Hur länge ska du amma?
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Hur länge ska du amma?

    ...är en fråga jag redan börjar bli trött på, fast ungen inte ens har hunnit bli sex månader.

    A) Jag vet inte
    B) Nåt år till eller så
    C) Tills han inte har lust längre
    D) Varför undrar du det?


    Bah! Jag vet inte vad jag ska svara, och jag tycker det är nästan lika jobbitgt som min andra hat-fråga:

    Äter han fortfarande på natten och så eller?
    A) Ja
    B) Ja, men det märker jag ju knappt
    C) Ja, jag tror att nattamning är suveränt, inte minst för mjölkprouktionen
    D) varför vill du veta det?


    Jag är JÄÄÄÄTtedålig på att svara D. Nån som har ett alternativt svar som inte känns så "otrevligt"?
    Trebarnsmamma, 0408, 0804 och 1106.
  2. 1
    Hur länge ska du amma? ...är en fråga jag redan börjar bli trött på, fast ungen inte ens har hunnit bli sex månader.

    A) Jag vet inte
    B) Nåt år till eller så
    C) Tills han inte har lust längre
    D) Varför undrar du det?


    Bah! Jag vet inte vad jag ska svara, och jag tycker det är nästan lika jobbitgt som min andra hat-fråga:

    Äter han fortfarande på natten och så eller?
    A) Ja
    B) Ja, men det märker jag ju knappt
    C) Ja, jag tror att nattamning är suveränt, inte minst för mjölkprouktionen
    D) varför vill du veta det?


    Jag är JÄÄÄÄTtedålig på att svara D. Nån som har ett alternativt svar som inte känns så "otrevligt"?
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    E) Både jag och bebisen får tillräckligt med sömn.
    F) Vi sover så gott så oavsett.
    G) Jajamensan. Vi båda sover och dagarna blir så bra så.....

    Vänta du bara snart kommer frågan: Ammar du FORTFARANDE???? Det är en fråga jag är såååå trött på. Dina svar på fråga 1 passar även på den frågan eller vad man nu kan kalla det...
  4. 2
    E) Både jag och bebisen får tillräckligt med sömn.
    F) Vi sover så gott så oavsett.
    G) Jajamensan. Vi båda sover och dagarna blir så bra så.....

    Vänta du bara snart kommer frågan: Ammar du FORTFARANDE???? Det är en fråga jag är såååå trött på. Dina svar på fråga 1 passar även på den frågan eller vad man nu kan kalla det...
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    Ansluter!
    Även trött på frågan "Äter hon nån riktig (vaddå riktig) mat?"
  6. 3
    Ansluter!
    Även trött på frågan "Äter hon nån riktig (vaddå riktig) mat?"
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Jag brukar svara (på båda frågorna) "Ja men det är klart - han är ju så liten än!" Min bebbe är 10 mån. :-)
  8. 4
    Jag brukar svara (på båda frågorna) "Ja men det är klart - han är ju så liten än!" Min bebbe är 10 mån. :-)
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5
    Bra svar! Det ska jag svara nästa gång jag får en hurlängeskaduamma-fråga
  10. 5
    Bra svar! Det ska jag svara nästa gång jag får en hurlängeskaduamma-fråga
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Jag får faktiskt itne den frågan längre utan snarare Hur mycket vanlig mat äter han nu mera?

    Tja, frukost, lunch, middag och allt där emellan så fort han ser mat eller någon stoppar något i munnen men han ammar väldigt mycket ändå för att det är såååå mysigt!
    Brukar mitt svar bli och då är folk tysta.
  12. 6
    Jag får faktiskt itne den frågan längre utan snarare Hur mycket vanlig mat äter han nu mera?

    Tja, frukost, lunch, middag och allt där emellan så fort han ser mat eller någon stoppar något i munnen men han ammar väldigt mycket ändå för att det är såååå mysigt!
    Brukar mitt svar bli och då är folk tysta.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7
    Håller med!

    När folk fråga om vi inte ska sluta snart så säger jag att det gör vi när vi kommer på en anledning att sluta

    En sköterska på bvc blev helt fascinerad när jag berättade att jag ammar min 2-åring. Jag såg att hon misstyckte men eftersom jag har två välartade tonåringar kunde hon inte trycka till mig med någon kommentar om att det inte vara bra för barnen.

    Istället kommenterade hon att jag ammade väl inte så att någon annan kunde se det - så att min son inte skulle bli generad inför sina kompisar.

    Vi det tillfället hade han inte ens fyllt två år!! Och oj, vad han inte bryr sig om vad andra tycker när han ska tutta

    Det är det bästa han vet och såå mysigt för mig att få gosa med min lille plutt som oftast har så mycket spring i benen att han inte har tid att kramas.
  14. 7
    Håller med!

    När folk fråga om vi inte ska sluta snart så säger jag att det gör vi när vi kommer på en anledning att sluta

    En sköterska på bvc blev helt fascinerad när jag berättade att jag ammar min 2-åring. Jag såg att hon misstyckte men eftersom jag har två välartade tonåringar kunde hon inte trycka till mig med någon kommentar om att det inte vara bra för barnen.

    Istället kommenterade hon att jag ammade väl inte så att någon annan kunde se det - så att min son inte skulle bli generad inför sina kompisar.

    Vi det tillfället hade han inte ens fyllt två år!! Och oj, vad han inte bryr sig om vad andra tycker när han ska tutta

    Det är det bästa han vet och såå mysigt för mig att få gosa med min lille plutt som oftast har så mycket spring i benen att han inte har tid att kramas.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    På första frågan...

    ...brukade jag svara "Så länge vi trivs med det båda två", och på den andra frågan brukade jag svara "Ja, hur så?". Funkade oftast bra.

    Jag tycker att man varken som ammande, långtidsammande, delammande eller icke-ammande mamma ska vara skyldig att förklara eller försvara sig för människor som faktiskt inte har ett enda dugg med ens amning eller icke-amning att göra. Samma gäller ens sovvanor - de är en privatsak och rör ingen utomstående.
  16. 8
    På första frågan... ...brukade jag svara "Så länge vi trivs med det båda två", och på den andra frågan brukade jag svara "Ja, hur så?". Funkade oftast bra.

    Jag tycker att man varken som ammande, långtidsammande, delammande eller icke-ammande mamma ska vara skyldig att förklara eller försvara sig för människor som faktiskt inte har ett enda dugg med ens amning eller icke-amning att göra. Samma gäller ens sovvanor - de är en privatsak och rör ingen utomstående.
  17. Medlem sedan
    Dec 2003
    #9
    haha, också en klassiker!
  18. 9
    haha, också en klassiker!
  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10
    Jag svarar glatt och leende "hur så?", ser jätteintresserad ut och tittar på dem lyssnande en lååång stund och hör dem komma med långa, mer och mer korkade utläggningar tills de känner sig riktigt obekväma. Sen säger jag "jaha.. Hm!" Och fortsätter le tills de går iväg. Fungerar grymt bra!
  20. 10
    Jag svarar glatt och leende "hur så?", ser jätteintresserad ut och tittar på dem lyssnande en lååång stund och hör dem komma med långa, mer och mer korkade utläggningar tills de känner sig riktigt obekväma. Sen säger jag "jaha.. Hm!" Och fortsätter le tills de går iväg. Fungerar grymt bra!
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11
    Så bra!! Jag måste fnissa när jag ser den förvirrade person som ska försöka svara på ett lugnt och vänligt "Hur så?".

    Måste testa om jag får tillfälle!
  22. 11
    Så bra!! Jag måste fnissa när jag ser den förvirrade person som ska försöka svara på ett lugnt och vänligt "Hur så?".

    Måste testa om jag får tillfälle!
  23. Medlem sedan
    Jul 2007
    #12
    JA visst får man dem frågorna hela tiden!Jag som har en stor grabb med får ju ofta dessutom konstiga blickar med....
    Har tvärr inga bra svar själv.
  24. 12
    JA visst får man dem frågorna hela tiden!Jag som har en stor grabb med får ju ofta dessutom konstiga blickar med....
    Har tvärr inga bra svar själv.
  25. Medlem sedan
    Mar 2005
    #13
    Tror inte att så många frågat mig. Men jag brukar säga "så länge det funkar och känns bra" och så får de väl dra sina egna slutsatser
  26. 13
    Tror inte att så många frågat mig. Men jag brukar säga "så länge det funkar och känns bra" och så får de väl dra sina egna slutsatser
  27. Hannalia
    #14
    Fast när jag läser dina frågor och svaren under så verkar det som ni utgår från att frågorna är kritiskt ställda? Att ngn frågar hur länge man tänkt sig amma eller ommat på natten behöver ju inte betyda att de tycker det är fel.
  28. 14
    Fast när jag läser dina frågor och svaren under så verkar det som ni utgår från att frågorna är kritiskt ställda? Att ngn frågar hur länge man tänkt sig amma eller ommat på natten behöver ju inte betyda att de tycker det är fel.

Liknande trådar

  1. Amma?! Hur länge?
    By Kattou in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 23:35
  2. amma hur länge ?
    By TheresN78 in forum Många barn
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 17:10
  3. Det här med att amma länge...
    By Linni in forum Bebissnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 11:18
  4. Amma länge
    By lotvag74 in forum Bebissnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 12:24
  5. Det här med att amma länge
    By undrande in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 09:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar