Nygammal här!
Hemmaföräldrar
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Nygammal här!

    Oj, efter en sömnlös natt har jag bestämt mig!

    På måndag är det meningen att jag ska lämna sonen på dagis. Vi har haft en krånglig inskolning som började helt fel för det skulle vara en snabbinskolning på tre dagar och det fungerar inte alls för mig och sonen (20 mån).

    Det känns faktiskt inte klokt att man ska lämna sitt barn efter bara tre dagar i en så annorlunda miljö! Personalen menar att det är OK att de gråter för de måste ju få bejaka sin sorg. Que? Kan man inte ha en rejäl invänjning så att det inte behöver bli så dramatiskt och så många tårar??

    Jag lämnar min son praktiskt taget varje dag när jag går ut med hunden, handlar, ska till frissan etc. Han är då med andra familjemedlemmar och han har aldrig gråtit när jag går - han är trygg med sina syskon och sin pappa. Kan han inte få bli trygg på dagis innan jag måste lämna?

    Jag har varit en motvalls kärring som krävt extra tid i tvåomgångar och nu när jag var beredd på att lämna honom en stund på måndag så säger de att jag ska lämna honom hela dagen på en gång.

    Ja, då kunde jag inte sova och efter att ha snurrat hela natten kom jag fram till att i värsta fall säljer vi bilen, landet eller vad som helst! Jag kan inte lämna honom på det viset!

    Undrar vad de säger när jag kommer på måndag och säger att han slutar? Omedelbums!

    Jag nosade här inne i höstas och ville vara hemma länge men kände inte att jag riktigt hade möjlighet. Nu vet jag att det är den enda möjlighet jag har !

    En nybliven hemma-mamma har kläckts och jag är såå lycklig.

    Känner mig helt nykär när jag tittar på mitt sovande barn och vet att på måndag kan vi två hitta på vad vi vill - så fort vi har hämtat hem alla hans saker från dagis.

    Ha en härlig helg!
    Vi har inte ärvt jorden från våra föräldrar – vi lånar den av våra barn.
  2. 1
    Nygammal här! Oj, efter en sömnlös natt har jag bestämt mig!

    På måndag är det meningen att jag ska lämna sonen på dagis. Vi har haft en krånglig inskolning som började helt fel för det skulle vara en snabbinskolning på tre dagar och det fungerar inte alls för mig och sonen (20 mån).

    Det känns faktiskt inte klokt att man ska lämna sitt barn efter bara tre dagar i en så annorlunda miljö! Personalen menar att det är OK att de gråter för de måste ju få bejaka sin sorg. Que? Kan man inte ha en rejäl invänjning så att det inte behöver bli så dramatiskt och så många tårar??

    Jag lämnar min son praktiskt taget varje dag när jag går ut med hunden, handlar, ska till frissan etc. Han är då med andra familjemedlemmar och han har aldrig gråtit när jag går - han är trygg med sina syskon och sin pappa. Kan han inte få bli trygg på dagis innan jag måste lämna?

    Jag har varit en motvalls kärring som krävt extra tid i tvåomgångar och nu när jag var beredd på att lämna honom en stund på måndag så säger de att jag ska lämna honom hela dagen på en gång.

    Ja, då kunde jag inte sova och efter att ha snurrat hela natten kom jag fram till att i värsta fall säljer vi bilen, landet eller vad som helst! Jag kan inte lämna honom på det viset!

    Undrar vad de säger när jag kommer på måndag och säger att han slutar? Omedelbums!

    Jag nosade här inne i höstas och ville vara hemma länge men kände inte att jag riktigt hade möjlighet. Nu vet jag att det är den enda möjlighet jag har !

    En nybliven hemma-mamma har kläckts och jag är såå lycklig.

    Känner mig helt nykär när jag tittar på mitt sovande barn och vet att på måndag kan vi två hitta på vad vi vill - så fort vi har hämtat hem alla hans saker från dagis.

    Ha en härlig helg!
  3. Mimmi m D&M
    #2
    Välkommen! Kram
  4. 2
    Välkommen! Kram
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Usch tre dagar

    det var inte lång tid att vänja sig vid dagislivet! Två veckor brukar väl vara standard i alla fall!

    Jag gjorde något liknade när jag skolat in min treåring (16mån skulle fortsätta att vara hemma med mig en termin och sedan börja med storasyster nästa termin när hon var 21 mån). Efter fem dagars inskolning kändes det så fel och jag låg och mådde dåligt och våndades som du. Så jag ringde jobbet och förlängde min tjänstledighet ytterligare ett år och gick och sade upp platsen och det har jag absolut inte ångrat! Vilken lättnad det är att följa sitt hjärta även om våndan först kan vara jobbig!

    Kram och ha en mysig dag i morgon du och lillen! /Kram Lima
  6. 3
    Usch tre dagar det var inte lång tid att vänja sig vid dagislivet! Två veckor brukar väl vara standard i alla fall!

    Jag gjorde något liknade när jag skolat in min treåring (16mån skulle fortsätta att vara hemma med mig en termin och sedan börja med storasyster nästa termin när hon var 21 mån). Efter fem dagars inskolning kändes det så fel och jag låg och mådde dåligt och våndades som du. Så jag ringde jobbet och förlängde min tjänstledighet ytterligare ett år och gick och sade upp platsen och det har jag absolut inte ångrat! Vilken lättnad det är att följa sitt hjärta även om våndan först kan vara jobbig!

    Kram och ha en mysig dag i morgon du och lillen! /Kram Lima
  7. Medlem sedan
    May 2008
    #4
    Först välkommen hit!

    Sen bara tre dagar inskolning?? Är det en ny bestämmelse..

    Fyy lillen ska ju börja på språkavd till hösten. Det är inte bara ny avd utan helt nytt dagis..
    Säger dom så till mig kan dom glömma det.
    Han behöver mer än tre dagar för att känna sig trygg med personal och nya barn.
    Hm det får jag kolla upp på tisdag..
  8. 4
    Först välkommen hit!

    Sen bara tre dagar inskolning?? Är det en ny bestämmelse..

    Fyy lillen ska ju börja på språkavd till hösten. Det är inte bara ny avd utan helt nytt dagis..
    Säger dom så till mig kan dom glömma det.
    Han behöver mer än tre dagar för att känna sig trygg med personal och nya barn.
    Hm det får jag kolla upp på tisdag..
  9. Medlem sedan
    Sep 2007
    #5

    Härligt!

    Visst är det skönt när man följer sitt hjärta. Jag hade samma känsla i aug då min dotter skulle börja på dagis. Hon fick en lillebror några månader innan och jag trodde det skulle vara kul för henne att gå de tre timmarna/dag som är tillåtet. Men det kändes ju helt fel! Vi hade inskolning i två veckor och dagiset var kanon men...jag skulle ju vara hemma med lillebror och hon var ju bara två år och några månader. Inte behöver hon vara på dagis för att leka, det finns ungar på öppna förskolan. och vi har många vänner med barn. det kändes så fel att andra skulle trösta henne, byta på henne osv. Och jag skulle hemta henne efter lunch, sedan sover hon och då har vi ju ändå bara några timmar tillsammans innan det är kväll. Jag vill ju vara med henne! Vi har ju underbara dagar tillsammans och det handlar ju bara om några år när de är små och vill vara med oss föräldrar. Jag sade upp platsen, eller rättare sagt bad om att få den med garanti åter eftersom hon fått ett syskon. Vi gick bara sex dagar på inskolning och sedan ville vi sluta. Men förskolechefen var snäll, egentligen ska hon ju börja på riktigt innan vi fick behålla platsen åter men det gick så bra så. kändes så underbart att ta hem kläder och blöjor igen, vi gick raka vägen till öppna förskolan. där kunde vi leka tillsammans, jag kunde fika med andra mammor och hon leka med andra barn. och lillebror är större nu och älskar att ha syrran brevid sig. tanken var att lova skulle börja nu i aug men jag sköt på det ett år till. så hon o lillebror börjar samtidigt i aug 2009. om vi inte ändrar oss igen...

    kram k
  10. 5
    Härligt! Visst är det skönt när man följer sitt hjärta. Jag hade samma känsla i aug då min dotter skulle börja på dagis. Hon fick en lillebror några månader innan och jag trodde det skulle vara kul för henne att gå de tre timmarna/dag som är tillåtet. Men det kändes ju helt fel! Vi hade inskolning i två veckor och dagiset var kanon men...jag skulle ju vara hemma med lillebror och hon var ju bara två år och några månader. Inte behöver hon vara på dagis för att leka, det finns ungar på öppna förskolan. och vi har många vänner med barn. det kändes så fel att andra skulle trösta henne, byta på henne osv. Och jag skulle hemta henne efter lunch, sedan sover hon och då har vi ju ändå bara några timmar tillsammans innan det är kväll. Jag vill ju vara med henne! Vi har ju underbara dagar tillsammans och det handlar ju bara om några år när de är små och vill vara med oss föräldrar. Jag sade upp platsen, eller rättare sagt bad om att få den med garanti åter eftersom hon fått ett syskon. Vi gick bara sex dagar på inskolning och sedan ville vi sluta. Men förskolechefen var snäll, egentligen ska hon ju börja på riktigt innan vi fick behålla platsen åter men det gick så bra så. kändes så underbart att ta hem kläder och blöjor igen, vi gick raka vägen till öppna förskolan. där kunde vi leka tillsammans, jag kunde fika med andra mammor och hon leka med andra barn. och lillebror är större nu och älskar att ha syrran brevid sig. tanken var att lova skulle börja nu i aug men jag sköt på det ett år till. så hon o lillebror börjar samtidigt i aug 2009. om vi inte ändrar oss igen...

    kram k
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6
    Åh, vilken härlig berättelse.

    Fina namn du har på dina barn! Min son heter Hugo och skulle ha hetat Lova om han varit en flicka! (Det är därför jag har Lova som mitt nick.)
  12. 6
    Åh, vilken härlig berättelse.

    Fina namn du har på dina barn! Min son heter Hugo och skulle ha hetat Lova om han varit en flicka! (Det är därför jag har Lova som mitt nick.)
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7
    Jag känner mig inte heller trygg med så kort invänjning och jag har letat efter forskning/utvärdering av detta men inte hittat något.

    Säg till om du hittar mer fakta för jag tycker att det känna helgalet!
  14. 7
    Jag känner mig inte heller trygg med så kort invänjning och jag har letat efter forskning/utvärdering av detta men inte hittat något.

    Säg till om du hittar mer fakta för jag tycker att det känna helgalet!
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8
    Så skönt att höra att jag inte är ensam! Jag har känt mig både besvärlig och orimlig under de två veckor som jag försökt anpassa mig till livet som dagisförälder.

    Hade dagmamma till min stora barn (15 och 17 år idag) och funderar nu på om jag själv ska bli dagmamma eller vad jag ska hitta på.

    Ja, ja. En lååång sommar väntar och jag ska vila ut efter denna vådliga vår - är faktiskt väldigt trött av alla funderingar och sömnlösa nätter
  16. 8
    Så skönt att höra att jag inte är ensam! Jag har känt mig både besvärlig och orimlig under de två veckor som jag försökt anpassa mig till livet som dagisförälder.

    Hade dagmamma till min stora barn (15 och 17 år idag) och funderar nu på om jag själv ska bli dagmamma eller vad jag ska hitta på.

    Ja, ja. En lååång sommar väntar och jag ska vila ut efter denna vådliga vår - är faktiskt väldigt trött av alla funderingar och sömnlösa nätter
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9
    Tack. Var det inte du som berättade om hur bra din dotter hade klarat skolan - trots att hon inte gått på dagis?

    När jag sa upp platsen idag pratade de flera ggr om att min son måste ju få gå på dagis för sin egen skull. Då kände jag vilket enorm avstånd det är mln mitt synsätt och deras.

    Aldrig att jag tror att det är nödvändigt för en liten plutt på under tre-fyra år att vara på dagis!! Är tveksamt till om det någonsin är nödvändigt...
  18. 9
    Tack. Var det inte du som berättade om hur bra din dotter hade klarat skolan - trots att hon inte gått på dagis?

    När jag sa upp platsen idag pratade de flera ggr om att min son måste ju få gå på dagis för sin egen skull. Då kände jag vilket enorm avstånd det är mln mitt synsätt och deras.

    Aldrig att jag tror att det är nödvändigt för en liten plutt på under tre-fyra år att vara på dagis!! Är tveksamt till om det någonsin är nödvändigt...
  19. Medlem sedan
    Mar 2008
    #10
    Jag hade min pojke på dagis ett kort tag.Han skrek o var så jätteledsen när jag skulle gå men sånt ska man ju inte bry sig om utan bara snabbt hejdå o ut medan personalen tvångshåller dom.Sen stod jag utanför med gråten ihalsen o väntade in nästa förälder som kom ut o hörde om min pojke lugnat ner sig.Eftersom han fortfarande var helt förtvivlad gick jag in o sa att det här går inte så jag tar med honom hem.Gissa om dom blev sura.Nästa dag gick jag upp o hämta hans saker o frågade om jag fick ta hem en liten sak han hade gjort som minne.Nix det fick jag inte.Så dom fick behålla hans teckningar o pärlhalsband.Jag tycker du har tagit ett bra beslut.Min minsta är 15 månader o bara tanken på att lämna av henne känns helt galet.Ha det bra,du o sonen.
  20. 10
    Jag hade min pojke på dagis ett kort tag.Han skrek o var så jätteledsen när jag skulle gå men sånt ska man ju inte bry sig om utan bara snabbt hejdå o ut medan personalen tvångshåller dom.Sen stod jag utanför med gråten ihalsen o väntade in nästa förälder som kom ut o hörde om min pojke lugnat ner sig.Eftersom han fortfarande var helt förtvivlad gick jag in o sa att det här går inte så jag tar med honom hem.Gissa om dom blev sura.Nästa dag gick jag upp o hämta hans saker o frågade om jag fick ta hem en liten sak han hade gjort som minne.Nix det fick jag inte.Så dom fick behålla hans teckningar o pärlhalsband.Jag tycker du har tagit ett bra beslut.Min minsta är 15 månader o bara tanken på att lämna av henne känns helt galet.Ha det bra,du o sonen.
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11
    Jag förstår inte det där med att man ska gå trots att de är jätteledsna... Det verkar finnas en hel del barn som inte lugnar ner sig så snabbt som personalen säger att de gör.

    Under vår invänjning har jag sett så många ledsna barn!! Det känns så läskigt att fsk inte ringer föräldrarna...

    En liten kille grät hela dagarna - det är ju inte klokt!!
  22. 11
    Jag förstår inte det där med att man ska gå trots att de är jätteledsna... Det verkar finnas en hel del barn som inte lugnar ner sig så snabbt som personalen säger att de gör.

    Under vår invänjning har jag sett så många ledsna barn!! Det känns så läskigt att fsk inte ringer föräldrarna...

    En liten kille grät hela dagarna - det är ju inte klokt!!
  23. mimmi m D&M
    #12
    Ja...nog jag av flera som kan berätta hur bra barnen iaf klarar sig. Nu går min yngsta , snart 5 år, på allmän fsk 3 dagar/v.
    Den äldsta gick 6 månader...när hon var 6 år.
    Jag har alltid varit stark troende på kommunikation På minnas fsk pratar vi MYCKET. Jag har upptäckt att de förstått hur jag är nu. De UPPMUNTRAR mig när minna "får" vara hemma. De ser väl att jag e "stark" som förälder...men gud, det var jag INTE för 2 år sen Trodde allt jag gjorde blev fel...
    Om fsk-personal blir sura måste det bero på dem själva kanske...kanske de känner att DE "misslyckats"... kan ju vara tuffa känslor.....
    Det är lustigt att jag gillar vår fsk...trots att de fått mkt kritik av andra...
    Jag tror barnen klarar sig fin fint i världen om man ger dem det de behöver ... hur man gör det sen är ju upp till var o en....
    kramisar
  24. 12
    Ja...nog jag av flera som kan berätta hur bra barnen iaf klarar sig. Nu går min yngsta , snart 5 år, på allmän fsk 3 dagar/v.
    Den äldsta gick 6 månader...när hon var 6 år.
    Jag har alltid varit stark troende på kommunikation På minnas fsk pratar vi MYCKET. Jag har upptäckt att de förstått hur jag är nu. De UPPMUNTRAR mig när minna "får" vara hemma. De ser väl att jag e "stark" som förälder...men gud, det var jag INTE för 2 år sen Trodde allt jag gjorde blev fel...
    Om fsk-personal blir sura måste det bero på dem själva kanske...kanske de känner att DE "misslyckats"... kan ju vara tuffa känslor.....
    Det är lustigt att jag gillar vår fsk...trots att de fått mkt kritik av andra...
    Jag tror barnen klarar sig fin fint i världen om man ger dem det de behöver ... hur man gör det sen är ju upp till var o en....
    kramisar

Liknande trådar

  1. Nygammal här...
    By eiraeira in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 20:24
  2. nygammal här
    By j-son in forum Klumpfot
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 20:07
  3. Nygammal här.
    By Prisma in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 20:43
  4. Nygammal
    By Cookiekakan in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 18:31
  5. Nygammal
    By MammaLenas in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 07:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar