Altanräcke m. markisväv
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Sep 2000
    #1

    Altanräcke m. markisväv

    Är det någon här som har ett sådant räcke med markisväv? Hur gör man med tyget? Syr man själv? Knyter man fast det i räcket? Kan man sätta i öljetter själv? Var köper man tyget? Vad kostar det ungefär, om man skall ha bra kvalitet. Ursäkta mina kanske dumma frågor men hoppas någon har svar.

    Tack på förhand
  2. 1
    Altanräcke m. markisväv Är det någon här som har ett sådant räcke med markisväv? Hur gör man med tyget? Syr man själv? Knyter man fast det i räcket? Kan man sätta i öljetter själv? Var köper man tyget? Vad kostar det ungefär, om man skall ha bra kvalitet. Ursäkta mina kanske dumma frågor men hoppas någon har svar.

    Tack på förhand
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2

    Vi planerar också..

    ..för det och jag har tänkt sätta tryckknappar i tyget samt på räcket (såna som brukar användas till t.ex båtklädsel). Tyg har jag sett ut på lokala tygaffären och kostar ca 350 kr/m (fabriksförsäljning så det kanske kostar 500 kr/m i butik). Bra kvalitet och ska inte vara så känsligt för blekning.
  4. 2
    Vi planerar också.. ..för det och jag har tänkt sätta tryckknappar i tyget samt på räcket (såna som brukar användas till t.ex båtklädsel). Tyg har jag sett ut på lokala tygaffären och kostar ca 350 kr/m (fabriksförsäljning så det kanske kostar 500 kr/m i butik). Bra kvalitet och ska inte vara så känsligt för blekning.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    de visade hur man gjorde på Äntligen hemma för en eller ett par veckor sedan. Det kanske går att se det igen på tv4´s hemsida?
  6. 3
    de visade hur man gjorde på Äntligen hemma för en eller ett par veckor sedan. Det kanske går att se det igen på tv4´s hemsida?
  7. Medlem sedan
    Jul 2007
    #4
    Hallå!

    Har du en bra symaskin kan du ju sy det själv annars kan du ju få det uppsytt.

    Enklast är att bestalla markisväv i exakt mått på nätet, från exempelvis markisonline.se eller så. då får du precis så mycket du behöver.
  8. 4
    Hallå!

    Har du en bra symaskin kan du ju sy det själv annars kan du ju få det uppsytt.

    Enklast är att bestalla markisväv i exakt mått på nätet, från exempelvis markisonline.se eller så. då får du precis så mycket du behöver.
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5
    Vi har sådant, vårt är uppsytt av tidigare ägaren, men skulle vara lätt att sy själv om maskinen orkar. Öljetter är lätta att slå själv, det brukar ingå don och det man behöver, tror Clas ohlsson har till bra pris.

    Markisväv har vi.
  10. 5
    Vi har sådant, vårt är uppsytt av tidigare ägaren, men skulle vara lätt att sy själv om maskinen orkar. Öljetter är lätta att slå själv, det brukar ingå don och det man behöver, tror Clas ohlsson har till bra pris.

    Markisväv har vi.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Vi tänker sätta upp sådant på räcket runt vårt pooldäck. Det är bara krysstaket där nu och inte så säkert för små barn. Vi har tänkt oss kapellväv (som man gör båtkapell av) och så öljetter i hörnen.
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  12. 6
    Vi tänker sätta upp sådant på räcket runt vårt pooldäck. Det är bara krysstaket där nu och inte så säkert för små barn. Vi har tänkt oss kapellväv (som man gör båtkapell av) och så öljetter i hörnen.
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    glömde några svar

    Man kan sy själv om man har en kraftig symaskin, som klarar sånt tyg. Öljetter är inte svåra att banka i själv, se till att ha ett bra öljettverktyg bara och så en vanlig hammare.
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  14. 7
    glömde några svar Man kan sy själv om man har en kraftig symaskin, som klarar sånt tyg. Öljetter är inte svåra att banka i själv, se till att ha ett bra öljettverktyg bara och så en vanlig hammare.
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8

    Precis samma..

    ..scenario här, satsar också på kapellväv, har kryssstaket och allt ska vara vid pooldäcket En (OT)-fråga, har du några tips på växter som skulle pssa att plantera och fälla in i pooldäcket. Har funderat mig sönder och samman snart över detta Var inne på citrusträd och prydnadsgräs men de förstnämda verkar inte ut att gilla stark solexponering så nu är jag rådvill. Då det är i skärgårdsmiljö så går det mest moderna bort annars finns det ju fina altenativ. Har du kanske några ideér?
  16. 8
    Precis samma.. ..scenario här, satsar också på kapellväv, har kryssstaket och allt ska vara vid pooldäcket En (OT)-fråga, har du några tips på växter som skulle pssa att plantera och fälla in i pooldäcket. Har funderat mig sönder och samman snart över detta Var inne på citrusträd och prydnadsgräs men de förstnämda verkar inte ut att gilla stark solexponering så nu är jag rådvill. Då det är i skärgårdsmiljö så går det mest moderna bort annars finns det ju fina altenativ. Har du kanske några ideér?
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Vad skojigt!

    Kul att vi verkar bo lite lika. Vi bor dock inte i skärgården, utan på en ö i Mälaren. Men härlig sjöutsikt varje dag är inte heller fy skam. :-)

    Jag har också funderat lite på växter, men inte kommit fram till hur jag vill ha det. Neråt, mot sjön, är det inte så stor plats, men däremot uppåt mot huset finns en gräns mot gräsmattan där jag vill byta ut en del växter. Idag vet jag inte vad som växer där, förutom Förgätmigej och någon stor Vallmosort. Förra sommaren hade vi två rätt stora Yucapalmer på pooldäcket och det gick bra, men de klarar dock inte vintern, så de måste stå i kruka. Olivträd har vi ett också, som klarade sig ute i vintras, men då flyttade vi in det mot husväggen och klädde krukan med trasmattor och juteväv. Nu räknas vår tomt tillhöra Zon1 och därför klarar sig nästan allt där, vi har samma värme och fuktighet som nere i Malmö trots att vi bor i Svealand.

    Många funderingar har jag som du ser, men vad det blir är inte klart än. Vi håller på att bygga ut pooldäcket dessutom, så jag tror att den här sommaren kommer fokus ligga på det. Nästa år får vi mysa till det med fler växter.
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  18. 9
    Vad skojigt! Kul att vi verkar bo lite lika. Vi bor dock inte i skärgården, utan på en ö i Mälaren. Men härlig sjöutsikt varje dag är inte heller fy skam. :-)

    Jag har också funderat lite på växter, men inte kommit fram till hur jag vill ha det. Neråt, mot sjön, är det inte så stor plats, men däremot uppåt mot huset finns en gräns mot gräsmattan där jag vill byta ut en del växter. Idag vet jag inte vad som växer där, förutom Förgätmigej och någon stor Vallmosort. Förra sommaren hade vi två rätt stora Yucapalmer på pooldäcket och det gick bra, men de klarar dock inte vintern, så de måste stå i kruka. Olivträd har vi ett också, som klarade sig ute i vintras, men då flyttade vi in det mot husväggen och klädde krukan med trasmattor och juteväv. Nu räknas vår tomt tillhöra Zon1 och därför klarar sig nästan allt där, vi har samma värme och fuktighet som nere i Malmö trots att vi bor i Svealand.

    Många funderingar har jag som du ser, men vad det blir är inte klart än. Vi håller på att bygga ut pooldäcket dessutom, så jag tror att den här sommaren kommer fokus ligga på det. Nästa år får vi mysa till det med fler växter.
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10

    Låter mysigt..

    ..vi är också placerade på en ö (fast det är ett sommarställe och inte vårt permanentboende) Olivträd är ju fina och det skulle kanske kunna bli bra i några större krukor. Min plan var att fälla in planteringar i däcket men det får nog vara tills nästa år. Krukor och olivträd låter ju inte fel. Har för mig att de är ganska tåliga också. Problemet är ju att vi inte är där jämt då det ska helst tåla alla sorts väder, allt från torka och sol till hällregn och mulet

    tack för tips!
  20. 10
    Låter mysigt.. ..vi är också placerade på en ö (fast det är ett sommarställe och inte vårt permanentboende) Olivträd är ju fina och det skulle kanske kunna bli bra i några större krukor. Min plan var att fälla in planteringar i däcket men det får nog vara tills nästa år. Krukor och olivträd låter ju inte fel. Har för mig att de är ganska tåliga också. Problemet är ju att vi inte är där jämt då det ska helst tåla alla sorts väder, allt från torka och sol till hällregn och mulet

    tack för tips!
  21. Medlem sedan
    Sep 2004
    #11
    Jag har sytt våra marinblå i markisväv och de är nu inne på femte säsongen och ser fortafarande bra ut (jag börjar dock bli lite orolig för tråden jag sydde med för den börjar se sliten ut). Satte öljetter själv (köpte på coop - jätteenkelt att sätta i). Jag monterar det varje år med svarta små "spännband" i plast (som jag köpt på typ ÖB). Det går jättebra att spänna med dessa så att tyget sitter tight och inte fladdrar. Markisväven sitter i ett svart smidesräcke så plastbanden blir väldigt diskreta.
  22. 11
    Jag har sytt våra marinblå i markisväv och de är nu inne på femte säsongen och ser fortafarande bra ut (jag börjar dock bli lite orolig för tråden jag sydde med för den börjar se sliten ut). Satte öljetter själv (köpte på coop - jätteenkelt att sätta i). Jag monterar det varje år med svarta små "spännband" i plast (som jag köpt på typ ÖB). Det går jättebra att spänna med dessa så att tyget sitter tight och inte fladdrar. Markisväven sitter i ett svart smidesräcke så plastbanden blir väldigt diskreta.

Liknande trådar

  1. Förslag på altanräcke!
    By magnolia in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 09:35
  2. Färg på markisväv?
    By Miia m kidzen in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 09:02
  3. Sy i markisväv
    By Currynamnam in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 16:02
  4. Ny markisväv...
    By Åsa in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 18:13
  5. mögel på markisväv?
    By LillaEll in forum En bra idé
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 20:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar