Tjänstebil?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. annF
    #1

    Tjänstebil?

    Någon som vet hur det fungerar med tjänstebil?

    Mannen har blivit erbjuden antingen 3000 i löneökning eller tjänstebil.

    Löneökningen på 3000 kr skulle ge oss i pengar ca 1500kr mer i månaden när jag räknade........antar att det är högre skatt när man komer upp i en viss summa i lön........

    I dagsläget har vi en 6 år gammal bil som vi redan betalt. Vi betalar i skatt och försäkring och underhåll kanske 1000 - 1300 kr i månaden för den.

    Det jag undrar över är hur man sedan beskattar bilen.........

    Han får bilen istället för löneökning. Så långt känns det som om det är en bra affär dvs vi får en ny bil och går + - noll rent ekonomiskt....men jag antar att man sedan skall beskatta mer när deklarationen kommer?

    Som det är nu får vi tillbaks ca 12000 på skatten varje år då vi har bolån. Har försökt läsa på nätet men fattar ingenting....men av det jag lst så verkar det inte vara fördelaktigt med tjänstebil utan en dyr affär.

    Han skulle tänka ett par dagar och åtekomma till chefen med svar.........så vilket är bäst för oss. Ta 3000 kr mer i lön och få ut 1500 kr mer i handen per månad eller ta tjänstebilen?

    Kankse ingen här som vet ? men värt ett försök.
  2. 1
    Tjänstebil? Någon som vet hur det fungerar med tjänstebil?

    Mannen har blivit erbjuden antingen 3000 i löneökning eller tjänstebil.

    Löneökningen på 3000 kr skulle ge oss i pengar ca 1500kr mer i månaden när jag räknade........antar att det är högre skatt när man komer upp i en viss summa i lön........

    I dagsläget har vi en 6 år gammal bil som vi redan betalt. Vi betalar i skatt och försäkring och underhåll kanske 1000 - 1300 kr i månaden för den.

    Det jag undrar över är hur man sedan beskattar bilen.........

    Han får bilen istället för löneökning. Så långt känns det som om det är en bra affär dvs vi får en ny bil och går + - noll rent ekonomiskt....men jag antar att man sedan skall beskatta mer när deklarationen kommer?

    Som det är nu får vi tillbaks ca 12000 på skatten varje år då vi har bolån. Har försökt läsa på nätet men fattar ingenting....men av det jag lst så verkar det inte vara fördelaktigt med tjänstebil utan en dyr affär.

    Han skulle tänka ett par dagar och åtekomma till chefen med svar.........så vilket är bäst för oss. Ta 3000 kr mer i lön och få ut 1500 kr mer i handen per månad eller ta tjänstebilen?

    Kankse ingen här som vet ? men värt ett försök.
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    är det här rätt räknat? Säkte lite här inne om tjänstebil och vet ej om jag blev så mycket klokare men kan detta stämma.....

    Vi säger att han bestämmer sig för tjänstebilen och den har ett förmånsvärde på säg 3000 kr.

    Han lägger då dessa 3000kr på lönen vi säger 27.000 + 3000 = 30000. Drar sedan skattesatsen på dessa 30000 och den summan skatt man då får drar man sedan från 27000 kr.

    eller är det helst fel?
  4. 2
    är det här rätt räknat? Säkte lite här inne om tjänstebil och vet ej om jag blev så mycket klokare men kan detta stämma.....

    Vi säger att han bestämmer sig för tjänstebilen och den har ett förmånsvärde på säg 3000 kr.

    Han lägger då dessa 3000kr på lönen vi säger 27.000 + 3000 = 30000. Drar sedan skattesatsen på dessa 30000 och den summan skatt man då får drar man sedan från 27000 kr.

    eller är det helst fel?
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Det stämmer

    Det stämmer att förmånen av tjänstebil är beskattningsbar. På skatteverkets hemsida finns en lista på förmånsvärdet är på olika bilar. Förmånsvärdet är alltså den summa som ska läggas ovanpå inkomsten och beskattas. Sedan är det bara att räkna hur mycket tjänstebilen kommer att kosta i just ert fall.
  6. 3
    Det stämmer Det stämmer att förmånen av tjänstebil är beskattningsbar. På skatteverkets hemsida finns en lista på förmånsvärdet är på olika bilar. Förmånsvärdet är alltså den summa som ska läggas ovanpå inkomsten och beskattas. Sedan är det bara att räkna hur mycket tjänstebilen kommer att kosta i just ert fall.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    ok, men tillkommer sedan några fler skatter eller liknande........hur tar man t ex upp detta i deklarationen? Eller är det så att man liksom har betalat allt iom att man drar extra på lönen?

    Hur funkar det med t ex bensin och så. Han kommer att använda den i tjänsten på dagarna men privat kvällar och helger.
  8. 4
    ok, men tillkommer sedan några fler skatter eller liknande........hur tar man t ex upp detta i deklarationen? Eller är det så att man liksom har betalat allt iom att man drar extra på lönen?

    Hur funkar det med t ex bensin och så. Han kommer att använda den i tjänsten på dagarna men privat kvällar och helger.
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Förmånsvärdet

    Förmånsvärdet jag berättade om är den summa som man lägger ovanpå den vanliga inkomsten och som sedan beskattas precis som om det vore lön.
  10. 5
    Förmånsvärdet Förmånsvärdet jag berättade om är den summa som man lägger ovanpå den vanliga inkomsten och som sedan beskattas precis som om det vore lön.
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    Om han väljer tjänstebil så kommer han få ett förmånsvärde som han ska betala skatt på, för en V70 är förmångsvärdet ca 4500 kr att betala skatt på per månad. Så beslutet man måste ta är om man vill ha en ny bil utan problem och betala ca 2300 kr/mån för det, även privatkörda mil beskattas men det är ganska förmånligt.
  12. 6
    Om han väljer tjänstebil så kommer han få ett förmånsvärde som han ska betala skatt på, för en V70 är förmångsvärdet ca 4500 kr att betala skatt på per månad. Så beslutet man måste ta är om man vill ha en ny bil utan problem och betala ca 2300 kr/mån för det, även privatkörda mil beskattas men det är ganska förmånligt.
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    Ps. Det var maken som hjälpte mig med svaret, han har tjänstebil.
  14. 7
    Ps. Det var maken som hjälpte mig med svaret, han har tjänstebil.
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    En löneökning på 3000 kr i månaden ger en högre pension medan en förmånsbil inte ger något tillskott till pensionen - inte heller till SGI och dylikt.
  16. 8
    En löneökning på 3000 kr i månaden ger en högre pension medan en förmånsbil inte ger något tillskott till pensionen - inte heller till SGI och dylikt.
  17. anonymt namn
    #9

    Vi tjänar på det

    (tror vi ialla fall) Vi bor i norrland och vi måste ha var sin bil till jobbet och min man har en v70 som tjänstebil. 3500 kr plussar dom på hans lön och drar skatten på det.
    Vi räknade ut att vi skulle tjäna på det för det är ganska dyrt med skatt och försäkring (+ att vi skulle behövt köpa en till bil) och nu behöver vi inte bry oss om servic och sånt.

    Sen så byts dom ju ganska ofta så den är ju alltid "ny"
  18. 9
    Vi tjänar på det (tror vi ialla fall) Vi bor i norrland och vi måste ha var sin bil till jobbet och min man har en v70 som tjänstebil. 3500 kr plussar dom på hans lön och drar skatten på det.
    Vi räknade ut att vi skulle tjäna på det för det är ganska dyrt med skatt och försäkring (+ att vi skulle behövt köpa en till bil) och nu behöver vi inte bry oss om servic och sånt.

    Sen så byts dom ju ganska ofta så den är ju alltid "ny"
  19. Medlem sedan
    Jun 2004
    #10
    Det kanske inte är ett alternativ för din make, men det finns varianten med nettolöneavdrag gällande tjänstebilen också. Min make har så, med tjänstebilen följer ett lönepåslag om en tusenlapp "tjänstebilstillägg". Sedan dras förmånsvärdet från nettolönen. Väldigt bra ur pensionssynvinkel. För oss är tjänstebilen ruggigt förmånlig.
  20. 10
    Det kanske inte är ett alternativ för din make, men det finns varianten med nettolöneavdrag gällande tjänstebilen också. Min make har så, med tjänstebilen följer ett lönepåslag om en tusenlapp "tjänstebilstillägg". Sedan dras förmånsvärdet från nettolönen. Väldigt bra ur pensionssynvinkel. För oss är tjänstebilen ruggigt förmånlig.
  21. Veronica M
    #11

    Kan funka

    Men det beror på hur välvillig arbetsgivare man har. För om jag inte är helt ute och cyklar nu, så gör påslaget på lönen att arbetsgivaren får betala sociala avgifter på en högre summa. Jämfört med att enbart ta det som förmånsbil (och beskatta förmånsvärdet).
  22. 11
    Kan funka Men det beror på hur välvillig arbetsgivare man har. För om jag inte är helt ute och cyklar nu, så gör påslaget på lönen att arbetsgivaren får betala sociala avgifter på en högre summa. Jämfört med att enbart ta det som förmånsbil (och beskatta förmånsvärdet).

Liknande trådar

  1. om man har tjänstebil
    By anna197 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 18:57
  2. Tjänstebil
    By Neta in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 18:58
  3. Tjänstebil?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 15:58
  4. Tjänstebil??
    By Malin in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 13:22
  5. Tjänstebil
    By förmånsbeskattad in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 11:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar