Rädd & förståndig eller rädd & feg?
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Rädd & förståndig eller rädd & feg?

    Jag tog med mig hunden för att möta maken halvvägs från hans jobb när han slutade för någon timma sedan. Plötsligt är jag alldeles nära ett riktigt slagsmål, ett sådant som innehöll brutalt våld med slag och sparkar, och jag valde att inte gå fram till dem och göra något. Jag gjorde som (nästan) alla andra, d.v.s. såg på och undrade om inte någon skulle ingripa.

    Ahh vad dålig jag kände mig. Det var ju två gymnasietjejer men med BF om tre veckor så höll jag mig undan för de var verkligen inte snälla mot varandra. Ena tjejen boxade till den andra i ansiktet och sedan knäade henne i ryggen, men då tände det till hos den slagna och hon i sin tur brottade ner tjejen som gett henne stryk och började sparka henne i magen då hon låg på trottoaren.

    Som tur var kom det snabbt två killar och lyfte undan tjejerna från varandra och sedan kom tjejkompisar fram och bildade två "läger" så att ingen kunde slå den andra. Men jag stod med andra och tittade på och bara väntade på att någon skulle göra något. Jag vågade verkligen inte gå fram och vara så där vuxen som man ska vara, för allt jag kunde tänka på var att jag kunde riskera att få ett slag eller en spark.

    Tur att killarna kom ... medan jag stog och kände mig feg och höggravid. Hur hade ni agerat? Feg eller förståndig?

    Det är ju inte så att jag har värsta "skrämmande" hunden heller, utan en basset som flänger med öronen och ser ut som Snobben (fast han är en beagle).
  2. 1
    Rädd & förståndig eller rädd & feg? Jag tog med mig hunden för att möta maken halvvägs från hans jobb när han slutade för någon timma sedan. Plötsligt är jag alldeles nära ett riktigt slagsmål, ett sådant som innehöll brutalt våld med slag och sparkar, och jag valde att inte gå fram till dem och göra något. Jag gjorde som (nästan) alla andra, d.v.s. såg på och undrade om inte någon skulle ingripa.

    Ahh vad dålig jag kände mig. Det var ju två gymnasietjejer men med BF om tre veckor så höll jag mig undan för de var verkligen inte snälla mot varandra. Ena tjejen boxade till den andra i ansiktet och sedan knäade henne i ryggen, men då tände det till hos den slagna och hon i sin tur brottade ner tjejen som gett henne stryk och började sparka henne i magen då hon låg på trottoaren.

    Som tur var kom det snabbt två killar och lyfte undan tjejerna från varandra och sedan kom tjejkompisar fram och bildade två "läger" så att ingen kunde slå den andra. Men jag stod med andra och tittade på och bara väntade på att någon skulle göra något. Jag vågade verkligen inte gå fram och vara så där vuxen som man ska vara, för allt jag kunde tänka på var att jag kunde riskera att få ett slag eller en spark.

    Tur att killarna kom ... medan jag stog och kände mig feg och höggravid. Hur hade ni agerat? Feg eller förståndig?

    Det är ju inte så att jag har värsta "skrämmande" hunden heller, utan en basset som flänger med öronen och ser ut som Snobben (fast han är en beagle).
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Jag tycker du gjorde helt rätt. I vissa lägen måste man vara egoistisk och det här är ett av dem.
  4. 2
    Jag tycker du gjorde helt rätt. I vissa lägen måste man vara egoistisk och det här är ett av dem.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    hade gjort likadant!! inte vågar man gå fram, höggravid o allt!!
  6. 3
    hade gjort likadant!! inte vågar man gå fram, höggravid o allt!!
  7. Medlem sedan
    Apr 2007
    #4
    I det här fallet skulle jag nog säga förståndig.. För det första så boxade de ju på varandra även om det måste ha varit ohyggligt. För det andra så är du faktiskt höggravid kvinna!

    Om jag hade varit i situationen så hade jag nog inte heller gått fram och särat på dem, det verkar korkat.. men jag kanske hade ringt polisen efter en viss fundering.. Men det hade jag ju inte hunnit eftersom att nån annan kom och avbröt så resultatet hade nog blivit detsamma!

    Det finns ju ett amerikanskt talesätt som tex brandmännen använder sig av som jag tycker passar i många situationer "don't become a part of the problem". Det innebär inte att man inte ska göra något men man måste tänka på sin egen säkerhet först!

    kram
  8. 4
    I det här fallet skulle jag nog säga förståndig.. För det första så boxade de ju på varandra även om det måste ha varit ohyggligt. För det andra så är du faktiskt höggravid kvinna!

    Om jag hade varit i situationen så hade jag nog inte heller gått fram och särat på dem, det verkar korkat.. men jag kanske hade ringt polisen efter en viss fundering.. Men det hade jag ju inte hunnit eftersom att nån annan kom och avbröt så resultatet hade nog blivit detsamma!

    Det finns ju ett amerikanskt talesätt som tex brandmännen använder sig av som jag tycker passar i många situationer "don't become a part of the problem". Det innebär inte att man inte ska göra något men man måste tänka på sin egen säkerhet först!

    kram
  9. Medlem sedan
    Aug 2007
    #5
    Hej

    Jag tyckte du var klok. Jag var på väg ut genom svängdörrarna vid Danderyds sjukhus förrförra veckan när en kille 30 cm framför mig i dörren tänder en cigarett inomhus men på väg ut. Jag sa till honom att ursäkta men du får faktiskt inte röka här. (Man får inte heller röka precis utanför dörrarna).När jag sedan passerade honom slog han mig hårt i bakhuvudet med sina nycklar som han hade i handen. Tacksamt!
  10. 5
    Hej

    Jag tyckte du var klok. Jag var på väg ut genom svängdörrarna vid Danderyds sjukhus förrförra veckan när en kille 30 cm framför mig i dörren tänder en cigarett inomhus men på väg ut. Jag sa till honom att ursäkta men du får faktiskt inte röka här. (Man får inte heller röka precis utanför dörrarna).När jag sedan passerade honom slog han mig hårt i bakhuvudet med sina nycklar som han hade i handen. Tacksamt!
  11. Medlem sedan
    Apr 2007
    #6
    Men herreguuud! Är det sant?
    Alltså det var nog bland det värsta jag har hört.. ojoj.. J*äklar vad jag blir förbannad när jag hör en sån sak!

    Men det är klart han var ju på sjukhuset av en anledning
  12. 6
    Men herreguuud! Är det sant?
    Alltså det var nog bland det värsta jag har hört.. ojoj.. J*äklar vad jag blir förbannad när jag hör en sån sak!

    Men det är klart han var ju på sjukhuset av en anledning

Liknande trådar

  1. Ibland blir jag så rädd så rädd
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 17:56
  2. Ok, bör man bli rädd eller strunta i det
    By Blanca in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-05, 11:08
  3. Rädd för pyskos och rädd för smärtan....
    By BraigaMamma in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 23:47
  4. rädd..
    By anonymt namn in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 21:33
  5. Förståndig eller lyxig
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 19:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar