Möhippe-dilemma..
Mammasnack
  1. anonym idag
    #1

    Möhippe-dilemma..

    Min barndomskamrat ska gifta sig snart. Bröllopsgästerna blir deras närmaste familjer. De ska gifta sig borgerligt med 5-minuters vigsel sen middag. Inga av oss vänninor är bjudna. Hon ska inte heller ha någon fest i efterhand. Det kostade för mycket, tyckte hon. Hon har inte heller berättat för vänninorna att hon ska gifta sig. Jag fick reda på det genom ett barn som försade sig.

    Nu drog jag igång ett förslag om möhippa som börjar på orimliga proportioner. Jag tycker att hon ska få en liten möhippa där alla vänninorna samlas och äter och dricker gott ihop. Men svägerskan drar på det hela och vill göra en massa aktiviteter som dels kostar en hel del pengar och dels behöver en massa planering. När jag lite snyggt försöker bromsa henne förstår hon inte vinken.
    Hur ska jag få fram det på ett bra sätt?

    Alltså jag tycker att det räcker med en liten möhippa eftersom hon valt ett litet bröllop och ingen fest. Hon vill inte lägga pengar på nåt sånt.
  2. 1
    Möhippe-dilemma.. Min barndomskamrat ska gifta sig snart. Bröllopsgästerna blir deras närmaste familjer. De ska gifta sig borgerligt med 5-minuters vigsel sen middag. Inga av oss vänninor är bjudna. Hon ska inte heller ha någon fest i efterhand. Det kostade för mycket, tyckte hon. Hon har inte heller berättat för vänninorna att hon ska gifta sig. Jag fick reda på det genom ett barn som försade sig.

    Nu drog jag igång ett förslag om möhippa som börjar på orimliga proportioner. Jag tycker att hon ska få en liten möhippa där alla vänninorna samlas och äter och dricker gott ihop. Men svägerskan drar på det hela och vill göra en massa aktiviteter som dels kostar en hel del pengar och dels behöver en massa planering. När jag lite snyggt försöker bromsa henne förstår hon inte vinken.
    Hur ska jag få fram det på ett bra sätt?

    Alltså jag tycker att det räcker med en liten möhippa eftersom hon valt ett litet bröllop och ingen fest. Hon vill inte lägga pengar på nåt sånt.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Sluta med fina hintar och säg som du tycker... hon har ett litet bröllop med få bjudna och då blir det en liten möhippa eftersom hon kanske egentligen inte "ska" ha någon alls.
  4. 2
    Sluta med fina hintar och säg som du tycker... hon har ett litet bröllop med få bjudna och då blir det en liten möhippa eftersom hon kanske egentligen inte "ska" ha någon alls.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Helt ärligt skulle jag aldrig dra ihop till en möhippa till ett bröllop jag inte skulle känna till. Om någon hade råkat försäga sig till mig skulle jag definitivt hålla tyst om saken. Men annars skulle jag säga det tydligt och sluta ge hintar. Du kan inte gå runt och hinta och sedan bli irriterad på att folk inte förstår.
  6. 3
    Helt ärligt skulle jag aldrig dra ihop till en möhippa till ett bröllop jag inte skulle känna till. Om någon hade råkat försäga sig till mig skulle jag definitivt hålla tyst om saken. Men annars skulle jag säga det tydligt och sluta ge hintar. Du kan inte gå runt och hinta och sedan bli irriterad på att folk inte förstår.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Jag hade ärligt inte varit med på någon möhippa i det läget.
  8. 4
    Jag hade ärligt inte varit med på någon möhippa i det läget.
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5
    Bromsa det inte "lite snyggt" utan med raka puckar och tydlighet! Lycka till!
  10. 5
    Bromsa det inte "lite snyggt" utan med raka puckar och tydlighet! Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6

    Du måste säga

    vad du tycker och sedan göra vad du själv känner. Vill de andra göra något stort av det så får det göra det utan dig isåfall om du inte delar deras uppfattning om hur det ska gå till.

    Själv förstår jag inte varför ni överhuvudtaget drar igång något, men det är jag det
  12. 6
    Du måste säga vad du tycker och sedan göra vad du själv känner. Vill de andra göra något stort av det så får det göra det utan dig isåfall om du inte delar deras uppfattning om hur det ska gå till.

    Själv förstår jag inte varför ni överhuvudtaget drar igång något, men det är jag det
  13. Medlem sedan
    Jun 2000
    #7
    Var tydlig!

    Hon verkar ju inte fatta fina vinkar...
  14. 7
    Var tydlig!

    Hon verkar ju inte fatta fina vinkar...
  15. Medlem sedan
    Jul 2007
    #8
    Men allvarligt talat - varför alls ordna en möhippa? Om bruden själv valt att ha ett l i t e t bröllop dit inte ens ni väninnor är bjudna så är väl risken ganska stor att hon inte heller vill ha en möhippa? Sen det där med att fatta vinkar och så - glöm det och säg rakt ut vad du tycker och känner. Det underlättar alltid.
  16. 8
    Men allvarligt talat - varför alls ordna en möhippa? Om bruden själv valt att ha ett l i t e t bröllop dit inte ens ni väninnor är bjudna så är väl risken ganska stor att hon inte heller vill ha en möhippa? Sen det där med att fatta vinkar och så - glöm det och säg rakt ut vad du tycker och känner. Det underlättar alltid.
  17. Medlem sedan
    Dec 1998
    #9
    Jag säger som övriga:
    Sluta upp att hinta och säg vad du tycker. Klart och tydligt.
    Din kompis vill förmodligen inte ha en massa väsen om bröllopet så jag skulle gissa att hon uppskattar en stillsam möhippa mer än ett jättejippo.
  18. 9
    Jag säger som övriga:
    Sluta upp att hinta och säg vad du tycker. Klart och tydligt.
    Din kompis vill förmodligen inte ha en massa väsen om bröllopet så jag skulle gissa att hon uppskattar en stillsam möhippa mer än ett jättejippo.
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10
    har hon inte sagt nåt till väninnorna så vill hon kanske inte ens ha en möhippa och i det läget skulle jag inte ens dra ihop till en utan snarare göra en fru middag efteråt för att säga grattis.

    och jag håller med de övriga sluta ge vinkar och säg klart och tydligt att hon får hejda sig och att ni ska köra som det var tänkt i början iom att hon vill ha ett stilla och antagligen hemligt bröllop
  20. 10
    har hon inte sagt nåt till väninnorna så vill hon kanske inte ens ha en möhippa och i det läget skulle jag inte ens dra ihop till en utan snarare göra en fru middag efteråt för att säga grattis.

    och jag håller med de övriga sluta ge vinkar och säg klart och tydligt att hon får hejda sig och att ni ska köra som det var tänkt i början iom att hon vill ha ett stilla och antagligen hemligt bröllop
  21. Anonym
    #11
    Men låt henne vara! Varför ordna möhippa, förstår ni inte att hon säkert inte VILL ha en sådan heller? Konstigt att folk inte ska kunna bli RESPEKTERADE.

    Sånt här stör mig otroligt mycket.
  22. 11
    Men låt henne vara! Varför ordna möhippa, förstår ni inte att hon säkert inte VILL ha en sådan heller? Konstigt att folk inte ska kunna bli RESPEKTERADE.

    Sånt här stör mig otroligt mycket.
  23. anonym idag
    #12
    Tack för era svar!
    Jag har nu varit tydlig med vad jag tycker räcker. En liten stillsam möhippa med mat och dryck tillsammans med vänninorna.
    Jag är nästan helt säker på att den blivande bruden kommer att uppskatta detta. Bara det att alla vänninorna ses gör det väldigt speciellt.
    Nuförtiden gör vi aldrig det när alla har fullt upp med jobb och familjeliv.
    Både systern och svägerskan tycker fortfarande att det är "fattigt" men jag tycker att det ska stå i proportion till hur hon valt att gifta sig!
  24. 12
    Tack för era svar!
    Jag har nu varit tydlig med vad jag tycker räcker. En liten stillsam möhippa med mat och dryck tillsammans med vänninorna.
    Jag är nästan helt säker på att den blivande bruden kommer att uppskatta detta. Bara det att alla vänninorna ses gör det väldigt speciellt.
    Nuförtiden gör vi aldrig det när alla har fullt upp med jobb och familjeliv.
    Både systern och svägerskan tycker fortfarande att det är "fattigt" men jag tycker att det ska stå i proportion till hur hon valt att gifta sig!
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Om de tycker

    att det är fattigt så kan de ju betala hela kalaset

    sanslöst
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  26. 13
    Om de tycker att det är fattigt så kan de ju betala hela kalaset

    sanslöst
  27. Medlem sedan
    Jul 1998
    #14

    Fattigt?!?

    Helt otroligt att systern och svägerskan har mage att säga något sånt! Hoppas de läser de här inläggen och skäms. Fy sjutton vad lågt!

    DE blir väl bjudna, antar jag, i egenskap av allra närmaste släkt. DE får faktiskt komma till bröllopet. Men ni som inte är bjudna - faktiskt inte ens FICK VETA att kompisen skulle gifta sig! - ska alltså ställa upp på en massa aktiviteter som kostar pengar.

    Er kompis vill ju inte bjuda ER för det kostade för mycket , eller hur? Ska då ni bjuda henne, trots att det kostar för mycket för er? Nej, fullständigt ologiskt och dessutom groteskt oförskämt av släktingarna att säga något sånt.

    Bra att du var rak och tydlig!
  28. 14
    Fattigt?!? Helt otroligt att systern och svägerskan har mage att säga något sånt! Hoppas de läser de här inläggen och skäms. Fy sjutton vad lågt!

    DE blir väl bjudna, antar jag, i egenskap av allra närmaste släkt. DE får faktiskt komma till bröllopet. Men ni som inte är bjudna - faktiskt inte ens FICK VETA att kompisen skulle gifta sig! - ska alltså ställa upp på en massa aktiviteter som kostar pengar.

    Er kompis vill ju inte bjuda ER för det kostade för mycket , eller hur? Ska då ni bjuda henne, trots att det kostar för mycket för er? Nej, fullständigt ologiskt och dessutom groteskt oförskämt av släktingarna att säga något sånt.

    Bra att du var rak och tydlig!
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15
    Rätt gjort att säga ifrån. Tänk vad inget duger numera. Allt ska vara så mycket och påkostat och usch...det är trist tycket jag. Men vet blivande bruden att ni alla vet att hon ska gifta sig nu?
  30. 15
    Rätt gjort att säga ifrån. Tänk vad inget duger numera. Allt ska vara så mycket och påkostat och usch...det är trist tycket jag. Men vet blivande bruden att ni alla vet att hon ska gifta sig nu?
  31. Medlem sedan
    Oct 1999
    #16

    Kan bara hålla med övriga

    Du får säga till på skarpen. Gå ut och äta är väl helt i proportion med resten av hennes bröllop?!
  32. 16
    Kan bara hålla med övriga Du får säga till på skarpen. Gå ut och äta är väl helt i proportion med resten av hennes bröllop?!
  33. Medlem sedan
    Oct 1999
    #17

    Nu svarade jag innan jag läste

    här, det var ju kul. Vad bra. Jag ska vara ärlig - får inte jag gå på bröllop och rolig fest, inte fanken lägger jag ner massa pengar på möhippa. Faktiskt. Och jag är inte särskilt snål av mig, så det är inte därför.
  34. 17
    Nu svarade jag innan jag läste här, det var ju kul. Vad bra. Jag ska vara ärlig - får inte jag gå på bröllop och rolig fest, inte fanken lägger jag ner massa pengar på möhippa. Faktiskt. Och jag är inte särskilt snål av mig, så det är inte därför.
  35. anonym idag
    #18
    Jag har nu avsagt mig möhippeplaneringen och lämnat över allt till syster och svägerska.
    Och det kändes väldigt skönt att göra det! Meddelade att jag kommer att vara med på middagen men inget mer.

    Tack för all stöttning! Ibland behöver man lite input utifrån.
  36. 18
    Jag har nu avsagt mig möhippeplaneringen och lämnat över allt till syster och svägerska.
    Och det kändes väldigt skönt att göra det! Meddelade att jag kommer att vara med på middagen men inget mer.

    Tack för all stöttning! Ibland behöver man lite input utifrån.

Liknande trådar

  1. Möhippe-frågor
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 12:22
  2. Överös mig med möhippe-tips!
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 21:33
  3. Möhippe frågor?
    By Malo in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 21:33
  4. Dilemma
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 10:47
  5. Möhippe tips i Malmö
    By susi in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 12:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar