Järnvärde?
Kropp & hälsa
  1. anonymt namn
    #1

    Järnvärde?

    Har tydligen 8 i järnvärde (S-Ferritin). Läkaren sa att det var lågt. Men hur lågt? Är det tillräckligt lågt för att man ska känna av det på något sätt?
  2. 1
    Järnvärde? Har tydligen 8 i järnvärde (S-Ferritin). Läkaren sa att det var lågt. Men hur lågt? Är det tillräckligt lågt för att man ska känna av det på något sätt?
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Hej! Referensvärdet när jag tog s-ferritin prov var 10-200...Så 8 är absolut lågt!! Jag har läst nånstans att allt under 50 är järnbrist! Jag hade 9...jag trodde att det var därför jag var så trött,men jag blev inget piggare av järnsprutorna!! Jag fick sprutor pga att jag inte fick upp järnet m tabletter. Hoppas du blev nå klokare!
  4. 2
    Hej! Referensvärdet när jag tog s-ferritin prov var 10-200...Så 8 är absolut lågt!! Jag har läst nånstans att allt under 50 är järnbrist! Jag hade 9...jag trodde att det var därför jag var så trött,men jag blev inget piggare av järnsprutorna!! Jag fick sprutor pga att jag inte fick upp järnet m tabletter. Hoppas du blev nå klokare!
  5. Anonym
    #3
    Tack för svar! Men varför är då det lägsta referensvärdet så lågt som 10 om allt under 50 är brist? Skumt. Vad sa din läkare om ditt värde på 9?
  6. 3
    Tack för svar! Men varför är då det lägsta referensvärdet så lågt som 10 om allt under 50 är brist? Skumt. Vad sa din läkare om ditt värde på 9?
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Bra fråga, undrar det samma! Kan tyvärr inte hjälpa dig med något svar... Mitt s-ferritinvärde låg på 7 och det var "lite lågt" sa sköterska till mig. Jag fick rekommendationen att äta mer spenat.
  8. 4
    Bra fråga, undrar det samma! Kan tyvärr inte hjälpa dig med något svar... Mitt s-ferritinvärde låg på 7 och det var "lite lågt" sa sköterska till mig. Jag fick rekommendationen att äta mer spenat.
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5
    Ja,du skumt säger jag med...men när jag läst på om järnvärdet så har det stått just det att mindre än 50 är brist,även fast referensen är 10 i underkant....ja,jag vete 17 vad man ska tro....jag har noll tillit till v.c doktorer kan jag säga...läser mig till allt jag vill ha svar på i stället(efter att förstås hört med dr först!!) Ja,mitt järnvärde var ju lågt så jag fick tabl på recept...men det gick inte upp nåt,så då fick jag sprutor som gjorde att järnvärdet sköt upp i höjden istället!! Men kroppen gjorde sig av med det Kramisen!
  10. 5
    Ja,du skumt säger jag med...men när jag läst på om järnvärdet så har det stått just det att mindre än 50 är brist,även fast referensen är 10 i underkant....ja,jag vete 17 vad man ska tro....jag har noll tillit till v.c doktorer kan jag säga...läser mig till allt jag vill ha svar på i stället(efter att förstås hört med dr först!!) Ja,mitt järnvärde var ju lågt så jag fick tabl på recept...men det gick inte upp nåt,så då fick jag sprutor som gjorde att järnvärdet sköt upp i höjden istället!! Men kroppen gjorde sig av med det Kramisen!
  11. Medlem sedan
    Feb 2002
    #6
    Jag hade 6 på järndepån och det var också ansett som väldigt lågt. Jag äter 100 mg järn om dagen (niferex som är det enda som magen tål) och får nog göra så i fortsättningen också eftersom min kropp verkar ha svårt att ta upp järn.
  12. 6
    Jag hade 6 på järndepån och det var också ansett som väldigt lågt. Jag äter 100 mg järn om dagen (niferex som är det enda som magen tål) och får nog göra så i fortsättningen också eftersom min kropp verkar ha svårt att ta upp järn.

Liknande trådar

  1. Järnvärde/Hb...
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 12:36
  2. Hb och järnvärde?
    By Therese med M L V I in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 15:27
  3. järnvärde
    By mimmi0803 in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 16:11
  4. Järnvärde??
    By Ginis in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 19:43
  5. järnvärde
    By inarud in forum _0707 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 12:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar