Pilgrimsmusslor, gös & färska räkor?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    Pilgrimsmusslor, gös & färska räkor?

    Älsklingen fyller år på onsdag och jag tänkte köra en födelsemiddag i fisk och skaldjurstema..
    Pilgrimsmusslor till förrätt, gös till varmrätt och sen en plockbricka med färska räkor och diverse till kvällsmys.
    Tar väldigt gärna emot alla möjliga förslag på vad jag kan göra med de olika för just nu står det stilla.
    En söt god efterätt som passar mellan gösen och räkorna emottages också hemskans gärna
    Charlie 060109 & Amadeus 070425
  2. 1
    Pilgrimsmusslor, gös & färska räkor? Älsklingen fyller år på onsdag och jag tänkte köra en födelsemiddag i fisk och skaldjurstema..
    Pilgrimsmusslor till förrätt, gös till varmrätt och sen en plockbricka med färska räkor och diverse till kvällsmys.
    Tar väldigt gärna emot alla möjliga förslag på vad jag kan göra med de olika för just nu står det stilla.
    En söt god efterätt som passar mellan gösen och räkorna emottages också hemskans gärna
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Åh! Det låter ju hur gott som helst ju Jag är väldigt svag för smörstekt gös, antingen som den är eller bara vänd i lite vetemjöl med salt och peppar. Till det har jag en fantastiskt god (och fet) basilikasås som jag brukar göra. Kokta eller gratinerade svartrötter och sockerärter till gör det hela perfekt. En alternativ sås är att helt enkelt göra en beurre blanc, gärna på champagne.

    Pilgrimsmusslor är ju supergott hur man än tillagar dem. Grillade med lite vitlök/lime/chili, parmalindade eller med tomat på provencalskt vis... gräddkokta ska också vara fantastiskt men det har jag aldrig provat.

    Efterrätten passar jag på, inte min specialitet

    Säg till om du vill ha recept på något!
  4. 2
    Åh! Det låter ju hur gott som helst ju Jag är väldigt svag för smörstekt gös, antingen som den är eller bara vänd i lite vetemjöl med salt och peppar. Till det har jag en fantastiskt god (och fet) basilikasås som jag brukar göra. Kokta eller gratinerade svartrötter och sockerärter till gör det hela perfekt. En alternativ sås är att helt enkelt göra en beurre blanc, gärna på champagne.

    Pilgrimsmusslor är ju supergott hur man än tillagar dem. Grillade med lite vitlök/lime/chili, parmalindade eller med tomat på provencalskt vis... gräddkokta ska också vara fantastiskt men det har jag aldrig provat.

    Efterrätten passar jag på, inte min specialitet

    Säg till om du vill ha recept på något!
  5. Medlem sedan
    Apr 2005
    #3
    Jag vill ha recept på allt! Låter smaskens!
  6. 3
    Jag vill ha recept på allt! Låter smaskens!
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Recept: Basilikasås till stekt gös
    2 dl torrt vitt vin
    1 fiskbuljongtärning
    1 dl fet creme fraiche
    1 kruka färsk basilika
    100 g mjukt smör
    lite cayennepeppar
    ev. salt

    Häll vinet i en kastrull och lägg i biljongtärningen. Koka ihop till ca 1 1/2 dl. I med CF och koka lite till. Mixa basilikabladen med smör och lite cayenne till en slät, grön smet. Spät med lite i taget av vinkoket tills du har en ljusgrön sås. Smaka av med salt.

    Servera till smörstekt vit fisk, gärna garnerad med lite räkor
  8. 4
    Recept: Basilikasås till stekt gös
    2 dl torrt vitt vin
    1 fiskbuljongtärning
    1 dl fet creme fraiche
    1 kruka färsk basilika
    100 g mjukt smör
    lite cayennepeppar
    ev. salt

    Häll vinet i en kastrull och lägg i biljongtärningen. Koka ihop till ca 1 1/2 dl. I med CF och koka lite till. Mixa basilikabladen med smör och lite cayenne till en slät, grön smet. Spät med lite i taget av vinkoket tills du har en ljusgrön sås. Smaka av med salt.

    Servera till smörstekt vit fisk, gärna garnerad med lite räkor
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Recept: Beurre Blanc (grundrecept)

    2 msk hackad schalottenlök
    2 msk vitvinsvinäger
    1 dl torrt vitt vin
    1 dl vispgrädde
    100 g mjukt smör
    vitpeppar

    Fräs löken i smör utan att den får färg. Tillsätt vinäger och låt koka in. Tillsätt vinet och koka ned till hälften. Tillsätt grädden, koka upp. Ta av kastrullen från värmen och vispa ned det mjuka smöret. Smaka av med vitpeppar. OBS att om den behöver värmas måste man vispa!

    Sedan kan man variera den och få citron-beurre blanc genom att ta pressad citron istället för vinäger, champagne-beurre blanc genom att ta chmpagne istället för vin etc. Gör man det senare kan man hälla i några msk champagne direkt i såsskålen på bordet vid servering, det skummar snyggt
  10. 5
    Recept: Beurre Blanc (grundrecept)

    2 msk hackad schalottenlök
    2 msk vitvinsvinäger
    1 dl torrt vitt vin
    1 dl vispgrädde
    100 g mjukt smör
    vitpeppar

    Fräs löken i smör utan att den får färg. Tillsätt vinäger och låt koka in. Tillsätt vinet och koka ned till hälften. Tillsätt grädden, koka upp. Ta av kastrullen från värmen och vispa ned det mjuka smöret. Smaka av med vitpeppar. OBS att om den behöver värmas måste man vispa!

    Sedan kan man variera den och få citron-beurre blanc genom att ta pressad citron istället för vinäger, champagne-beurre blanc genom att ta chmpagne istället för vin etc. Gör man det senare kan man hälla i några msk champagne direkt i såsskålen på bordet vid servering, det skummar snyggt
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Gratinerade svartrötter gör jag enkelt, skalar rötterna, skör i dm-långa bitar, kokar mjuka (15-20 min) och sedan gratinera med riven ost och några klickar smör i 10 min.
  12. 6
    Gratinerade svartrötter gör jag enkelt, skalar rötterna, skör i dm-långa bitar, kokar mjuka (15-20 min) och sedan gratinera med riven ost och några klickar smör i 10 min.
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Var det något mer? Pilgrimsmusslorna är bara att smaksätta och grilla i grillpanna på hög värme. De parmalindade brukar jag göra med ett basilikablad på varje mussla och sedan en strimla skinka runt. När de är färdiggrillade droppar jag lite citron och balsamico över. Servera på bädd av ruccola och kanske ugnsstekta körsbärstomater. Lime/vitlök och ev. koriander är ju en klassiker annars, supergott!

    Provancale:
    http://recept.nu/1.11811/fredrik_eri...lor_provencale
  14. 7
    Var det något mer? Pilgrimsmusslorna är bara att smaksätta och grilla i grillpanna på hög värme. De parmalindade brukar jag göra med ett basilikablad på varje mussla och sedan en strimla skinka runt. När de är färdiggrillade droppar jag lite citron och balsamico över. Servera på bädd av ruccola och kanske ugnsstekta körsbärstomater. Lime/vitlök och ev. koriander är ju en klassiker annars, supergott!

    Provancale:
    http://recept.nu/1.11811/fredrik_eri...lor_provencale
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    ---och ledsen om jag var kortfattad där, hade en hysterisk bebis i famnen
  16. 8
    ---och ledsen om jag var kortfattad där, hade en hysterisk bebis i famnen
  17. Medlem sedan
    Apr 2005
    #9
    TACK söta rara! Jag blev helt såld på basilikasåsen bara av att läsa om den, det får det bli!
    Vad gratinerar du svartrötterna med för ost? Har aldrig ätit det...
  18. 9
    TACK söta rara! Jag blev helt såld på basilikasåsen bara av att läsa om den, det får det bli!
    Vad gratinerar du svartrötterna med för ost? Har aldrig ätit det...

Liknande trådar

  1. Färska räkor på Willys?
    By *Koala* in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 08:43
  2. Tillbehör till färska räkor?
    By pallella in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 14:29
  3. färska räkor på pizza?
    By Julia+Sanna+snitt3/9 in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 14:38
  4. Hur länge håller färska räkor?
    By imported_Annapanna in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 17:51
  5. Färska räkor, aioli och baguette
    By Millan m. LMN in forum _0607 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 21:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar