Recept på lakritsfudge kommer här!
_0901 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2008
    #1

    Recept på lakritsfudge kommer här!

    Den är verkligen supersmaskig

    ca 60st
    3dl vispgrädde
    3dl strösocker
    1dl sirap
    1msk kakao
    1/2-3/4 dl turkisk peppar (beroende hur starkt lakrits smak man vill ha)
    2tsk smör
    200g mörk choklad (eller ljus, smakfråga)

    Klä en form ca 20*20cm med bakpapper.

    Krossa karamellerna i en mortel eller med kniv.

    Blanda grädde, socker, sirap ,kakao, turkisk peppar i en vid gryta. Låt det koka upp under kraftig omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock, rör då och då, tills smeten klarar kulprovet, ca 15min (man droppar lite smed i ett glas kallt vatten, går det att rulla den till en kula så är det klar, annars kokar du några min till). Om du har en termometer kan du använda den då kokar du till 117-120grader.

    Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna.

    Smält chokladen i vatten bad eller i micro (värmer man i micro så rör då och då).
    Skär eller klipp kolan i bitar doppa i chokladen och lägg för att stelna på ett bakpapper.
    Om man vill kan man strö några korn havssalt på innan chokladen har stelnat.
  2. 1
    Recept på lakritsfudge kommer här! Den är verkligen supersmaskig

    ca 60st
    3dl vispgrädde
    3dl strösocker
    1dl sirap
    1msk kakao
    1/2-3/4 dl turkisk peppar (beroende hur starkt lakrits smak man vill ha)
    2tsk smör
    200g mörk choklad (eller ljus, smakfråga)

    Klä en form ca 20*20cm med bakpapper.

    Krossa karamellerna i en mortel eller med kniv.

    Blanda grädde, socker, sirap ,kakao, turkisk peppar i en vid gryta. Låt det koka upp under kraftig omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock, rör då och då, tills smeten klarar kulprovet, ca 15min (man droppar lite smed i ett glas kallt vatten, går det att rulla den till en kula så är det klar, annars kokar du några min till). Om du har en termometer kan du använda den då kokar du till 117-120grader.

    Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna.

    Smält chokladen i vatten bad eller i micro (värmer man i micro så rör då och då).
    Skär eller klipp kolan i bitar doppa i chokladen och lägg för att stelna på ett bakpapper.
    Om man vill kan man strö några korn havssalt på innan chokladen har stelnat.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Tusen tack!! Jag ska prova på lördag, tror jag .
  4. 2
    Tusen tack!! Jag ska prova på lördag, tror jag .
  5. Medlem sedan
    May 2008
    #3
    Åh, tack, blir sugen på att gå till ICA och köpa turkisk peppar (för det har vi inte hemma...)... eller så tar jag bilen!
  6. 3
    Åh, tack, blir sugen på att gå till ICA och köpa turkisk peppar (för det har vi inte hemma...)... eller så tar jag bilen!
  7. Medlem sedan
    Dec 2004
    #4
    Tackar *imt*
  8. 4
    Tackar *imt*
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5
    Oh, vilket härligt recept! Tänkte dock höra efter om ni har förslag på mer än lakrits att smaksätta med?
    Ju mer godis desto godare jul, eller...?
  10. 5
    Oh, vilket härligt recept! Tänkte dock höra efter om ni har förslag på mer än lakrits att smaksätta med?
    Ju mer godis desto godare jul, eller...?
  11. Medlem sedan
    Aug 2008
    #6
    Recept på Saffrans kola!

    Har inte testat denna själv ännu, men den låter god.

    100g smör
    2dl vispgrädde
    3dl socker
    1dl ljus sirap
    1tsk vaniljsocker
    1g saffran

    Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Blanda i grädde, socker, sirap, och vaniljsocker.

    Koka utan lock tills smeten är 122-125 grader eller koka i ungefär i 15-20 min och gör sedan ett kulprov.
    blanda i saffran och häll upp smeten på en plåt med bakplåtspapper. Låt svalna och skär eller klipp kolan i bitar och slå in i papper.
  12. 6
    Recept på Saffrans kola!

    Har inte testat denna själv ännu, men den låter god.

    100g smör
    2dl vispgrädde
    3dl socker
    1dl ljus sirap
    1tsk vaniljsocker
    1g saffran

    Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Blanda i grädde, socker, sirap, och vaniljsocker.

    Koka utan lock tills smeten är 122-125 grader eller koka i ungefär i 15-20 min och gör sedan ett kulprov.
    blanda i saffran och häll upp smeten på en plåt med bakplåtspapper. Låt svalna och skär eller klipp kolan i bitar och slå in i papper.
  13. Medlem sedan
    Mar 2004
    #7
    Smask! Dom blev jättegoda. Min väninna som är duktig på att baka var över idag och svängde ihop dom. Supergott!
  14. 7
    Smask! Dom blev jättegoda. Min väninna som är duktig på att baka var över idag och svängde ihop dom. Supergott!

Liknande trådar

  1. ullebulle, recept kommer här
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 09:03
  2. här kommer recept
    By Charlotte A in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 15:28
  3. Köttfärslimpan då, här kommer recept
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 13:18
  4. Lakritsfudge
    By Gullan m 3 ungar in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 15:56
  5. Marre! Här kommer recept
    By Anna m Flipp & Vendela in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 22:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar