Tillaga hel lax?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    Tillaga hel lax?

    Jag kom över billig hel lax i delidisken nyss (69,- kg) men vet inte riktigt vad jag ska göra med den?
    Min syster med barn kommer ikväll, dom äter alla allt.
    Laxen är utav huvud och stjärt. Har ni några förslag på vad jag kan göra?

    Nödlösningen är att filéea och göra nått av det, men det känns lite trist nu när jag har en hel firre.
    Charlie 060109 & Amadeus 070425
  2. 1
    Tillaga hel lax? Jag kom över billig hel lax i delidisken nyss (69,- kg) men vet inte riktigt vad jag ska göra med den?
    Min syster med barn kommer ikväll, dom äter alla allt.
    Laxen är utav huvud och stjärt. Har ni några förslag på vad jag kan göra?

    Nödlösningen är att filéea och göra nått av det, men det känns lite trist nu när jag har en hel firre.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    fjälla firren (lite bassligt men värt besväret - då går det att äta skinnet också), salta peppra utanpå och innuti och fyll buken med massa goda örter och citron i klyftor. strö ströbröd eller liknande över skinnet och ringla lite smör ovanpå. In i ugnen på relativt låg värme tills precis färdig.

    Eller så choppar du ner den i kotletter och steker dessa.

    Fast själv hade jag nog filéat och gjort pestolax (skär en rejäl bit filé i cm-breda skivor utan att det går igenom skinnet - blanda massa pesto med massa finriven parmesan och peta ner i skårorna - in i ugnen)
  4. 2
    fjälla firren (lite bassligt men värt besväret - då går det att äta skinnet också), salta peppra utanpå och innuti och fyll buken med massa goda örter och citron i klyftor. strö ströbröd eller liknande över skinnet och ringla lite smör ovanpå. In i ugnen på relativt låg värme tills precis färdig.

    Eller så choppar du ner den i kotletter och steker dessa.

    Fast själv hade jag nog filéat och gjort pestolax (skär en rejäl bit filé i cm-breda skivor utan att det går igenom skinnet - blanda massa pesto med massa finriven parmesan och peta ner i skårorna - in i ugnen)

Liknande trådar

  1. Hur mycket ska jag tillaga?
    By *Koala* in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 21:11
  2. Hur ska jag tillaga en bit entrecote?
    By Saras3 in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-01, 11:22
  3. tillaga karrékotletter
    By -Virre- in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 13:12
  4. Tillaga kycklingfile
    By Quintuz in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 13:01
  5. Tillaga gädda OT
    By Valerina in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 17:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar