Klåda på händer och fötter
_0903 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Klåda på händer och fötter

    Blir galen, har till och från i ett par veckor haft klåda på händerna och fötterna. Mest på handflatorna och fingrarna! Det kommer helt plötsligt och sen går det över. Fick panik på t-banan hem från jobbet då höger foten plötsligt började klia grymt mycket ;-)
    Hel skumt! Vet att jag fick klåda på fötterna när jag väntade Max men det var under de sista veckorna. Och när jag väl berättade för min bm så kom Max dagen efter så jag fick aldrig reda på vad de var. Någon som haft liknande?
    Therese med Maximilian-01, Linnea-03, Viola mars-09 & Iris januari-11
  2. 1
    Klåda på händer och fötter Blir galen, har till och från i ett par veckor haft klåda på händerna och fötterna. Mest på handflatorna och fingrarna! Det kommer helt plötsligt och sen går det över. Fick panik på t-banan hem från jobbet då höger foten plötsligt började klia grymt mycket ;-)
    Hel skumt! Vet att jag fick klåda på fötterna när jag väntade Max men det var under de sista veckorna. Och när jag väl berättade för min bm så kom Max dagen efter så jag fick aldrig reda på vad de var. Någon som haft liknande?
  3. Medlem sedan
    Feb 2008
    #2

    Jag fick det under tredje

    trimestern med ettan. Då berodde det på förhöjda levervärden och jag fick gå på spec mvc och lämna blodprov varje vecka för att ha koll. Dock är det troligtvis inte det du har eftersom det kommer så tidigt.

    Jag gissar på vanlig gravidklåda som beror på förhöjda östrogennivåer. Smörj in dig med fuktgörande kräm (har hört andra som använts Weledas barnolja från Apoteket som funkat bra) och håll dig sval om just händer och fötter. Sov med fötterna utanför täcket. Klådan på händerna brukar lindras om man håller dem under rinnande kallt vatten en stund (smörj in dem efteråt så de inte blir torra).
  4. 2
    Jag fick det under tredje trimestern med ettan. Då berodde det på förhöjda levervärden och jag fick gå på spec mvc och lämna blodprov varje vecka för att ha koll. Dock är det troligtvis inte det du har eftersom det kommer så tidigt.

    Jag gissar på vanlig gravidklåda som beror på förhöjda östrogennivåer. Smörj in dig med fuktgörande kräm (har hört andra som använts Weledas barnolja från Apoteket som funkat bra) och håll dig sval om just händer och fötter. Sov med fötterna utanför täcket. Klådan på händerna brukar lindras om man håller dem under rinnande kallt vatten en stund (smörj in dem efteråt så de inte blir torra).
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Klåda just på händer o fötter ska man vara uppmärksam på då det kan tyda på en begynnande hepatos, du får då höga lever och gallsyrevärden...om klådan är kvar trots "smörjning" se till att bm tar levervärden och gallsyra!!
    Om värdena blir för höga så behövs behandling, man får då ursufalk för att normalisera värdena, höga värden är farligt för fostret.
    Jag håller tummarna att du "bara" har vanlig "graviditetsklåda"!
  6. 3
    Klåda just på händer o fötter ska man vara uppmärksam på då det kan tyda på en begynnande hepatos, du får då höga lever och gallsyrevärden...om klådan är kvar trots "smörjning" se till att bm tar levervärden och gallsyra!!
    Om värdena blir för höga så behövs behandling, man får då ursufalk för att normalisera värdena, höga värden är farligt för fostret.
    Jag håller tummarna att du "bara" har vanlig "graviditetsklåda"!
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Tack för era svar. Smörjer som bara den nu. Ska be dom på jobbet att ta lite prover bara för att vara på den säkra sidan.
  8. 4
    Tack för era svar. Smörjer som bara den nu. Ska be dom på jobbet att ta lite prover bara för att vara på den säkra sidan.

Liknande trådar

  1. Klåda på mage, fötter, händer...
    By jagochpyret in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 10:46
  2. klåda på händer och fötter?
    By ~Trixie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 09:03
  3. Ryslig klåda händer o fötter!
    By -Annie- in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 08:21
  4. Klåda på händer och fötter?
    By Plottis & tjejerna in forum _0607 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 12:37
  5. Klåda på händer och fötter!!
    By Pao med Vero-04 & Bf 29/9 in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 10:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar