut figurer. Grädda på smord plåt eller bakpapper i 180-200grader, ca 8 minuter.
  4. 2
    Flyttar upp Rosendals kryddiga pepparkakor 4 1/2 dl ljus sirap
    300g rumsvarmt smör
    4 1/2 dl socker
    1 ägg
    4tsk nymalda mejlikor
    6tsk nymald kanel
    4tsk nymalen ingefära
    4tsk nystött kardemumma
    13-15 dl vetemjöl

    *koka upp sirapen under omrörning. Låt svalna något
    *Rör ner sockret, ägget, kryddorna och smöret
    *Tillsätt mjölet (spara lite till utbaket)
    *Rör så att allt blandas
    *Låt vila svalt men inte kallt till nästa dag
    *Kavla ut tunt och ta ut figurer. Grädda på smord plåt eller bakpapper i 180-200grader, ca 8 minuter.
  5. malin2
    #3

    Under tiden

    Gingerbread Biscotti
    Yield: 50 servings

    1 c Almonds, blanched
    3/4 c Sugar
    1/4 lb Butter
    1/2 c Molasses, dark - men det blev inte bra. Ska testa med vanlig corn syrup iår.
    1/4 c Ginger, fresh; minced
    3 Egg
    3 c Flour
    1/2 T Baking powder
    1 T Cinnamon, ground
    1 t Nutmeg, ground
    1/2 t Cloves, ground
    1/2 t Allspice, ground

    Place almonds in a 8 to 9 inch square pan. Bake in a 350 F. oven until golden, 10 to 15 minutes. Let cool, coarsely chop, and set aside.

    In large bowl of an electric mixer, beat sugar, butter, molasses, and ginger until smooth. Add eggs, 1 at a time, beating after each addition.

    In a bowl, stir flour, baking powder, cinnamon, nutmeg, cloves, allspice and almonds. Add to egg mixture; stir to blend. On two greased 12x15 inch baking sheets, use well-floured hands to pat dough into 4 flat loaves, spacing them evenly on sheets; each loaf should be about 1/2 inch thick, 2 inches wide and the length of the baking sheet. Bake in a 350 F. oven until browned at edges and springy to touch, about 25 minutes; switch positions of pans halfway through baking.

    Let loaves stand on baking sheets until cool to touch, then cut into long, 1/2-inch thick diagonal slices. On baking sheets, arrange slices close together with a cut side down. Return to oven and bake at 350 F. until cookies are brown, 15 to 18 minutes longer; switch positions of pans halfway through baking.

    Transfer biscotti to racks and let cool completely. Serve, or store airtight up to 1 month; freeze for longer storage.

  6. 3
    Under tiden Gingerbread Biscotti
    Yield: 50 servings

    1 c Almonds, blanched
    3/4 c Sugar
    1/4 lb Butter
    1/2 c Molasses, dark - men det blev inte bra. Ska testa med vanlig corn syrup iår.
    1/4 c Ginger, fresh; minced
    3 Egg
    3 c Flour
    1/2 T Baking powder
    1 T Cinnamon, ground
    1 t Nutmeg, ground
    1/2 t Cloves, ground
    1/2 t Allspice, ground

    Place almonds in a 8 to 9 inch square pan. Bake in a 350 F. oven until golden, 10 to 15 minutes. Let cool, coarsely chop, and set aside.

    In large bowl of an electric mixer, beat sugar, butter, molasses, and ginger until smooth. Add eggs, 1 at a time, beating after each addition.

    In a bowl, stir flour, baking powder, cinnamon, nutmeg, cloves, allspice and almonds. Add to egg mixture; stir to blend. On two greased 12x15 inch baking sheets, use well-floured hands to pat dough into 4 flat loaves, spacing them evenly on sheets; each loaf should be about 1/2 inch thick, 2 inches wide and the length of the baking sheet. Bake in a 350 F. oven until browned at edges and springy to touch, about 25 minutes; switch positions of pans halfway through baking.

    Let loaves stand on baking sheets until cool to touch, then cut into long, 1/2-inch thick diagonal slices. On baking sheets, arrange slices close together with a cut side down. Return to oven and bake at 350 F. until cookies are brown, 15 to 18 minutes longer; switch positions of pans halfway through baking.

    Transfer biscotti to racks and let cool completely. Serve, or store airtight up to 1 month; freeze for longer storage.

  7. malin2
    #4

    Här hittade Tant Harriets på nätet

    Hej !
    Här kommer ett pepparkaksrecept som jag gillar. Är kanske inte så magert men bra och gott är det iaf.

    Tant Harriets pepparkakor ur Vår Kokbok

    300 g smör eller margarin
    5 dl socker
    1 dl sirap
    1 msk ingefära
    2 msk kanel
    1 msk kryddnejlika
    2 tsk malen kardemumma
    1 msk bikarbonat
    2 dl vatten
    1,5 l vetemjöl (ca 900g)

    Blir ca 300 st Ungstemp 225 grader.

    Rör fett, socker och sirap smidigt tillsammans med kryddorna. Tillsätt bikarbonat och vatten och arbeta in mjölet. Arbeta degen smidig. Den ska vara rätt lös. Låt den vila över natten insvept i folie. Kavla degen tunt och gör fina \"gubbar\". Gräddas i mitten av ugnen ca 5 min.

  8. 4
    Här hittade Tant Harriets på nätet Hej !
    Här kommer ett pepparkaksrecept som jag gillar. Är kanske inte så magert men bra och gott är det iaf.

    Tant Harriets pepparkakor ur Vår Kokbok

    300 g smör eller margarin
    5 dl socker
    1 dl sirap
    1 msk ingefära
    2 msk kanel
    1 msk kryddnejlika
    2 tsk malen kardemumma
    1 msk bikarbonat
    2 dl vatten
    1,5 l vetemjöl (ca 900g)

    Blir ca 300 st Ungstemp 225 grader.

    Rör fett, socker och sirap smidigt tillsammans med kryddorna. Tillsätt bikarbonat och vatten och arbeta in mjölet. Arbeta degen smidig. Den ska vara rätt lös. Låt den vila över natten insvept i folie. Kavla degen tunt och gör fina \"gubbar\". Gräddas i mitten av ugnen ca 5 min.

  9. Anna i Seattle, bf 4/12
    #5

    Tack, tack

    nu har jag ju fler att välja på. Så bra!
  10. 5
    Tack, tack nu har jag ju fler att välja på. Så bra!
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6

    Malen kardemumma...

    Jag har inte sett det här - bara hel.
    Hurra för Ikea! (färdig deg)
    ;-)
  12. 6
    Malen kardemumma... Jag har inte sett det här - bara hel.
    Hurra för Ikea! (färdig deg)
    ;-)
  13. Anna i Seattle, bf 4/12
    #7

    jag tänkte försöka

    undvika en tripp till till Ikea.... men eftersom alla recept har sirap i sig så måste jag nog åka ändå.... och då kan jag ju lika gärna köpa färdig deg.
  14. 7
    jag tänkte försöka undvika en tripp till till Ikea.... men eftersom alla recept har sirap i sig så måste jag nog åka ändå.... och då kan jag ju lika gärna köpa färdig deg.

Liknande trådar

  1. Pepparkaksdeg
    By -svea- in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-12-03, 02:56
  2. Pepparkaksdeg!
    By Loijsan in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 23:57
  3. En pepparkaksdeg som
    By Kattis in forum Mat & dryck
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 23:40
  4. Pepparkaksdeg?
    By Madicken-m4 in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 13:55
  5. Pepparkaksdeg??
    By Martha m H-05 & M-07 in forum _05 Höstbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 10:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar