Husmorsknep mot småflugor?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Husmorsknep mot småflugor?

    Kanske inte riktigt en matfråga, men jag tänkte att här säkert är nån som kan detta ändå.

    Vi har fått in en massa små fruktflugor efter att ha haft fallfrukt (äpplen) liggande inne några dagar. Hade tänkt göra en paj men hann inte och så blev de bara liggande. Det var ett bra tag sen nu, men flugorna är ju envisa som attan.

    Jag vet att jag med framgång gjorde en blandning med ättika, har jag för mig att det var. Nån droppe diskmedel skulle man väl ha också. Det drog till sig flugorna och så drunknade de i vätskan. Det är bara det att jag inte kommer ihåg proprtionerna och det jag har testat med funkade inte.

    Snälla hjälp mig bli av med de äckliga små djuren!
  2. 1
    Husmorsknep mot småflugor? Kanske inte riktigt en matfråga, men jag tänkte att här säkert är nån som kan detta ändå.

    Vi har fått in en massa små fruktflugor efter att ha haft fallfrukt (äpplen) liggande inne några dagar. Hade tänkt göra en paj men hann inte och så blev de bara liggande. Det var ett bra tag sen nu, men flugorna är ju envisa som attan.

    Jag vet att jag med framgång gjorde en blandning med ättika, har jag för mig att det var. Nån droppe diskmedel skulle man väl ha också. Det drog till sig flugorna och så drunknade de i vätskan. Det är bara det att jag inte kommer ihåg proprtionerna och det jag har testat med funkade inte.

    Snälla hjälp mig bli av med de äckliga små djuren!
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    vatten, diskmedel och vinäger inte ättika Fungerade här faktiskt

    Och jag har inga proportioner jag hade i lite bara
  4. 2
    vatten, diskmedel och vinäger inte ättika Fungerade här faktiskt

    Och jag har inga proportioner jag hade i lite bara
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3

    Långt bak i huvudet

    finns följande:

    Lika delar av ättika och sirap, tillsätt någon droppe diskmedel (för att ta bort ytspänningen).

    Kan det vara det?
    Jag kan allt! Måste bara träna lite först...
  6. 3
    Långt bak i huvudet finns följande:

    Lika delar av ättika och sirap, tillsätt någon droppe diskmedel (för att ta bort ytspänningen).

    Kan det vara det?
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Hej
    Jag blandarvad somhelst som luktar sött, lite vatten och lite diskmedel i ettlitet glas och ställer bakom gardinen tex. Detkan vara lite rödvin eller juice, just nu är det ananasjuice från en burk skivad ananas. Funkar kanon! Det är inte så noga med proportionerna som sagt, bara det luktar smarrigt för flugorna och diskmedlet räcker som sagt en droppe, det är bara för att ta bort ytspänningen.

    Lycka till
    R/E
  8. 4
    Hej
    Jag blandarvad somhelst som luktar sött, lite vatten och lite diskmedel i ettlitet glas och ställer bakom gardinen tex. Detkan vara lite rödvin eller juice, just nu är det ananasjuice från en burk skivad ananas. Funkar kanon! Det är inte så noga med proportionerna som sagt, bara det luktar smarrigt för flugorna och diskmedlet räcker som sagt en droppe, det är bara för att ta bort ytspänningen.

    Lycka till
    R/E
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    Jamen, tack! Visste väl att jag kunde lita på er!

    Så klart att det var vinäger det skulle vara. Ättikan är ju alldeles för stark och inte alls söt, ju. Ska genast gå och blanda lite gott till mina oönskade husdjur.

    Tusen tack!
  10. 5
    Jamen, tack! Visste väl att jag kunde lita på er!

    Så klart att det var vinäger det skulle vara. Ättikan är ju alldeles för stark och inte alls söt, ju. Ska genast gå och blanda lite gott till mina oönskade husdjur.

    Tusen tack!
  11. Medlem sedan
    Jun 1998
    #6
    Vin är bra eftersom de drar sig mot den jästa och söta doften! Lite diskmedel i som sänker ytspänningen.
  12. 6
    Vin är bra eftersom de drar sig mot den jästa och söta doften! Lite diskmedel i som sänker ytspänningen.
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7
    Det blev en skvätt vinäger som jag ändå inte tyckte var så god. Ett tiotal omkomna nu på morgonen. Skönt att bli av med några av dem. Sist jag hade problem lyckades jag utrota dem rätt snabbt med den här metoden. Hoppas på det nu med!
  14. 7
    Det blev en skvätt vinäger som jag ändå inte tyckte var så god. Ett tiotal omkomna nu på morgonen. Skönt att bli av med några av dem. Sist jag hade problem lyckades jag utrota dem rätt snabbt med den här metoden. Hoppas på det nu med!
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8
    Förutom ättika/vinäger/diskmedel-blandningen så rekommenderar jag ett antal omgångar med kokhett vatten i vasken, gärna med en skvätt klorin.

    Det gäller att ha tålamod och ihärdighet så slipper man att det kommer nya flugor...
  16. 8
    Förutom ättika/vinäger/diskmedel-blandningen så rekommenderar jag ett antal omgångar med kokhett vatten i vasken, gärna med en skvätt klorin.

    Det gäller att ha tålamod och ihärdighet så slipper man att det kommer nya flugor...
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    De har faktiskt inte hållt till i vasken alls, utan kretsat kring frukten bara. Nu är det inte så många kvar, utan de flesta har drunknat. Väldigt effektivt! Ska sätta ut en ny skål med detsamma, glömde det igår kväll när den gamla åkte i diskmaskinen.
  18. 9
    De har faktiskt inte hållt till i vasken alls, utan kretsat kring frukten bara. Nu är det inte så många kvar, utan de flesta har drunknat. Väldigt effektivt! Ska sätta ut en ny skål med detsamma, glömde det igår kväll när den gamla åkte i diskmaskinen.

Liknande trådar

  1. Blöjor & småflugor
    By Omaster in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 01:43
  2. Småflugor hur får jag bort dem
    By jojjjo in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 20:35
  3. Småflugor i köket?
    By Kajsa-Lisa in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 17:31
  4. småflugor..hjälp!!
    By viret in forum En bra idé
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 12:14
  5. småflugor/bananflugor
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 13:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar