Honkatt
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    Honkatt

    Har en steriliserad honkatt, hon har börjat jama och springa ut och in väldigt mycket, likt en marsandekisse!

    Är de´t möjligt att det beteendet sitter kvar efter steriliseringen ?

    Springer också massa hanar efter henne?
  2. 1
    Honkatt Har en steriliserad honkatt, hon har börjat jama och springa ut och in väldigt mycket, likt en marsandekisse!

    Är de´t möjligt att det beteendet sitter kvar efter steriliseringen ?

    Springer också massa hanar efter henne?
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2
    Är hon steriliserad så har hon kvar allt löpbeteende, men nu för tiden kastrerar man både hanar och honor. Är din katt verkligen steriliserad tycker jag att du ska kastrera henne.

    Men även kastrerade katter kan känna av att det börjar bli vår ute, det är inte onormalt.
    Mamma till Titus, född 090514
    Min mat-blogg: http://annesfood.blogspot.com
  4. 2
    Är hon steriliserad så har hon kvar allt löpbeteende, men nu för tiden kastrerar man både hanar och honor. Är din katt verkligen steriliserad tycker jag att du ska kastrera henne.

    Men även kastrerade katter kan känna av att det börjar bli vår ute, det är inte onormalt.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3
    Jag har en hona som är kastrerad - för ca 1,5 månad sen - och hon beter sig också som att hon ska löpa - nästan dagligen nu. Enligt tre olika veterinärer ska hon ju inte göra det längre. För allt är bortplockat - äggstockar, livmoder och cysta. Men det kan visst ändå finnas kvar hormoner i resten av kroppen.

    Men jag hoppas att det är som du skriver - att dem kan göra det pga av våren - för det här börjar bli jobbigt nu. Hon kan väl knappast må bra av det?

    (Jag har skrivit tidigare om min katt - och just du har svarat mig tidigare - tack för ditt svar!)
  6. 3
    Jag har en hona som är kastrerad - för ca 1,5 månad sen - och hon beter sig också som att hon ska löpa - nästan dagligen nu. Enligt tre olika veterinärer ska hon ju inte göra det längre. För allt är bortplockat - äggstockar, livmoder och cysta. Men det kan visst ändå finnas kvar hormoner i resten av kroppen.

    Men jag hoppas att det är som du skriver - att dem kan göra det pga av våren - för det här börjar bli jobbigt nu. Hon kan väl knappast må bra av det?

    (Jag har skrivit tidigare om min katt - och just du har svarat mig tidigare - tack för ditt svar!)
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4
    Det kan ta lite tid efter kastrering också. Men som sagt, lite "marsande" kan även kastrater ägna sig åt. Blir det väldigt jobbigt tycker jag att du ska prata med veterinären om hormoner/p-spruta - inte helt vanligt och det har sina risker, men det kan också fungera. Feliway är en annan variant, feromoner som är doftlösa för dig men som katten känner, man sätter en givare i elurtaget, och det kan verka lugnande för katten.
    Mamma till Titus, född 090514
    Min mat-blogg: http://annesfood.blogspot.com
  8. 4
    Det kan ta lite tid efter kastrering också. Men som sagt, lite "marsande" kan även kastrater ägna sig åt. Blir det väldigt jobbigt tycker jag att du ska prata med veterinären om hormoner/p-spruta - inte helt vanligt och det har sina risker, men det kan också fungera. Feliway är en annan variant, feromoner som är doftlösa för dig men som katten känner, man sätter en givare i elurtaget, och det kan verka lugnande för katten.
  9. Medlem sedan
    May 2007
    #5
    Är det två skilda saker menar du?
    Trodde att man kasterare hankatter o steriliserade honkatter?
    Hon är steriliserad för ca ett halvår sedan av katthemmet, som vi köpt henne ifrån, så då kanske hon är kastrerad då? Om man gör det automatiskt? Vad nu skillanden än är?
  10. 5
    Är det två skilda saker menar du?
    Trodde att man kasterare hankatter o steriliserade honkatter?
    Hon är steriliserad för ca ett halvår sedan av katthemmet, som vi köpt henne ifrån, så då kanske hon är kastrerad då? Om man gör det automatiskt? Vad nu skillanden än är?
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6
    Nej, det är två olika saker. Kastrering betyder att man tar bort livmoder och äggstockar - rubbet - medan man vid sterilisering bara skär av äggledare. (Eh, ja, typ så - jag är inte veterinär..) Både hanar och honor kan kastreras och steriliseras. (På en steriliserad hane skär man av sädesledarna.) Vanligast nu är tveklöst kastrering. Du borde väl ha nån slags kastreringsintyg..? Hör av dig annars till katthemmet och fråga vad som är gjort.
    Mamma till Titus, född 090514
    Min mat-blogg: http://annesfood.blogspot.com
  12. 6
    Nej, det är två olika saker. Kastrering betyder att man tar bort livmoder och äggstockar - rubbet - medan man vid sterilisering bara skär av äggledare. (Eh, ja, typ så - jag är inte veterinär..) Både hanar och honor kan kastreras och steriliseras. (På en steriliserad hane skär man av sädesledarna.) Vanligast nu är tveklöst kastrering. Du borde väl ha nån slags kastreringsintyg..? Hör av dig annars till katthemmet och fråga vad som är gjort.

Liknande trådar

  1. Han eller honkatt?
    By snickaren in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 19:25
  2. Han eller honkatt?
    By snickaren in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 07:56
  3. kastrering av honkatt
    By Sanna, William&Linus in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 09:04
  4. Kastrering av honkatt
    By Moonbeam in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 08:57
  5. När kastrera honkatt?
    By åsa in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 23:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar