Hörselnedsättning!
Hörselskador & nedsättning
  1. Medlem sedan
    Mar 1999
    #1

    Hörselnedsättning!

    Dottern som är född sommaren 02 har en hörselnedsättning, ca 20 % säger de, men jag kan inte få något bra svar om det är något som kommer att bli jobbigt för henne i skolan.

    Kolar man på hennes audiogram så går det upp och ner som en bergochdalbana och det är ibland långt under normalt för att sedan gå upp till normal igen för att på nästa ljud dippa igen.

    Audiologen säger att vi ska säga till att hon ska sitta långt fram i klassrummet så hon ska uppfatta bra. Hon går inte hos någon logoped för tillfället då de tycker att hennes uttal blivit bättre, men själva känner vi att det inte alls är tillfredsställande.

    Hon kan tex inte säga ord som börjar på P eller B ordentligt. Breve (alltrså brevid) blir greve. prova blir krova osv. Vi kämpar och kämpar hemma med detta men tycker inte att vi kommer någonstans och som sagt audiologen tycker hon pratar bra.

    Vad tycker ni ska man vända sig till någon annan eller hoppas på att audiologen har rätt och att detta kommer rätta till sig av sig själv?
    Var och en har en skruv lös. Den som inte tror det har två.
  2. 1
    Hörselnedsättning! Dottern som är född sommaren 02 har en hörselnedsättning, ca 20 % säger de, men jag kan inte få något bra svar om det är något som kommer att bli jobbigt för henne i skolan.

    Kolar man på hennes audiogram så går det upp och ner som en bergochdalbana och det är ibland långt under normalt för att sedan gå upp till normal igen för att på nästa ljud dippa igen.

    Audiologen säger att vi ska säga till att hon ska sitta långt fram i klassrummet så hon ska uppfatta bra. Hon går inte hos någon logoped för tillfället då de tycker att hennes uttal blivit bättre, men själva känner vi att det inte alls är tillfredsställande.

    Hon kan tex inte säga ord som börjar på P eller B ordentligt. Breve (alltrså brevid) blir greve. prova blir krova osv. Vi kämpar och kämpar hemma med detta men tycker inte att vi kommer någonstans och som sagt audiologen tycker hon pratar bra.

    Vad tycker ni ska man vända sig till någon annan eller hoppas på att audiologen har rätt och att detta kommer rätta till sig av sig själv?
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Hej.

    Det är lite svårtolkat när de säger att hon har 20% nedsatt hörsel..
    Vill du kolla audiogrammet var hon har "kryssen" på 500, 1000, 2000, 4000, 6000 och 8000 Hz, så kan jag bilda mig en uppfattning om hennes hörsel och ge er tips på vad ni skulle kunna yrka på för stöd åt er dotter..

    Hälsningar
  4. 2
    Hej.

    Det är lite svårtolkat när de säger att hon har 20% nedsatt hörsel..
    Vill du kolla audiogrammet var hon har "kryssen" på 500, 1000, 2000, 4000, 6000 och 8000 Hz, så kan jag bilda mig en uppfattning om hennes hörsel och ge er tips på vad ni skulle kunna yrka på för stöd åt er dotter..

    Hälsningar
  5. Medlem sedan
    Mar 1999
    #3
    Åh, då ska jag be att få kolla på det igen nästa gång vi ska till hennes öronläkare, för nu senast så behöll de alla papper själva och vi fick bara se det som hastigast.

    Tack för svaret.
    Var och en har en skruv lös. Den som inte tror det har två.
  6. 3
    Åh, då ska jag be att få kolla på det igen nästa gång vi ska till hennes öronläkare, för nu senast så behöll de alla papper själva och vi fick bara se det som hastigast.

    Tack för svaret.
  7. Medlem sedan
    May 2008
    #4
    Hej!
    sitter och läser era inlägg och funderar lite. Jag är själv hörselskadad och från början ganska lindrigt. Man tyckte inte jag behövde hörapparater, men ändå kan man konstatera att jag missat ca 30 % av undervisningen i skolan pga detta. B, P och T blir ofta förväxlade och man får tänka på vad folk eg säger. Jag fick en apparat när jag var 14 år och två när jag var strax över 20. Detta skulle jag fått från början, (om jag fått välja).
    Stå på er att era barn ska ha hjälp. Inga audiogram, eller andra undersökningar kan tala om exakt hur era barn upplever sin hörsel. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra och sedan låta dem själva bestämma när de är så gamla att de kan det. Oroa er inte för mobbning. Här upphörde det när jag fick apparat och började höra.
  8. 4
    Hej!
    sitter och läser era inlägg och funderar lite. Jag är själv hörselskadad och från början ganska lindrigt. Man tyckte inte jag behövde hörapparater, men ändå kan man konstatera att jag missat ca 30 % av undervisningen i skolan pga detta. B, P och T blir ofta förväxlade och man får tänka på vad folk eg säger. Jag fick en apparat när jag var 14 år och två när jag var strax över 20. Detta skulle jag fått från början, (om jag fått välja).
    Stå på er att era barn ska ha hjälp. Inga audiogram, eller andra undersökningar kan tala om exakt hur era barn upplever sin hörsel. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra och sedan låta dem själva bestämma när de är så gamla att de kan det. Oroa er inte för mobbning. Här upphörde det när jag fick apparat och började höra.

Liknande trådar

  1. Lindrig hörselnedsättning
    By annki12 in forum Hörselskador & nedsättning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 07:44
  2. Hörselnedsättning...nån som vet?
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 09:37
  3. Hörselnedsättning pga öi?
    By Vovven med 2 valpar in forum Öronbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 08:30
  4. Hörselnedsättning...
    By Helena m Z03 E07 F09 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 16:52
  5. Hörselnedsättning?
    By anonymt namn in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 13:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar