Kan barnbarn till svensk bli svensk medb
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    Kan barnbarn till svensk bli svensk medb

    medborgare? Roligt var att min bordsdam (ja vi bytte platser tillslut för hennes man var konferencier (stavas hur?) så hon satt själv hela tiden) var dotterdotter till en svensk. Hon sa att hon och hennes kusiner samlat alla papper för att kunna söka svenskt medborgarskap, men att det visat sig inte gå. Sånthär är jag urkass på, vad är det som gäller? Hon tänker inte flytta själv, men tänker på sina barn som skulle kunna få en chans att ta sig till Europa (barnen var nu 7 och 4).
  2. 1
    Kan barnbarn till svensk bli svensk medb medborgare? Roligt var att min bordsdam (ja vi bytte platser tillslut för hennes man var konferencier (stavas hur?) så hon satt själv hela tiden) var dotterdotter till en svensk. Hon sa att hon och hennes kusiner samlat alla papper för att kunna söka svenskt medborgarskap, men att det visat sig inte gå. Sånthär är jag urkass på, vad är det som gäller? Hon tänker inte flytta själv, men tänker på sina barn som skulle kunna få en chans att ta sig till Europa (barnen var nu 7 och 4).
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    det tror jag knappast! Sveriger har restriktiva regler. De verkar ju ha kollat det.... De tänker nog på de latinska länderna, fram tills nyligen hade ju horder av sydamerikaner spanska pass....
    Viktigast är nog att veta om hennes svenskättade förälder var svensk? Med tanke på att sverige bara har accepterat dubbelt medborgarskap sedan typ 2000 eller nåt så är det kanske extra svårt. Hade henens förälder dubbelt medborgarskap kanske hon skulle kunna fått. fast, jag spekulerar!
  4. 2
    det tror jag knappast! Sveriger har restriktiva regler. De verkar ju ha kollat det.... De tänker nog på de latinska länderna, fram tills nyligen hade ju horder av sydamerikaner spanska pass....
    Viktigast är nog att veta om hennes svenskättade förälder var svensk? Med tanke på att sverige bara har accepterat dubbelt medborgarskap sedan typ 2000 eller nåt så är det kanske extra svårt. Hade henens förälder dubbelt medborgarskap kanske hon skulle kunna fått. fast, jag spekulerar!
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Nej, det tror jag inte alls går utan personerna ifråga måste ha behållit sina medborgarskap och sedan gett det vidare till barnen. Dubbla medborgarskap har inte Sverige tillåtit förrän 2001.

    Jag träffade en kvinna på en babygrupp här när sonen var baby och hennes mamma var svenska ifrån Torsby i Värmland (samma ställe som min mans farfar kom ifrån, konstigt nog). Mamman hade dött i bröstcancer för några år sedan och kvinnan var ledsen över att hennes mamma inte fixat svenska medborgarskap till sina barn. Hon funderade själv på att flytta till Sverige och medborgaskapet hade varit toppen för henne.

    Jag tror att våra barn kan behålla sina svenska medborgarskap och det är nog inte helt omöjligt att ge de vidare till sina barn. Jag känner en finlandssvenska här och hon har gett både sina barn och barnbarn finska medborgarskap, men kanske har Finland generösare regler.

    Min man är precis som din bordsdam barnbarn till en svensk, hans farfar var svensk, men det har aldrig varit aktuellt för honom att försöka bli svensk medborgare pga det.
  6. 3
    Nej, det tror jag inte alls går utan personerna ifråga måste ha behållit sina medborgarskap och sedan gett det vidare till barnen. Dubbla medborgarskap har inte Sverige tillåtit förrän 2001.

    Jag träffade en kvinna på en babygrupp här när sonen var baby och hennes mamma var svenska ifrån Torsby i Värmland (samma ställe som min mans farfar kom ifrån, konstigt nog). Mamman hade dött i bröstcancer för några år sedan och kvinnan var ledsen över att hennes mamma inte fixat svenska medborgarskap till sina barn. Hon funderade själv på att flytta till Sverige och medborgaskapet hade varit toppen för henne.

    Jag tror att våra barn kan behålla sina svenska medborgarskap och det är nog inte helt omöjligt att ge de vidare till sina barn. Jag känner en finlandssvenska här och hon har gett både sina barn och barnbarn finska medborgarskap, men kanske har Finland generösare regler.

    Min man är precis som din bordsdam barnbarn till en svensk, hans farfar var svensk, men det har aldrig varit aktuellt för honom att försöka bli svensk medborgare pga det.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Tror precis som det att möjligheten hade funnits om hennes förälder hade haft dubbla medborgarskap. 1 juli 2001 ändrade Sverige reglerna och började tillåta dubbla medborgarskap, minns det eftersom min son föddes månaden efter.

    Sverige har restriktiva regler och jag vet t ex en kvinna vars föräldrar är ifrån Irland och genom henne har både hennes barn och hennes amerikanske man numera irländska medborgarskap.
  8. 4
    Tror precis som det att möjligheten hade funnits om hennes förälder hade haft dubbla medborgarskap. 1 juli 2001 ändrade Sverige reglerna och började tillåta dubbla medborgarskap, minns det eftersom min son föddes månaden efter.

    Sverige har restriktiva regler och jag vet t ex en kvinna vars föräldrar är ifrån Irland och genom henne har både hennes barn och hennes amerikanske man numera irländska medborgarskap.
  9. Medlem sedan
    Apr 2007
    #5
    nej, det kan hon inte. Då måste hon isåfall gå samma väg som alla andra och först söka uppehållstillstånd, bo i Sverige i 5 år och sen ansöka om medborgarskap.
  10. 5
    nej, det kan hon inte. Då måste hon isåfall gå samma väg som alla andra och först söka uppehållstillstånd, bo i Sverige i 5 år och sen ansöka om medborgarskap.

Liknande trådar

  1. Svensk emot "Svensk" i Afghanistan?
    By Omaster in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 04:50
  2. "Svensk folkmusik är inte svensk"?
    By Omaster in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 20:35
  3. Svensk standard till alla?
    By Vidas_och_maken in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 05:23
  4. Bra svensk film till 9 åring?
    By ~Trixie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 11:15
  5. Svensk text till Somewhere
    By Åsa m C+L in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 11:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar