Skyddat hus?
Hem & fritid
  1. blivande skärgårdsbo
    #1

    Skyddat hus?

    Vi funderar på att köpa ett hus ute i skärgården... men blev lite tveksamma när vi fick veta att huset är skyddat. Det ligger i den gamla trästadsdelen, mitt i byn. Ett underbart hus från 1920-talet med havsutsikt
    Hur strikta regler kan det vara? vi frågade lite och tex man får inte bygga till, färgen på utefasaden får inte ändras, inomhus får man inte ha parkettgolv utan det ska vara träplankor. Vad kan det finnas för andra regler?

    Huset är väldigt fint och mysigt, behöver bara lite vitt färg inomhus. Men är det någon här som har erfarenhet av att äga och bo i ett skyddat hus?

    Ska nog också säga att vårt bud har gått igenom Dock inget bindande innan vi skrivit på papper vilket vi ska göra i morgon.
  2. 1
    Skyddat hus? Vi funderar på att köpa ett hus ute i skärgården... men blev lite tveksamma när vi fick veta att huset är skyddat. Det ligger i den gamla trästadsdelen, mitt i byn. Ett underbart hus från 1920-talet med havsutsikt
    Hur strikta regler kan det vara? vi frågade lite och tex man får inte bygga till, färgen på utefasaden får inte ändras, inomhus får man inte ha parkettgolv utan det ska vara träplankor. Vad kan det finnas för andra regler?

    Huset är väldigt fint och mysigt, behöver bara lite vitt färg inomhus. Men är det någon här som har erfarenhet av att äga och bo i ett skyddat hus?

    Ska nog också säga att vårt bud har gått igenom Dock inget bindande innan vi skrivit på papper vilket vi ska göra i morgon.
  3. Medlem sedan
    May 1998
    #2
    Grattis till huset! Låter otroligt fint! Bodde i en lägenhet som var skyddad och jag vet att man kan få bidrag till renovering om man har ett K-märkt hus. Ni får väl fundera på vad som kan vara nödvändigt för er att åtgärda i huset och om det går att göra inom ramen för K-märkningen.
  4. 2
    Grattis till huset! Låter otroligt fint! Bodde i en lägenhet som var skyddad och jag vet att man kan få bidrag till renovering om man har ett K-märkt hus. Ni får väl fundera på vad som kan vara nödvändigt för er att åtgärda i huset och om det går att göra inom ramen för K-märkningen.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Grattis, låter supermysigt! Men jag antar att ni köper huset för att ni gillar det om det är o som det alltid varit. Vi bor i ett skyddat hus och när vi köpte det så visste vi ju att vi inte får bygga till, ut, o om. Vi har dock bytt fönster men till samma sort o utseende o proportioner, det gick bra. Men kolla på byggnadsförvaltnngen i den kommun ni ska köpa i. Dom har detaljplaner för kvarteret o huset.
    Lycka till! Det är speciellt med såna hus.....
  6. 3
    Grattis, låter supermysigt! Men jag antar att ni köper huset för att ni gillar det om det är o som det alltid varit. Vi bor i ett skyddat hus och när vi köpte det så visste vi ju att vi inte får bygga till, ut, o om. Vi har dock bytt fönster men till samma sort o utseende o proportioner, det gick bra. Men kolla på byggnadsförvaltnngen i den kommun ni ska köpa i. Dom har detaljplaner för kvarteret o huset.
    Lycka till! Det är speciellt med såna hus.....
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Grattis till huset..

    ..och jag hoppas ni kommer att trivas i skärgården! Jag upplever att det är en hel vetenskap så fort man vill göra något på lantstället (på en ö) men det kanske också beror på att den kommunen det tillhör är striktare än den vi har vårt permanentboende i. Å andra sidan är skärgården helt underbar och jag tycker inte att alla regler och paragrafer är skäl nog att avstå från köp. Husfärg och nyans, väggpanel, taklutning, antal fönster osv är exempel på saker som de brukar ha strikta åsikter om "hos oss". Även sjöbodar och sånt som kräver särskilda servitut. Tror och hoppas att ni kommer att trivas i skärgården!
  8. 4
    Grattis till huset.. ..och jag hoppas ni kommer att trivas i skärgården! Jag upplever att det är en hel vetenskap så fort man vill göra något på lantstället (på en ö) men det kanske också beror på att den kommunen det tillhör är striktare än den vi har vårt permanentboende i. Å andra sidan är skärgården helt underbar och jag tycker inte att alla regler och paragrafer är skäl nog att avstå från köp. Husfärg och nyans, väggpanel, taklutning, antal fönster osv är exempel på saker som de brukar ha strikta åsikter om "hos oss". Även sjöbodar och sånt som kräver särskilda servitut. Tror och hoppas att ni kommer att trivas i skärgården!

Liknande trådar

  1. OSA= Offentligt skyddat arbete?
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 23:00
  2. Ogillar skyddat nummer!
    By Gretah in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 12:02
  3. Internetbank - skyddat belopp
    By Jokai in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 12:33
  4. skyddat boende/besöksförbud?
    By Separera! in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 23:33
  5. När det står skyddat belopp
    By Maria in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 12:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar