Ford S-MAX flexifuel???
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Ford S-MAX flexifuel???

    Vi har börjat titta lite på en "ny" bil. Har idag en ford galaxy -97 och en renault clio -02. Vi har tänkt klara oss med en bil i fortsättningen... Har tre barn och vill därför ha 5 bra stolar samt ytterligare 2 (familjebuss) att användas vid behov. Vi har tittat på Mitsubischi Grandis (-05, 5000 mil), Mazda5 (som går bort pga "obefintlig" mittstol) och Ford s-max - som är den bil vi "fastnade för". Kruxet är att om vi ska ha en flexifuel måste det bli en ny bil, och vi hade egentligen budgeterat för en bil som är ngt begagnad. Alternativet är att behålla "skruttbilen" vi har ytterligare kanske ett år och sedan hoppas hitta en beg s-max, eller hosta upp ytterligare 60 00 kr (det blir dock banken som får "hosta").
    Har någon en s-max eller i övrigt något att tillägga/ råda oss om? Jättetacksam för alla svar!
  2. 1
    Ford S-MAX flexifuel??? Vi har börjat titta lite på en "ny" bil. Har idag en ford galaxy -97 och en renault clio -02. Vi har tänkt klara oss med en bil i fortsättningen... Har tre barn och vill därför ha 5 bra stolar samt ytterligare 2 (familjebuss) att användas vid behov. Vi har tittat på Mitsubischi Grandis (-05, 5000 mil), Mazda5 (som går bort pga "obefintlig" mittstol) och Ford s-max - som är den bil vi "fastnade för". Kruxet är att om vi ska ha en flexifuel måste det bli en ny bil, och vi hade egentligen budgeterat för en bil som är ngt begagnad. Alternativet är att behålla "skruttbilen" vi har ytterligare kanske ett år och sedan hoppas hitta en beg s-max, eller hosta upp ytterligare 60 00 kr (det blir dock banken som får "hosta").
    Har någon en s-max eller i övrigt något att tillägga/ råda oss om? Jättetacksam för alla svar!
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    Kört S-Max med den motorn?

    Jag har en Ford Galaxy sedan 2 månader. Det är en med 130 hk diesel och automat. Innan jag beställde den så provkörde jag en bensinvariant med 2 l motor (samma motor som Flexifuel om jag inte har helt fel).
    Jag upplevde den som mycket surrig (högt ljud) och inte alls trevlig att köra. Dieseln (eller 2.5T också) har mycket bättre darg och är lägre (?) växlad.
  4. 2
    Kört S-Max med den motorn? Jag har en Ford Galaxy sedan 2 månader. Det är en med 130 hk diesel och automat. Innan jag beställde den så provkörde jag en bensinvariant med 2 l motor (samma motor som Flexifuel om jag inte har helt fel).
    Jag upplevde den som mycket surrig (högt ljud) och inte alls trevlig att köra. Dieseln (eller 2.5T också) har mycket bättre darg och är lägre (?) växlad.
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Nej, det är just det...
    Den bil vi provkörde var med en 2,5T-motor. Den var helt underbar att köra... o jag hoppas att det inte berodde på motorn. Nu är vi inga bilexperter, men visst är det väl så att en starkare motor drar en hel del extra bensin?
  6. 3
    Nej, det är just det...
    Den bil vi provkörde var med en 2,5T-motor. Den var helt underbar att köra... o jag hoppas att det inte berodde på motorn. Nu är vi inga bilexperter, men visst är det väl så att en starkare motor drar en hel del extra bensin?
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    Det som ååverkar mest är den egna körstilen. själv är jag övertygad om att jag skulle ha en hög bensinförbrukning med en 2.5T...
    Å andra sidan kan en klen motor dra mer bensin än starkare i och med att den tvingas jobba hårdare och på högre varv, men oftast är det som du skriver.
    Jag tror du ska prova att köra en med Flexifuel innan du bestämmer dig. Jag tyckte inte om 2.0 varianten som jag skrev tidigare.
  8. 4
    Det som ååverkar mest är den egna körstilen. själv är jag övertygad om att jag skulle ha en hög bensinförbrukning med en 2.5T...
    Å andra sidan kan en klen motor dra mer bensin än starkare i och med att den tvingas jobba hårdare och på högre varv, men oftast är det som du skriver.
    Jag tror du ska prova att köra en med Flexifuel innan du bestämmer dig. Jag tyckte inte om 2.0 varianten som jag skrev tidigare.
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5
    Tack för ditt svar.
    Vi ska försöka provköra inom kort.
  10. 5
    Tack för ditt svar.
    Vi ska försöka provköra inom kort.

Liknande trådar

  1. Ford S-max?
    By Stina3 in forum Bilsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 14:25
  2. flexifuel osv förklara det för mig
    By joppo in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 19:35
  3. Ni som har flexifuel bilar
    By Svammelmamma in forum Bilsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 07:47
  4. Ford S-Max
    By Nea_ in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 10:12
  5. ford s-max!
    By --jimi-- in forum Bilsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 07:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar