Mask i magen!
Kropp & hälsa
  1. anonymt namn
    #1

    Mask i magen!

    Vi har JÄMT mask i magen känns det som. Barnen får det hela tiden och ibland får även jag det. Vi har ätit vanquin men jag vet inte om det hjälper. Tycker det känns som jag fortfarande ha fast jag tog de i förrgår. Hjälp har maskarna blivit resistenta nu? Vad gör vi då??? PANIK!
    Svar önskas!!!
  2. 1
    Mask i magen! Vi har JÄMT mask i magen känns det som. Barnen får det hela tiden och ibland får även jag det. Vi har ätit vanquin men jag vet inte om det hjälper. Tycker det känns som jag fortfarande ha fast jag tog de i förrgår. Hjälp har maskarna blivit resistenta nu? Vad gör vi då??? PANIK!
    Svar önskas!!!
  3. Anonym
    #2
    Det gäller ju att även sköta de hygieniska föreskrifterna. Maskägg kan finnas i tex damm, så det krävs en ordentlig städning i samband med att man tar medicinen.
  4. 2
    Det gäller ju att även sköta de hygieniska föreskrifterna. Maskägg kan finnas i tex damm, så det krävs en ordentlig städning i samband med att man tar medicinen.
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Maskmedicin ska ALLTID tas minst två gånger med 14-15 dagars mellanrum. En tredje gång tar man om man har seglivat elände (typ smitta som går runt i familjen). Sen är det städning, tvätt och nagelklippning som gäller.

    Mask får man oftast från sand eller jord. Typ sandlåda, strand, gård och barn som sätter fingrarna i munnen (suger på tumme eller andra fingrar) får mask lättare.

    Maskmedicinen tar omedelbart, redan nästa dag kommer eländet ut. Det som inte dör är de maskar som är i vandring i kroppen i sin cykel och de avlivar man därför ett par veckor senare med påföljande dos av medicin.
  6. 3
    Maskmedicin ska ALLTID tas minst två gånger med 14-15 dagars mellanrum. En tredje gång tar man om man har seglivat elände (typ smitta som går runt i familjen). Sen är det städning, tvätt och nagelklippning som gäller.

    Mask får man oftast från sand eller jord. Typ sandlåda, strand, gård och barn som sätter fingrarna i munnen (suger på tumme eller andra fingrar) får mask lättare.

    Maskmedicinen tar omedelbart, redan nästa dag kommer eländet ut. Det som inte dör är de maskar som är i vandring i kroppen i sin cykel och de avlivar man därför ett par veckor senare med påföljande dos av medicin.
  7. Medlem sedan
    Jan 2007
    #4
    Och kom i håg handdukarna! Allt ska bytas OFTA och tvättas i 60 grader. Jag har fyra barn och de två minsta har ofta haft mask så numer torkar vi oss med små handdukar efter dusch och bad för de används bara en gång och sen tvättas de (a la hotell). Hand-handduken ska också bytas varje dag. Stora badlakan och badrockar är inte bra för de tvättas för sällan.

    Sen ska du se till att verkligen tvätta HELA underlivet när ni har mask. De lägger sina ägg lite överallt i underlivet och de behöver man tvätta bort med handen och vatten.
  8. 4
    Och kom i håg handdukarna! Allt ska bytas OFTA och tvättas i 60 grader. Jag har fyra barn och de två minsta har ofta haft mask så numer torkar vi oss med små handdukar efter dusch och bad för de används bara en gång och sen tvättas de (a la hotell). Hand-handduken ska också bytas varje dag. Stora badlakan och badrockar är inte bra för de tvättas för sällan.

    Sen ska du se till att verkligen tvätta HELA underlivet när ni har mask. De lägger sina ägg lite överallt i underlivet och de behöver man tvätta bort med handen och vatten.

Liknande trådar

  1. Får man mask i magen
    By -Nike- in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 17:39
  2. Mask i magen?
    By kids in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 12:13
  3. Mask i magen?
    By Silla in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 08:36
  4. Mask i magen!!!
    By Skrållan med Elsa in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:44
  5. Mask i magen
    By Anna in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 20:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar