Ni medicinkunniga, infektionsprover?
Kropp & hälsa
  1. anonymt namn
    #1

    Ni medicinkunniga, infektionsprover?

    Har letat och googlat men får ingen bra förklaring. Dottern är sjuk, vill inte gå in på detaljer, vill få förklaring på vad desa infektionsprover står för och vad det betyder när de är förhöjda? Vad är skillnaden mellan de olika analyserna? Dessa är tagna: SR, LPK, CRP, sedan pratade läkaren om diff och microsänka, vad är det?

    Tusen tack för svar!
  2. 1
    Ni medicinkunniga, infektionsprover? Har letat och googlat men får ingen bra förklaring. Dottern är sjuk, vill inte gå in på detaljer, vill få förklaring på vad desa infektionsprover står för och vad det betyder när de är förhöjda? Vad är skillnaden mellan de olika analyserna? Dessa är tagna: SR, LPK, CRP, sedan pratade läkaren om diff och microsänka, vad är det?

    Tusen tack för svar!
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    SR är sänkan och LPK är en koll av vita blodkroppar, diff är fördelning av olika blodkroppar och CRP är snabbsänka. Alla proverna är till för att ge en bild av ifall det finns infektion eller inflammation.

    Det betyder alltså att man kan ha vissa förhöjda utan att det betyder att man är sjuk, man kan ha varit sjuk och det ger utslag. Det är upp till doktorn att få ihop bilden av vad proverna sammantaget säger och ifall man behöver upprepa proverna senare för att se hur det utvecklas. Din dotter kan alltså ha förhöjda värden utan att det "gör något". Sen beror det också på hur mycket förhöjda värdena är.
  4. 2
    SR är sänkan och LPK är en koll av vita blodkroppar, diff är fördelning av olika blodkroppar och CRP är snabbsänka. Alla proverna är till för att ge en bild av ifall det finns infektion eller inflammation.

    Det betyder alltså att man kan ha vissa förhöjda utan att det betyder att man är sjuk, man kan ha varit sjuk och det ger utslag. Det är upp till doktorn att få ihop bilden av vad proverna sammantaget säger och ifall man behöver upprepa proverna senare för att se hur det utvecklas. Din dotter kan alltså ha förhöjda värden utan att det "gör något". Sen beror det också på hur mycket förhöjda värdena är.
  5. Anonym
    #3
    Det var ungefär vad jag visste själv. Min fråga var: vad står t e x sänkan för? När är just den förhöjd? Vilken är skillnad mellan sänka, LPK och CRP? Har du någon bra länk där jag kan läsa själv? Är verksam inom sjukvården själv, just infektion är dock långtifrån det jag själv gör:-)
  6. 3
    Det var ungefär vad jag visste själv. Min fråga var: vad står t e x sänkan för? När är just den förhöjd? Vilken är skillnad mellan sänka, LPK och CRP? Har du någon bra länk där jag kan läsa själv? Är verksam inom sjukvården själv, just infektion är dock långtifrån det jag själv gör:-)
  7. Medlem sedan
    Jun 2008
    #4
    B-SR - Blod-SänkningsReaktion (om jag inte missminner mig.) När man har en inflammation i kroppen tenderar de röda blodkropparna (erytrocyterna) att liksom klistra ihop sig, i något som kallas myntrullar - de liknar helt enkelt myntrullar där de sitter ihopklibbade. Om man har hög sänka har man högre myntrullebildning. (Starkt förenklat.) Ett mått ev infektion i kroppen.

    LPK - Leukocyt Partikel Koncentration - hur många vita blodkroppar man har i blodet. De vita blodkropparna är aktiva i immunförsvaret - olika typer av vita blodceller har olika funktioner. Dessa bildas företrädesvis i benmärg i bröstben och bäckenben.
    Diff - innebär en differentialräkning av de olika typerna av vita blodkroppar, om man har många omogna celler etc.
    CRP - C-reaktivt Protein. Det c-reaktiva proteinet ökar i kroppen när man har en bakteriell infektion. Det c-reaktiva proteinet är också aktivt i immunförsvaret.

    Hoppas det ger svar på dina funderingar.
  8. 4
    B-SR - Blod-SänkningsReaktion (om jag inte missminner mig.) När man har en inflammation i kroppen tenderar de röda blodkropparna (erytrocyterna) att liksom klistra ihop sig, i något som kallas myntrullar - de liknar helt enkelt myntrullar där de sitter ihopklibbade. Om man har hög sänka har man högre myntrullebildning. (Starkt förenklat.) Ett mått ev infektion i kroppen.

    LPK - Leukocyt Partikel Koncentration - hur många vita blodkroppar man har i blodet. De vita blodkropparna är aktiva i immunförsvaret - olika typer av vita blodceller har olika funktioner. Dessa bildas företrädesvis i benmärg i bröstben och bäckenben.
    Diff - innebär en differentialräkning av de olika typerna av vita blodkroppar, om man har många omogna celler etc.
    CRP - C-reaktivt Protein. Det c-reaktiva proteinet ökar i kroppen när man har en bakteriell infektion. Det c-reaktiva proteinet är också aktivt i immunförsvaret.

    Hoppas det ger svar på dina funderingar.
  9. Medlem sedan
    Jan 2007
    #5
    På viss.nu står om olika tolkningar av vissa prover, men det är ganska så komplicerat för ett prov i kombination med andra saker kan betyda väldigt mycket olika. På fass.se står det också om olika prover och deras värden.
  10. 5
    På viss.nu står om olika tolkningar av vissa prover, men det är ganska så komplicerat för ett prov i kombination med andra saker kan betyda väldigt mycket olika. På fass.se står det också om olika prover och deras värden.
  11. Medlem sedan
    Jan 2007
    #6
    Pst, på internetmedicin.se finns också en del om prover.
  12. 6
    Pst, på internetmedicin.se finns också en del om prover.

Liknande trådar

  1. Ni medicinkunniga...
    By helelen in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 22:37
  2. Medicinkunniga, hjälp!!
    By Fritz in forum Hälsa & välbefinnande
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 12:54
  3. Medicinkunniga- hjälp!!
    By Fritz in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 15:16
  4. Medicinkunniga-hjälp!!
    By Fritz in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 10:52
  5. Medicinkunniga!
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 22:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar