Knäck som inte stelnar..
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Knäck som inte stelnar..

    Vad gör jag för fel? Tips nån?
    Superwoman
  2. 1
    Knäck som inte stelnar.. Vad gör jag för fel? Tips nån?
  3. Medlem sedan
    Jul 2008
    #2
    Kokat för kort tid, kollat kulprovet ?

    Jag kör 3 dl grädde, sirap och socker. Kokar upp och sänker till 4an i ca 45 min. Kollar med knäck i ett glas med kallt vatten. Kan du rulla knäcken så är den klar.
  4. 2
    Kokat för kort tid, kollat kulprovet ?

    Jag kör 3 dl grädde, sirap och socker. Kokar upp och sänker till 4an i ca 45 min. Kollar med knäck i ett glas med kallt vatten. Kan du rulla knäcken så är den klar.
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Du kokar den nog för kort tid... Fast gränsen är hårfin
  6. 3
    Du kokar den nog för kort tid... Fast gränsen är hårfin
  7. Medlem sedan
    Feb 2005
    #4
    Jag tror att knäcken inte kokat tillräckligt länge, jag brukar göra ett kulprov för att testa om knäcken är klar.
  8. 4
    Jag tror att knäcken inte kokat tillräckligt länge, jag brukar göra ett kulprov för att testa om knäcken är klar.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    Det kan vara flera saker. Har du kokat tillräckligt länge? Vilket recept använder du? Har du gjort kulprov innan du häller ned det i formarna? Är doseringen av ingredienserna rätt? Mitt recept är:

    2 dl socker
    2 dl sirap
    2 dl grädde

    Hacka mandel o ha ned när det blir en kula av smeten när man häller det i kallvatten. Häll i formar, klart! Lycka til!
  10. 5
    Det kan vara flera saker. Har du kokat tillräckligt länge? Vilket recept använder du? Har du gjort kulprov innan du häller ned det i formarna? Är doseringen av ingredienserna rätt? Mitt recept är:

    2 dl socker
    2 dl sirap
    2 dl grädde

    Hacka mandel o ha ned när det blir en kula av smeten när man häller det i kallvatten. Häll i formar, klart! Lycka til!
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6

    du har inte kokat varmt nog

    Smeten behöver komma upp i en viss temp (ca 125 grader) för att stelna när den svalnar. Denna temperaturhöjning går fort i en vid gryta (stekpanna med höga kanter) men tar lång tid i en hög smal kastrull (och större risk för vidbränning). Det gäller att dra på värmen och röra så temp stiger, inte feskoka för då kommer det att ta långlånglång tid att komma dit.

    Använd en kökstermometer för att mäta temp. (Min digitala kött/kökstermometer funkar utmärkt.)
  12. 6
    du har inte kokat varmt nog Smeten behöver komma upp i en viss temp (ca 125 grader) för att stelna när den svalnar. Denna temperaturhöjning går fort i en vid gryta (stekpanna med höga kanter) men tar lång tid i en hög smal kastrull (och större risk för vidbränning). Det gäller att dra på värmen och röra så temp stiger, inte feskoka för då kommer det att ta långlånglång tid att komma dit.

    Använd en kökstermometer för att mäta temp. (Min digitala kött/kökstermometer funkar utmärkt.)
  13. Medlem sedan
    Jul 1999
    #7
    Kokar du den i gryta på spisen ska den bli 130 grader varm.
  14. 7
    Kokar du den i gryta på spisen ska den bli 130 grader varm.
  15. Medlem sedan
    Feb 2006
    #8
    Tack! Knäcken kockas aplänge men är ändå sladdrig. Ska testa dina mått ullet.
  16. 8
    Tack! Knäcken kockas aplänge men är ändå sladdrig. Ska testa dina mått ullet.
  17. Medlem sedan
    Jul 2008
    #9
    Micron ca 20 min, men då går man miste om den underbara doften i köket förvisso.
  18. 9
    Micron ca 20 min, men då går man miste om den underbara doften i köket förvisso.
  19. Medlem sedan
    Feb 2005
    #10
    Titta på vad smamma skriver - hon har nog helt rätt. Det gäller att få upp tempraturen och beroende på vilket kärl du har tar det olika lång tid.
  20. 10
    Titta på vad smamma skriver - hon har nog helt rätt. Det gäller att få upp tempraturen och beroende på vilket kärl du har tar det olika lång tid.
  21. Medlem sedan
    Feb 2006
    #11
    ahaa.. Det hade jag ingen aning om. Jag har nog fiskokat min för att den inte ska brännas. Nu jäklar!
  22. 11
    ahaa.. Det hade jag ingen aning om. Jag har nog fiskokat min för att den inte ska brännas. Nu jäklar!
  23. Medlem sedan
    Feb 2006
    #12
    Ska testa ikväll igen
  24. 12
    Ska testa ikväll igen
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    8 minuter för mig

    Tydligen gör jag en litet mindre sats i taget. Jag tycker ju att jag ändå har problem med att få över den i formar innan den börjar stelna.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    8 minuter för mig Tydligen gör jag en litet mindre sats i taget. Jag tycker ju att jag ändå har problem med att få över den i formar innan den börjar stelna.
  27. Medlem sedan
    Jul 2008
    #14
    Ja jag kör 3 dl av allt. Kokar 9 dl varje jul då jag pyttsar över till svärmor med. Vi har delad smak så jag kör till den är nästan helt klar, häller över i en såsskål och så micrar jag det sista medan, så vill 2 i familjen ha dem nämligen.
  28. 14
    Ja jag kör 3 dl av allt. Kokar 9 dl varje jul då jag pyttsar över till svärmor med. Vi har delad smak så jag kör till den är nästan helt klar, häller över i en såsskål och så micrar jag det sista medan, så vill 2 i familjen ha dem nämligen.
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    har du riktig grädde? inte mellangrädde eller någon annan light variant för det funkar inte.
  30. 15
    har du riktig grädde? inte mellangrädde eller någon annan light variant för det funkar inte.

Liknande trådar

  1. Vit chokladtryffel som inte stelnar
    By singoalla in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 13:14
  2. Pannacotta som inte stelnar!
    By Hoppsan in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 21:53
  3. knäck?=))(//&%¤ stelnar inte?!?!!!
    By Paddel in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 07:09
  4. Tryffel som inte stelnar?
    By Karonesse in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 12:55
  5. Moussen stelnar inte? *hjälp*
    By singoalla in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 11:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar