Egen företagare och Vab??
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Egen företagare och Vab??

    Kan min man som är egen företagare ta vård av barn om jag jobbar fastän han inte kan ta ut någon direkt lön från företaget ännu?
    Kan han i såfall jobba på kvällen efter han vabbat under dagen, och ändå få ersättning från F-kassan?

    Eller hur fungerar själva Vab-systemet?
    Annelie med Bröderna Bus
    Oliver 021220 & Arvid 060223
  2. 1
    Egen företagare och Vab?? Kan min man som är egen företagare ta vård av barn om jag jobbar fastän han inte kan ta ut någon direkt lön från företaget ännu?
    Kan han i såfall jobba på kvällen efter han vabbat under dagen, och ändå få ersättning från F-kassan?

    Eller hur fungerar själva Vab-systemet?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Nej jag tror inte han får jobba igen det på kvällen för då har han ju inte förlorat nån inkomst iallafall (tänker som om han tog ut lön alltså).
    Vab-ersättningen är ju en ersättning för förlorad arbetsinkomst och har man inte förlorat nån inkomst har man inte rätt att ta ut det.
  4. 2
    Nej jag tror inte han får jobba igen det på kvällen för då har han ju inte förlorat nån inkomst iallafall (tänker som om han tog ut lön alltså).
    Vab-ersättningen är ju en ersättning för förlorad arbetsinkomst och har man inte förlorat nån inkomst har man inte rätt att ta ut det.
  5. Medlem sedan
    Jul 2008
    #3
    Han får inte jobba alls under vabtiden.
  6. 3
    Han får inte jobba alls under vabtiden.
  7. Medlem sedan
    Jul 2008
    #4
    Tillägger och förlorar han ingen inkomst så får han ingen vabersättning. Samma med dig ju om barn insjuknar en lärd och du är ledig, då får du ju inte vabba.
  8. 4
    Tillägger och förlorar han ingen inkomst så får han ingen vabersättning. Samma med dig ju om barn insjuknar en lärd och du är ledig, då får du ju inte vabba.
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5
    Åkej...men får han vabba då? Han får ju ta ut lön, om än inte så stor lön då. hur räknas det ut, vad man får i vab ersättning?
    Hur som helst förlorar vi väl mer på att han är hemma än vad vi gör om jag är hemma?
  10. 5
    Åkej...men får han vabba då? Han får ju ta ut lön, om än inte så stor lön då. hur räknas det ut, vad man får i vab ersättning?
    Hur som helst förlorar vi väl mer på att han är hemma än vad vi gör om jag är hemma?
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6
    vet du m det finns nånstans jag kan läsa om egenföratagare och vab?
  12. 6
    vet du m det finns nånstans jag kan läsa om egenföratagare och vab?
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Jag vet faktiskt inte om han får vabba,,,för hans lön som han plockar ut täcker ju alla hans arbetstimmar (oavsett hur många timmar han jobbar).
    Ni måste väl förlora mer om du är hemma som har en viss ersättning per timma eller dag (+ att du får vabba utan problem). Han kan väl plocka samma summa oavsett om han jobbar en dag mindre? Framför allt om han kan jobba igen det på kvällen.
  14. 7
    Jag vet faktiskt inte om han får vabba,,,för hans lön som han plockar ut täcker ju alla hans arbetstimmar (oavsett hur många timmar han jobbar).
    Ni måste väl förlora mer om du är hemma som har en viss ersättning per timma eller dag (+ att du får vabba utan problem). Han kan väl plocka samma summa oavsett om han jobbar en dag mindre? Framför allt om han kan jobba igen det på kvällen.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    klart han får vabba

    Han får självklart vabba. Men han kan inte få någon ersättning om han arbetar in alla timmar på kvällen för då har han ju inte förlorat någon inkomst.

    Om företaget är nystartat har jag för mig att man får behålla sin SGI i 2 år, annars är det hans senaste deklaration som ligger till grund för hans SGI, alltså den inkomst han senast deklarerade för. Den skickar man med som en bilaga när man fyller i blanketten och där fyller i att man ändrat inkomst. För mig tog det 4 månader första gången de skulle utreda min SGI

    Systemet är väldigt orättvist, eftersom den som har eget får ut ersättning för det han tjänade förra året (har man då vabba mkt så är ju inkomsten låg) och för den som är anställd är det ju den innevarande månadslönen som ligger till grund.
  16. 8
    klart han får vabba Han får självklart vabba. Men han kan inte få någon ersättning om han arbetar in alla timmar på kvällen för då har han ju inte förlorat någon inkomst.

    Om företaget är nystartat har jag för mig att man får behålla sin SGI i 2 år, annars är det hans senaste deklaration som ligger till grund för hans SGI, alltså den inkomst han senast deklarerade för. Den skickar man med som en bilaga när man fyller i blanketten och där fyller i att man ändrat inkomst. För mig tog det 4 månader första gången de skulle utreda min SGI

    Systemet är väldigt orättvist, eftersom den som har eget får ut ersättning för det han tjänade förra året (har man då vabba mkt så är ju inkomsten låg) och för den som är anställd är det ju den innevarande månadslönen som ligger till grund.

Liknande trådar

  1. Egen företagare?
    By kizze66 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 11:40
  2. egen företagare
    By willermo in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 17:03
  3. Egen företagare
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 12:17
  4. Egen företagare?
    By Veiko_Ester in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 09:07
  5. Ta lån som egen företagare!?
    By Anno in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 15:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar