Luftgevär-ålder??
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Luftgevär-ålder??

    nån som vet vad som gäller fötr att skjuta med luftgevär??
    Min 13 åring har fått ett av sin biologiska pappa som annars inte direkt bryr sig om sonen.Jag känner att jag ej tycker det är ok alls,det är i detta läget BARA ett sätt att "köpa" sonen...

    Vi har båda tyckt att det vore ok att han ska få börja skjuta typ i nån skytteklubb,men att ha ett eget vapen hemma med sina syskon i närjeten är INTE ok för mig....arg!!!
    Förr var förr...Nu är nu!
  2. 1
    Luftgevär-ålder?? nån som vet vad som gäller fötr att skjuta med luftgevär??
    Min 13 åring har fått ett av sin biologiska pappa som annars inte direkt bryr sig om sonen.Jag känner att jag ej tycker det är ok alls,det är i detta läget BARA ett sätt att "köpa" sonen...

    Vi har båda tyckt att det vore ok att han ska få börja skjuta typ i nån skytteklubb,men att ha ett eget vapen hemma med sina syskon i närjeten är INTE ok för mig....arg!!!
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    15 är väl den lagliga

    åldersgränsen eller är det kanske tom 18

    Oavsett ta det ifrån sonen....

    jag blev skjuten med ett luftgevär

    Att inte diskutera med dig först ang ngt sånt....säger en del om den mannen
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    15 är väl den lagliga åldersgränsen eller är det kanske tom 18

    Oavsett ta det ifrån sonen....

    jag blev skjuten med ett luftgevär

    Att inte diskutera med dig först ang ngt sånt....säger en del om den mannen
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    18 år gäller.

    Vilka regler gäller för luftvapen?För den som är under 18 år fordras alltid tillstånd till innehav av luftvapen. Den som har fyllt 18 år behöver inte tillstånd för så kallade effektbegränsade luftvapen. Vad som menas med effektbegränsade vapen framgår av 1 kap. 2§ vapenförordningen (1996:70).

    Är luftvapnet inte effektbegränsat fordras alltid tillstånd, d.v.s. oavsett innehavarens ålder. Naturligtvis får man inte skjuta var som helst. Vissa bestämmelser finns därför även i 3 kap. 6§ ordningslagen (1993:1617).

    Soft Air Gun och paintballvapen omfattas av vapenlagens (1996:67) bestämmelser. Dessa vapen har regelmässigt en begränsad effekt, vilket betyder att de är tillståndsfria för personer som har fyllt 18 år. I 3 kap. 6 § ordningslagen (1993:1617) finns regler för vad som gäller för att få skjuta med luftvapen, bland annat Soft Air Gun och paintballvapen, både inom och utom detaljplanelagt område. Om skytte sker i terräng bör alltid markägaren ha gett sitt tillstånd.



    http://www.polisen.se/inter/nodeid=3...eversion=1.jsp
  6. 3
    18 år gäller.

    Vilka regler gäller för luftvapen?För den som är under 18 år fordras alltid tillstånd till innehav av luftvapen. Den som har fyllt 18 år behöver inte tillstånd för så kallade effektbegränsade luftvapen. Vad som menas med effektbegränsade vapen framgår av 1 kap. 2§ vapenförordningen (1996:70).

    Är luftvapnet inte effektbegränsat fordras alltid tillstånd, d.v.s. oavsett innehavarens ålder. Naturligtvis får man inte skjuta var som helst. Vissa bestämmelser finns därför även i 3 kap. 6§ ordningslagen (1993:1617).

    Soft Air Gun och paintballvapen omfattas av vapenlagens (1996:67) bestämmelser. Dessa vapen har regelmässigt en begränsad effekt, vilket betyder att de är tillståndsfria för personer som har fyllt 18 år. I 3 kap. 6 § ordningslagen (1993:1617) finns regler för vad som gäller för att få skjuta med luftvapen, bland annat Soft Air Gun och paintballvapen, både inom och utom detaljplanelagt område. Om skytte sker i terräng bör alltid markägaren ha gett sitt tillstånd.



    http://www.polisen.se/inter/nodeid=3...eversion=1.jsp
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    trodde oxå på 15 år

    men var osäker,överallt jag tittar står 18 år.

    Vi är INTE överens om särskilt mycket alls och i detta fall har han geväret hos sin pappa(varannan helg) ,ett sätt för pappan att sonen ska vilja va där mer....ahh du fattar.
    Han mutar honom....suck!
    jag kan väl knappast ta det ifrån honom när han väl är där men jag ska ta upp detta i nästa samtal i familjerätten
    Förr var förr...Nu är nu!
  8. 4
    trodde oxå på 15 år men var osäker,överallt jag tittar står 18 år.

    Vi är INTE överens om särskilt mycket alls och i detta fall har han geväret hos sin pappa(varannan helg) ,ett sätt för pappan att sonen ska vilja va där mer....ahh du fattar.
    Han mutar honom....suck!
    jag kan väl knappast ta det ifrån honom när han väl är där men jag ska ta upp detta i nästa samtal i familjerätten
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    nu bor pappan

    på landet,men ska inom nån månad flytta in till samhället,var ska sonen skjuta då liksom??

    hade kunnat tycka det var ok om några år om vi var överens o kanska ha vapnet hos mormor på landet när INGA andra barn o ddjur är i närheten....
    Förr var förr...Nu är nu!
  10. 5
    nu bor pappan på landet,men ska inom nån månad flytta in till samhället,var ska sonen skjuta då liksom??

    hade kunnat tycka det var ok om några år om vi var överens o kanska ha vapnet hos mormor på landet när INGA andra barn o ddjur är i närheten....
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6

    om han vill börja

    med luftgevärsskytte så ta kontakt med en förening i närheten. De brukar ha verksamhet från ca 7 år. Men inköpsålder för luftvapen är 18 år. Kolla på www.bliskytt.nu för info om föreningar.
  12. 6
    om han vill börja med luftgevärsskytte så ta kontakt med en förening i närheten. De brukar ha verksamhet från ca 7 år. Men inköpsålder för luftvapen är 18 år. Kolla på www.bliskytt.nu för info om föreningar.
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7

    det ska jag ju....

    men nu gick pappan bakom ryggen på mig och köpte detta när sonen fyllde år.Vi har haft en massa tjafs om allt möjligt och pga sonens problem i skolan ,misstänkt ADD bor han numera på eget initiativ bara hos mig,så detta är ett sätt att muta sonen o det gör mig skitarg!!
    Förr var förr...Nu är nu!
  14. 7
    det ska jag ju.... men nu gick pappan bakom ryggen på mig och köpte detta när sonen fyllde år.Vi har haft en massa tjafs om allt möjligt och pga sonens problem i skolan ,misstänkt ADD bor han numera på eget initiativ bara hos mig,så detta är ett sätt att muta sonen o det gör mig skitarg!!
  15. Medlem sedan
    Jan 1998
    #8
    Vad jobbigt! 18-års gräns gäller. Förstår att du är jättearg - skulle jag också vara.
    Nu är jag nog lite partisk eftersom min stora sons kompis skadades när de var 12-13 med ett softairgun. Jag är benhård. Kanske ännu hårdare nu när jag varit placerad på ögonakuten och rättsmedicin där det ofta kommit in fall där tonåringar skadats.
    Skytteklubb låter mycket bättre och är kontrollerat.
  16. 8
    Vad jobbigt! 18-års gräns gäller. Förstår att du är jättearg - skulle jag också vara.
    Nu är jag nog lite partisk eftersom min stora sons kompis skadades när de var 12-13 med ett softairgun. Jag är benhård. Kanske ännu hårdare nu när jag varit placerad på ögonakuten och rättsmedicin där det ofta kommit in fall där tonåringar skadats.
    Skytteklubb låter mycket bättre och är kontrollerat.
  17. Medlem sedan
    Jan 2001
    #9
    jag ahr skjutit med korthållsgevär som barn och man fick börja när man var 9år(om jag minns rätt) med vuxet sällskap så klart. ett luftgevär är ingen rolig pryttel utan ett vapen, tycker inte ens att 15åringar ska få lov att skjuta med dem utan vuxen tillsyn! (min pappa höll på med skytte hela sitt liv.
  18. 9
    jag ahr skjutit med korthållsgevär som barn och man fick börja när man var 9år(om jag minns rätt) med vuxet sällskap så klart. ett luftgevär är ingen rolig pryttel utan ett vapen, tycker inte ens att 15åringar ska få lov att skjuta med dem utan vuxen tillsyn! (min pappa höll på med skytte hela sitt liv.
  19. Medlem sedan
    Apr 2000
    #10

    förstår att du är arg

    För det är totalt och fullkomligt oansvarigt att köpa ut vare sig det är alkohol eller vapen. Och inte tänka efter vad som händer sedan. Jag hade nog sagt "synd, men den presenten får vi lämna tillbaka eller låsa in för den går inte att använda här". Nuförtiden tror jag inte man får använda vapen hursomhelst på landet heller pga ammunitionens miljöpåverkan.

    Håller absolut med dig (från svaret ovan) om att det är en bra punkt att ta upp i annan instans vid tillfälle.
  20. 10
    förstår att du är arg För det är totalt och fullkomligt oansvarigt att köpa ut vare sig det är alkohol eller vapen. Och inte tänka efter vad som händer sedan. Jag hade nog sagt "synd, men den presenten får vi lämna tillbaka eller låsa in för den går inte att använda här". Nuförtiden tror jag inte man får använda vapen hursomhelst på landet heller pga ammunitionens miljöpåverkan.

    Håller absolut med dig (från svaret ovan) om att det är en bra punkt att ta upp i annan instans vid tillfälle.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Min son har ett vapen men hans pappa har alltid varit med när han skjutit, de har åkt iväg till skjutfält.
  22. 11
    Min son har ett vapen men hans pappa har alltid varit med när han skjutit, de har åkt iväg till skjutfält.
  23. Medlem sedan
    Jan 2001
    #12
    7 år var jag nog när jag började, men det var ALLTID pappa som bar på bössan (han var givetvis rädd om mig och bössan för minsta liten buff kan få pipan att visa åt skogen )
  24. 12
    7 år var jag nog när jag började, men det var ALLTID pappa som bar på bössan (han var givetvis rädd om mig och bössan för minsta liten buff kan få pipan att visa åt skogen )
  25. Medlem sedan
    Jun 2003
    #13

    men nu när jag kom

    stod sonen o sköt själv.Pappan har aldrig jagat o hanterat vapen alls....o var visserligen ute men inte direkt där det sköts...
    Förr var förr...Nu är nu!
  26. 13
    men nu när jag kom stod sonen o sköt själv.Pappan har aldrig jagat o hanterat vapen alls....o var visserligen ute men inte direkt där det sköts...
  27. Medlem sedan
    Jun 2003
    #14

    blev så paff

    annars hade jag nog tagit vapnet direkt,men hemma hos pappan....får jag verkligen göra så på hans tomt ?? hm...

    arg som ett bi är jag iaf....
    Förr var förr...Nu är nu!
  28. 14
    blev så paff annars hade jag nog tagit vapnet direkt,men hemma hos pappan....får jag verkligen göra så på hans tomt ?? hm...

    arg som ett bi är jag iaf....
  29. Medlem sedan
    Jan 2001
    #15
    då hade jag tagit geväret och låst in det! det är ett dödligt vapen.
  30. 15
    då hade jag tagit geväret och låst in det! det är ett dödligt vapen.
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16

    Ja gör det

    fy för att ha det så här alltså...
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  32. 16
    Ja gör det fy för att ha det så här alltså...
  33. Medlem sedan
    Jun 2010
    #17
    Alla vapen måste förstås hanteras ansvarsfullt men jag tycker nog att ni är för hårda mot den här pappan. Om nu han och grabben kan ha den här gemenskapen så kan de väl få ha det. Du får väl prata med din son om risker med luftgevär precis som vi måste prata med våra barn om risker med allt annat som kan vara farligt.
  34. 17
    Alla vapen måste förstås hanteras ansvarsfullt men jag tycker nog att ni är för hårda mot den här pappan. Om nu han och grabben kan ha den här gemenskapen så kan de väl få ha det. Du får väl prata med din son om risker med luftgevär precis som vi måste prata med våra barn om risker med allt annat som kan vara farligt.

Liknande trådar

  1. Luftgevär
    By Suus in forum Pappasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 11:02
  2. Nu när jag har luftgevär
    By kerstimärta in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 17:57
  3. Prova luftgevär skytte
    By Anonym in forum Fritidsaktiviteter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 22:31
  4. luftgevär skytte
    By Anonym 2010 in forum _99 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 06:34
  5. Ålder och
    By Anonym in forum Sex & erotik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 09:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar