Gå ner i arbetstid?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. anonymt namn
    #1

    Gå ner i arbetstid?

    Är färdigutbildad vid årsskiftet och ska då börja jobba. Men nu har jag en liten fundering Ska jag söka 100% tjänst och sen gå ner i arbetstid? (Hur positiva tror ni arbetsgivaren är till det? Söker heltid men vill bara jobba 75 % max) Eller ska jag bara söka max 75% tjänt eftersom det är det jag vill jobba några år då barnen fortfarande är "små"?
  2. 1
    Gå ner i arbetstid? Är färdigutbildad vid årsskiftet och ska då börja jobba. Men nu har jag en liten fundering Ska jag söka 100% tjänst och sen gå ner i arbetstid? (Hur positiva tror ni arbetsgivaren är till det? Söker heltid men vill bara jobba 75 % max) Eller ska jag bara söka max 75% tjänt eftersom det är det jag vill jobba några år då barnen fortfarande är "små"?
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2
    100% ska du absolut söka så att du inte fastnar i någon deltidsfälla senare om du vill gå upp i tid.

    Du måste vara beredd på att jobba heltid i 6 månader, men efter det kan din arbetsgivare inte neka dig att jobba deltid. Alla med barn under 8 år har laglig rätt att gå ner i arbetstid.
  4. 2
    100% ska du absolut söka så att du inte fastnar i någon deltidsfälla senare om du vill gå upp i tid.

    Du måste vara beredd på att jobba heltid i 6 månader, men efter det kan din arbetsgivare inte neka dig att jobba deltid. Alla med barn under 8 år har laglig rätt att gå ner i arbetstid.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Sök en tjänst på 100% och gå sedan ner till 75%. Hur ärlig du ska vara med att du bara vill jobba 75% får du välja själv.

    Maken sökte en 100% tjänst och skrev i sin ansökan att han ville bara jobba 75% och fick jobbet trots att de ville ha en 100% tjänst. Men det var hans kompetens de ville ha så de accepterade detta och det har fungerat bra.
    Och som Ullu skrev så är det viktigt för dig att ha en 100% tjänst i botten för att sedan kunna gå upp till 100% när du vill.
  6. 3
    Sök en tjänst på 100% och gå sedan ner till 75%. Hur ärlig du ska vara med att du bara vill jobba 75% får du välja själv.

    Maken sökte en 100% tjänst och skrev i sin ansökan att han ville bara jobba 75% och fick jobbet trots att de ville ha en 100% tjänst. Men det var hans kompetens de ville ha så de accepterade detta och det har fungerat bra.
    Och som Ullu skrev så är det viktigt för dig att ha en 100% tjänst i botten för att sedan kunna gå upp till 100% när du vill.
  7. Medlem sedan
    Jun 1999
    #4
    Ingen kvalifikationstid längre. Pang på bara....
    Ska man göra saker rätt eller göra rätt saker?
  8. 4
    Ingen kvalifikationstid längre. Pang på bara....
  9. Anonym
    #5
    Du menar alltså att jag kan söka 100% och sen efter typ en vecka gå ner till 75%? Vore ju bra isåfall :-)
  10. 5
    Du menar alltså att jag kan söka 100% och sen efter typ en vecka gå ner till 75%? Vore ju bra isåfall :-)
  11. Anonym
    #6
    Hm, beroende på företagets storlek etc så kan jag tycka att det är oärligt att göra så, även om man har rätt till det. Kom bara ihåg att om man har provanställning (vanligtvis 6 mån) så kan de säga upp en med två veckors varsel och behöver inte ha nån vettig anledning ens. Så det är lätt för arbgiv att bara ta bort en helt. Öppna kort säger jag, helt klart. Vem vill satsa på nån som mörkar en sån här sak? Inte skulle jag göra det iaf.
  12. 6
    Hm, beroende på företagets storlek etc så kan jag tycka att det är oärligt att göra så, även om man har rätt till det. Kom bara ihåg att om man har provanställning (vanligtvis 6 mån) så kan de säga upp en med två veckors varsel och behöver inte ha nån vettig anledning ens. Så det är lätt för arbgiv att bara ta bort en helt. Öppna kort säger jag, helt klart. Vem vill satsa på nån som mörkar en sån här sak? Inte skulle jag göra det iaf.
  13. Anonym
    #7
    Ja, så tänker jag också, vill ju vara ärlig från början. Så jag får väl jobba heltid i 6 mån och sen gå ner till 75% efter sommaren
  14. 7
    Ja, så tänker jag också, vill ju vara ärlig från början. Så jag får väl jobba heltid i 6 mån och sen gå ner till 75% efter sommaren

Liknande trådar

  1. Ang att gå upp i arbetstid!
    By Cilla v.8 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 08:08
  2. ny arbetstid
    By _em_ in forum Singelmingel
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 06:27
  3. gå ned i arbetstid
    By busan100 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 05:56
  4. gå ner i arbetstid
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 00:49
  5. Gå ner i arbetstid?
    By *Lillan* in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 19:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar