i USA där jag har bekanta köper man ett set med tre "spray" burkar i en kartong från macken för ca 10 dollar= 60 kr
och fyller på ACn själv när den börjar krångla det ingår då även ett antal adaptrar till olika bilmodeller det anses heller inte allmänt vara mer avancerat eller farligt än när vi fyller på spolarvätska, det är något som ingår i vanligt bliunderhåll helt enkelt,

och det är dom nyaste miljövänligaste typerna av kylmedium, så eventuella miljöaspekter kan vi lämna därhän vad är det som gör att samma procedur här hemma ska kosta minst 2000kr.

vem förtom verkstadsägarna har intresse av denna uppskörtning av bilisterna?
man får intryck av att det hela är något liknande som när man fyller på och tar hand om det utbrända bränslet i kärnkraftverken vilka är det som ligger bakom egentligen.

jag passade för övrigt på att ta hem ett par kartonger x 12 refill kit när en bekant hämtade en bil för att fylla upp containern till max så av mig får verkstäderna inga pengar längre
samma förhållande gäller även reservdelar til AC systemen samma delar kostar här 5-10 gånger mer