Prisvärd minibuss - begagnad
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Prisvärd minibuss - begagnad

    Vi skulle vilja ha en sjusitsig bil, men vi har inte så mycket pengar eller koll på vad som vore ett bra köp. Vilket märke är bra bland de bilarna och vilka fungerar även efter att par års åkande? Vi vill helst inte lägga mer än 40-50 tusen.
  2. 1
    Prisvärd minibuss - begagnad Vi skulle vilja ha en sjusitsig bil, men vi har inte så mycket pengar eller koll på vad som vore ett bra köp. Vilket märke är bra bland de bilarna och vilka fungerar även efter att par års åkande? Vi vill helst inte lägga mer än 40-50 tusen.
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Knapp budget

    De belopp du nämner är en knapp budget för den typen av bil. Men om du går upp till ditt tak på 50.000:- kanske du kan hitta en vettig bil. Men räkna med att det ändå är en gammal och kanske lite halvrisig bil du får för de pengarna.

    Några exempel på bilar du kan kolla efter är Ford Galaxy, Mitsubishi Space Wagon, Seat Alhambra, VW Sharan.

    Lycka till!
  4. 2
    Knapp budget De belopp du nämner är en knapp budget för den typen av bil. Men om du går upp till ditt tak på 50.000:- kanske du kan hitta en vettig bil. Men räkna med att det ändå är en gammal och kanske lite halvrisig bil du får för de pengarna.

    Några exempel på bilar du kan kolla efter är Ford Galaxy, Mitsubishi Space Wagon, Seat Alhambra, VW Sharan.

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3
    Vill snarare säga att du kan hitta rätt mycket bil för dom slantarna och vid en snabbkoll på Blocket och dom kriterierna fanns ett drös med tex Ford Galaxy, Mitsubishi Space Wagon, Seat Alhambra, VW Sharan och runt 2000 års modeller.

    Som alla mer än väl bör hålla den tiden,,, ser själv aldrig att ge mer för en bil, även om man råkar vara mångårig bilmek,,
  6. 3
    Vill snarare säga att du kan hitta rätt mycket bil för dom slantarna och vid en snabbkoll på Blocket och dom kriterierna fanns ett drös med tex Ford Galaxy, Mitsubishi Space Wagon, Seat Alhambra, VW Sharan och runt 2000 års modeller.

    Som alla mer än väl bör hålla den tiden,,, ser själv aldrig att ge mer för en bil, även om man råkar vara mångårig bilmek,,
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Skillnad vara bilmek

    Men det är ju skillnad på dig som är bilmek. När vi talar om den här typen av bilar som vi nu snackar om och i den prisklassen så är det vagnar som har gått rätt långt och risken är att de kommer att kräva en del dyrbara reparationer inom ett par år. Det ska man som bilköpare vara medveten om.

    Köp av äldre bilar innebär alltid ett risktagande.
  8. 4
    Skillnad vara bilmek Men det är ju skillnad på dig som är bilmek. När vi talar om den här typen av bilar som vi nu snackar om och i den prisklassen så är det vagnar som har gått rätt långt och risken är att de kommer att kräva en del dyrbara reparationer inom ett par år. Det ska man som bilköpare vara medveten om.

    Köp av äldre bilar innebär alltid ett risktagande.
  9. Medlem sedan
    Jun 2008
    #5

    snåla jänkare

    Jag kan rekomendera chevrolet trans sport, åtminstone om du inte enbart kör stadstrafik. Både större och bekvämare än dom uppräknade bilarna occh drar inte så mycket soppa som folk tror. Jag kör på mellan 0,8 och 0,9 beroende på hur mycket moms jag lägger på hastighetsgränserna vid långfärder. Kompisen med en sharan komer aldrig under litern, å andra sidan går hans snålare i stan än min som hamna på 1,2 härom sist jag var i stockholm och surra.

    Och din budget räcker lätt om man kollar blocket
    " Never argue with an idiot. They drag you down to their level and then beat you with experience"
  10. 5
    snåla jänkare Jag kan rekomendera chevrolet trans sport, åtminstone om du inte enbart kör stadstrafik. Både större och bekvämare än dom uppräknade bilarna occh drar inte så mycket soppa som folk tror. Jag kör på mellan 0,8 och 0,9 beroende på hur mycket moms jag lägger på hastighetsgränserna vid långfärder. Kompisen med en sharan komer aldrig under litern, å andra sidan går hans snålare i stan än min som hamna på 1,2 härom sist jag var i stockholm och surra.

    Och din budget räcker lätt om man kollar blocket
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Ford Galaxy och Windstar har sämre resultat än medelbilen på besiktningen, liksom Citroen, VW Sharan och Seat Alhambra. Chevrolet Transport och Opel Zafira och får också sämre resultat än medel. Toyota Previa får medel eller lite sämre. Men å andra sidan menar konsumentverket att familjebussar ofta hamnar på sämre resultat än vanliga bilar. Vid en snabbkoll på familjebussar/flexibilar hittar jag bara Mitsubishi Space Wagon som får ok resultat i bilprovningen i Konsumentverkets lista. Jag skulle satsa på en japanare alltså. Toyota eller Mitsubishi
  12. 6
    Ford Galaxy och Windstar har sämre resultat än medelbilen på besiktningen, liksom Citroen, VW Sharan och Seat Alhambra. Chevrolet Transport och Opel Zafira och får också sämre resultat än medel. Toyota Previa får medel eller lite sämre. Men å andra sidan menar konsumentverket att familjebussar ofta hamnar på sämre resultat än vanliga bilar. Vid en snabbkoll på familjebussar/flexibilar hittar jag bara Mitsubishi Space Wagon som får ok resultat i bilprovningen i Konsumentverkets lista. Jag skulle satsa på en japanare alltså. Toyota eller Mitsubishi
  13. Medlem sedan
    Aug 2007
    #7
    Självklart kan det vara så, visst visst,, men jag ser med/hos flera som bra mycket mindre bilkunniga att man ändå får så pass mycket bil för dessa slantar och visst oavsett årsmodell har man ju ändå att räkna med att få ha en viss reparationsbudget.

    Och till hur pass ny bil man egentligen har råd med utan massa dyra lån, för man skall även komma ihåg att även nyare bilar har kostasamma reparationer som även kan komma vid tidiga miltal och där garantier osv precis gått ut.

    Så visst är det lite av en ballansgång, men med så pass nya bilar som tex 2000:talare är dom numer i stort som "nya" och för så relativt lite pengar, även om man tänker lite som en icke bilmekaniker,, :-)
  14. 7
    Självklart kan det vara så, visst visst,, men jag ser med/hos flera som bra mycket mindre bilkunniga att man ändå får så pass mycket bil för dessa slantar och visst oavsett årsmodell har man ju ändå att räkna med att få ha en viss reparationsbudget.

    Och till hur pass ny bil man egentligen har råd med utan massa dyra lån, för man skall även komma ihåg att även nyare bilar har kostasamma reparationer som även kan komma vid tidiga miltal och där garantier osv precis gått ut.

    Så visst är det lite av en ballansgång, men med så pass nya bilar som tex 2000:talare är dom numer i stort som "nya" och för så relativt lite pengar, även om man tänker lite som en icke bilmekaniker,, :-)
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Håller delvis med

    Jag håller delvis med dig. Man kan få en bra bil för de pengar vi nu talar om. Fast har man otur råkar man ut för en "krångelburk" som skapar en massa bekymmer.
    Och 40-50.000:- är så pass mycket pengar att det för de flesta av oss svider rätt rejält om man går på en mina. Och årsmodell 2000 innebär att den är snart nio år gammal och har ofta gått runt 20.000 mil vilket börjar bli gammalt enligt mitt synsätt.
  16. 8
    Håller delvis med Jag håller delvis med dig. Man kan få en bra bil för de pengar vi nu talar om. Fast har man otur råkar man ut för en "krångelburk" som skapar en massa bekymmer.
    Och 40-50.000:- är så pass mycket pengar att det för de flesta av oss svider rätt rejält om man går på en mina. Och årsmodell 2000 innebär att den är snart nio år gammal och har ofta gått runt 20.000 mil vilket börjar bli gammalt enligt mitt synsätt.
  17. Medlem sedan
    Aug 2007
    #9
    Naturligtvis,, skulle fått med det att är man minst okunnig och vill vara än mer säker så kan man självklart låta tex M-testa sitt tilltänkta objekt och som oftast med rekommenderas.

    Och alla har vi olika "synsätt" på vad långt egentligen är, där tex långmilaren dock med vissa risker då,, har betydligt bättre utgångsläge vid inköp och som handlare dessutom ofta tvärvägrar att göra med,,. ;-)

    Så visst som bilmek räds inga varken 50 000 eller 80 000 mila bilar bara för att få det sagt och att även dessa är väl servade behöver detta automatiskt inte betyda att dom direkt är färdiga för skroten och merparten av alla dessa i egen ägo har i stort inte haft flera reparationer löpande än vad en lågmilare egentligen har.
  18. 9
    Naturligtvis,, skulle fått med det att är man minst okunnig och vill vara än mer säker så kan man självklart låta tex M-testa sitt tilltänkta objekt och som oftast med rekommenderas.

    Och alla har vi olika "synsätt" på vad långt egentligen är, där tex långmilaren dock med vissa risker då,, har betydligt bättre utgångsläge vid inköp och som handlare dessutom ofta tvärvägrar att göra med,,. ;-)

    Så visst som bilmek räds inga varken 50 000 eller 80 000 mila bilar bara för att få det sagt och att även dessa är väl servade behöver detta automatiskt inte betyda att dom direkt är färdiga för skroten och merparten av alla dessa i egen ägo har i stort inte haft flera reparationer löpande än vad en lågmilare egentligen har.
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Bilhandlaren

    Det stämmer att bilhandlare ofta är rädda för den typ av bilar vi här snackar om, och det beror på att man gått på allt för många minor och åkt på stora kostnader i form av reklamationer från missnöjda kunder. Angående M-test så gäller det att kunna tyda deras protokoll. De har ofta en ganska konstig syn på vad som är normalt och vad jag har sett av protokoll från dem så klagar de på sånt som är normalt slitage med tanke på ålder och mätarställning vilket då skrämmer kunden.

    När det gäller bilmekaniker och er syn på bilar har jag min bror som exempel. Han är 61 år gammal och har länge jobbat som bussmekaniker. Brorsan har i många år åkt gamla bilar men nu är han så trött på att meka även på fritiden att det är slut på att köpa äldre bilar. På den bil han nu äger är det snart dags för kamremsbyte och nu talar min bror att lämna in den på verkstad för att få detta fixat. Det hade han aldrig gjort för några år sedan. Då hade remmen byts på den egna arbetsplatsen för att spara pengar.
  20. 10
    Bilhandlaren Det stämmer att bilhandlare ofta är rädda för den typ av bilar vi här snackar om, och det beror på att man gått på allt för många minor och åkt på stora kostnader i form av reklamationer från missnöjda kunder. Angående M-test så gäller det att kunna tyda deras protokoll. De har ofta en ganska konstig syn på vad som är normalt och vad jag har sett av protokoll från dem så klagar de på sånt som är normalt slitage med tanke på ålder och mätarställning vilket då skrämmer kunden.

    När det gäller bilmekaniker och er syn på bilar har jag min bror som exempel. Han är 61 år gammal och har länge jobbat som bussmekaniker. Brorsan har i många år åkt gamla bilar men nu är han så trött på att meka även på fritiden att det är slut på att köpa äldre bilar. På den bil han nu äger är det snart dags för kamremsbyte och nu talar min bror att lämna in den på verkstad för att få detta fixat. Det hade han aldrig gjort för några år sedan. Då hade remmen byts på den egna arbetsplatsen för att spara pengar.
  21. Kurt med roboten
    #11
    läser du bilprovningens statistik igen?

    mer exakt vet du vad är det för fel du pratar om?
  22. 11
    läser du bilprovningens statistik igen?

    mer exakt vet du vad är det för fel du pratar om?
  23. Medlem sedan
    Aug 2007
    #12
    Fd bilmekaniker som man med är för egen del och är efter många år (allt för många,,) med kan ledsna lite då och då på skruvande och har även jag lämnat "skrotbils" stadiet och nu snackar vi om 5000-10000 kronors bilar och med det bytt upp sig till mer ståndsmässigt med bilar kring just trådskaparens budget och finner där med allt fler almänt mycket bra och pålitliga bilar.
    Kan därmed också tänka mig att lämna i från ett jobb,, med ålderns/hälsans rätt.

    Okey det där med M-test osv kan jag inte stå mera för och det är möjligt att dessa har lite "annorlunda" syn på hur slitage osv skall bedömmas, men torde ändå ge en viss vägledning till en bils totala skick.
  24. 12
    Fd bilmekaniker som man med är för egen del och är efter många år (allt för många,,) med kan ledsna lite då och då på skruvande och har även jag lämnat "skrotbils" stadiet och nu snackar vi om 5000-10000 kronors bilar och med det bytt upp sig till mer ståndsmässigt med bilar kring just trådskaparens budget och finner där med allt fler almänt mycket bra och pålitliga bilar.
    Kan därmed också tänka mig att lämna i från ett jobb,, med ålderns/hälsans rätt.

    Okey det där med M-test osv kan jag inte stå mera för och det är möjligt att dessa har lite "annorlunda" syn på hur slitage osv skall bedömmas, men torde ändå ge en viss vägledning till en bils totala skick.

Liknande trådar

  1. Frågar här med (Om minibuss)
    By Trollmor in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 11:01
  2. Minibuss m 6 säten?
    By Nike** in forum Bilsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 22:30
  3. För & Nackdelar minibuss?
    By lordxenon in forum Bilsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 16:21
  4. minibuss
    By L in forum Bilsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 13:23
  5. Minibuss????
    By Biltrång in forum Bilsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 08:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar