Blir galen på kläder som inte blir rena
En bra idé
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Blir galen på kläder som inte blir rena

    Nu måste jag be om lite hjälp.
    Jag har inga dyra eller krångliga kläder till min tjej på snart 4 men jag är ändå rädd om dem vi har.
    Tyvärr så är det mer än ofta som fläckarna inte går bort i maskin.
    Kan jag snälla få tips på era bästa fläckborttagningar, hur ni förbehandlar kläder innan tvätt, vilka tvättmedel, vilka fläckborttagningsmedel ?
    Tack snälla på förhand !

    Själv använder jag Skona både kulör och vittvätt. TaBortspray på fläckar innan jag tvättar. Men det hjääälper inte. Maskinen är relativt ny.
    Kram på er // P
  2. 1
    Blir galen på kläder som inte blir rena Nu måste jag be om lite hjälp.
    Jag har inga dyra eller krångliga kläder till min tjej på snart 4 men jag är ändå rädd om dem vi har.
    Tyvärr så är det mer än ofta som fläckarna inte går bort i maskin.
    Kan jag snälla få tips på era bästa fläckborttagningar, hur ni förbehandlar kläder innan tvätt, vilka tvättmedel, vilka fläckborttagningsmedel ?
    Tack snälla på förhand !

    Själv använder jag Skona både kulör och vittvätt. TaBortspray på fläckar innan jag tvättar. Men det hjääälper inte. Maskinen är relativt ny.
    Kram på er // P
  3. anonymt namn
    #2

    Så här gör jag

    Innan jag lägger barnens plagg i tvättkorgen synar jag dem på fläckar som behöver behandling, de plagg läggs i en speciell korg. När det blir fullt i den korgen behandlas alla fäckar på en gång. Alla fläckar får galltvål på sig och läggs i en balja med lite vatten i så att plaggen pecis täcks med vatten. Alla plagg samlas i samma balja( de pagg som kanske färgar av sig får ligga i en annan balja). Dagen efter går jag igenom högen gnuggar lite på fläckarna. De plagg som blivit av med fläckarna stoppas i maskinen och de andra plaggen får ligga kvar tills nästa dag. Nästa dag upprepas proceduren. Vissa kläder kan ligga kvar i 4 dagar.

    Vi tvättar med euroshoppers kulörtvättmedel.
    Har fått bort fläckar av jordgubb, blåbär, blod,tomat,apelsin,morot,chokl ad,lingon m.m

    De fläckar jag tycker är svårast att bli av med är de som kommer på vita plagg.
    De fläckarna får jag inte bort.
    Tar gärna emot tips ang dom fläckarna
  4. 2
    Så här gör jag Innan jag lägger barnens plagg i tvättkorgen synar jag dem på fläckar som behöver behandling, de plagg läggs i en speciell korg. När det blir fullt i den korgen behandlas alla fäckar på en gång. Alla fläckar får galltvål på sig och läggs i en balja med lite vatten i så att plaggen pecis täcks med vatten. Alla plagg samlas i samma balja( de pagg som kanske färgar av sig får ligga i en annan balja). Dagen efter går jag igenom högen gnuggar lite på fläckarna. De plagg som blivit av med fläckarna stoppas i maskinen och de andra plaggen får ligga kvar tills nästa dag. Nästa dag upprepas proceduren. Vissa kläder kan ligga kvar i 4 dagar.

    Vi tvättar med euroshoppers kulörtvättmedel.
    Har fått bort fläckar av jordgubb, blåbär, blod,tomat,apelsin,morot,chokl ad,lingon m.m

    De fläckar jag tycker är svårast att bli av med är de som kommer på vita plagg.
    De fläckarna får jag inte bort.
    Tar gärna emot tips ang dom fläckarna
  5. Medlem sedan
    Jan 2006
    #3
    Fläckarna på de vita kläderna kanske kan blekas med klorin. Men var lite försiktig till en början och kolla så att de inte är färgade vita.
  6. 3
    Fläckarna på de vita kläderna kanske kan blekas med klorin. Men var lite försiktig till en början och kolla så att de inte är färgade vita.
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4
    Hej Vännen! Jag är inte så bra på fläckar själv men tycker att det har blivit lite bättre. Jag förbehandlar fläckarna med olika medel och tvättar med tvättboll som vanligt. Skillnaden nu är att jag i tvättmedelsfacket häller i lite Yes diskmedel! Kanske en matsked i mängd och jag tycker det blir bättre än utan.
  8. 4
    Hej Vännen! Jag är inte så bra på fläckar själv men tycker att det har blivit lite bättre. Jag förbehandlar fläckarna med olika medel och tvättar med tvättboll som vanligt. Skillnaden nu är att jag i tvättmedelsfacket häller i lite Yes diskmedel! Kanske en matsked i mängd och jag tycker det blir bättre än utan.
  9. Medlem sedan
    Sep 2006
    #5
    hej jag brukar använda galltvål (inte den flytande) . Jag gnuggar in tvålen på fläcken och låter det va en stund. Flytande vanish funkar också bra tycker jag :-)
  10. 5
    hej jag brukar använda galltvål (inte den flytande) . Jag gnuggar in tvålen på fläcken och låter det va en stund. Flytande vanish funkar också bra tycker jag :-)
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6

    Bio-shout

    Jag tar på det på vaje fläck när jag lägger dem i tvättkorgen, sen tvättas det som vabligt!
    Funkar kanon!

    Lycka till!
    /Lotta med Oskar -01, Vilmer -03 & Max -06
  12. 6
    Bio-shout Jag tar på det på vaje fläck när jag lägger dem i tvättkorgen, sen tvättas det som vabligt!
    Funkar kanon!

    Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Jan 2007
    #7
    Galltvål som en tidigare tjej tipsat om är ett måste för småbarnsgföräldrar och sölgrisar över lag .
    50 spänn räddar många kläder.
  14. 7
    Galltvål som en tidigare tjej tipsat om är ett måste för småbarnsgföräldrar och sölgrisar över lag .
    50 spänn räddar många kläder.
  15. Medlem sedan
    Mar 2006
    #8
    fil går bra på bär frukt eller vin fläckar.
    det gör inget om fläcken är tvättad en eller flera gånger.
    jag testar fil på alla fläckar som inte har gått bort, även på annat än ovan. ibland går det ibland inte. men på de ovan nämnda försvinner fläcken. ibland måste man göra det flera varv.
  16. 8
    fil går bra på bär frukt eller vin fläckar.
    det gör inget om fläcken är tvättad en eller flera gånger.
    jag testar fil på alla fläckar som inte har gått bort, även på annat än ovan. ibland går det ibland inte. men på de ovan nämnda försvinner fläcken. ibland måste man göra det flera varv.
  17. Medlem sedan
    Oct 2003
    #9
    En miljövänligare och mindre farlig alternativ än klorin är bakpulver eller bikarbonat.
  18. 9
    En miljövänligare och mindre farlig alternativ än klorin är bakpulver eller bikarbonat.
  19. Medlem sedan
    Jan 2006
    #10
    Va! Hur funkar det? Det låter superbra !
  20. 10
    Va! Hur funkar det? Det låter superbra !

Liknande trådar

  1. Blir galen kommer inte på
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 16:41
  2. Håriga kläder! *jag blir galen*
    By NånAnnan in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 17:15
  3. Jag blir galen jag hittar inte
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 16:54
  4. Jag blir galen jag kan inte ens göra en
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 20:06
  5. Jag blir galen, jag kan inte
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 15:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar