Play doh - alun
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2008
    #1

    Play doh - alun

    Vad kan man ta istf alun? Har citronsyra och bikarbonat hemma, ingen alun...jag vet att jag köpt i affär..men glömt vad det var och om det istf alun eller inte.

    Nån som vet!? (har en fyraåring som otåligt väntar på att få leka med lera)
  2. 1
    Play doh - alun Vad kan man ta istf alun? Har citronsyra och bikarbonat hemma, ingen alun...jag vet att jag köpt i affär..men glömt vad det var och om det istf alun eller inte.

    Nån som vet!? (har en fyraåring som otåligt väntar på att få leka med lera)
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    På apoteket

    har jag köpt det - du skanske kan göra trolldeg (saltdeg) istället om ni inte ska dit ändå?
  4. 2
    På apoteket har jag köpt det - du skanske kan göra trolldeg (saltdeg) istället om ni inte ska dit ändå?
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Ta citronsyran!!

    Dels är den inte giftig, dels blir degen bättre. Är det receptet med kokande vatten du tar? Det är utan tvekan bäst.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  6. 3
    Ta citronsyran!! Dels är den inte giftig, dels blir degen bättre. Är det receptet med kokande vatten du tar? Det är utan tvekan bäst.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Har du ngn länk till det? Jag har gjort saltdeg (som inte är lika bra) just för att jag oroat mig för att småsyskon ska äta upp alundegen, men citronsyra låter bättre.
  8. 4
    Har du ngn länk till det? Jag har gjort saltdeg (som inte är lika bra) just för att jag oroat mig för att småsyskon ska äta upp alundegen, men citronsyra låter bättre.
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5

    Hittade detta receptet

    Orkade inte rota fram mitt eget men detta låter som det jag har

    Ingredienser till play-doh:
    4 dl vetemjöl
    3 dl salt
    2 msk alun (byt ut mot citronsyra)
    3 msk matolja
    5 dl kokande vatten
    karamellfärg

    Blanda de torra ingredienserna. Var försiktig med alunet. Det irriterar huden i "torr" form så blanda till degen själv, barnen får sitt roliga snart.
    När vattnet kokar, häll i karamellfärgen. Häll i mycket karamellfärg så blir det lysande starkt färgad play-doh.
    Häll oljan och det kokande vattnet över torrvarorna. Blanda tills degen blivit smidig, gärna i hushållsassistent. Kom ihåg att den bör svalna litet innan telningarna får trycka in nävarna i den.


    När barnen lekt färdigt för den här gången är det bara att stoppa leran i plastpåse eller burk med lock och spara i kylen, den går att använda många gånger.
    http://barnsligt.blogspot.com/
    http://lawomanhemma.blogspot.com/

    "This is the end
    Beautiful friend
    This is the end
    My only friend, the end"


    Hanna med Matilda januari 2001 och Felicia februari 2007
  10. 5
    Hittade detta receptet Orkade inte rota fram mitt eget men detta låter som det jag har

    Ingredienser till play-doh:
    4 dl vetemjöl
    3 dl salt
    2 msk alun (byt ut mot citronsyra)
    3 msk matolja
    5 dl kokande vatten
    karamellfärg

    Blanda de torra ingredienserna. Var försiktig med alunet. Det irriterar huden i "torr" form så blanda till degen själv, barnen får sitt roliga snart.
    När vattnet kokar, häll i karamellfärgen. Häll i mycket karamellfärg så blir det lysande starkt färgad play-doh.
    Häll oljan och det kokande vattnet över torrvarorna. Blanda tills degen blivit smidig, gärna i hushållsassistent. Kom ihåg att den bör svalna litet innan telningarna får trycka in nävarna i den.


    När barnen lekt färdigt för den här gången är det bara att stoppa leran i plastpåse eller burk med lock och spara i kylen, den går att använda många gånger.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Tack! Så smidigt att bara byta ut alunet - ska det vara lika mycket som citronsyran alltså?
  12. 6
    Tack! Så smidigt att bara byta ut alunet - ska det vara lika mycket som citronsyran alltså?
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7
    Ja, jag vill minnas det. "Rätta mig någon om jag har fel"
  14. 7
    Ja, jag vill minnas det. "Rätta mig någon om jag har fel"

Liknande trådar

  1. Citronsyra i stället för Alun?
    By morran in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 12:19
  2. Finns alun att köpa på
    By tiva in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 18:01
  3. Alun, vad är det
    By Helene Noella Moltas in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 13:24
  4. Vart köpa Alun?
    By Neta med Ängla bf 21/4 in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 19:42
  5. Trolldeg med alun
    By Eva med Klimpen 03 och Skrutten 05 in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 17:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar