Nu har jag googlat och googlat
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Nu har jag googlat och googlat

    på hur många alkoholister det eg finns i Sverige. Enligt groen, 10% av befolkningen. Jag tyckte det lät som orimligt många, men det går ju fasen inte att hitta besked!

    Den mest vettiga källa jag har hittat är den här:

    http://www.can.se/sa/node.asp?node=1565

    men den hänvisar till referenser som är 14 år gamla.

    Någon som har tillgång till mer uppdaterade siffror?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Nu har jag googlat och googlat på hur många alkoholister det eg finns i Sverige. Enligt groen, 10% av befolkningen. Jag tyckte det lät som orimligt många, men det går ju fasen inte att hitta besked!

    Den mest vettiga källa jag har hittat är den här:

    http://www.can.se/sa/node.asp?node=1565

    men den hänvisar till referenser som är 14 år gamla.

    Någon som har tillgång till mer uppdaterade siffror?
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Tänk då att det är alla man _känner till_ som ingår i statistiken.
  4. 2
    Tänk då att det är alla man _känner till_ som ingår i statistiken.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Läste du länken? Där står nämnligen just om hur svårt det är att veta hur många det finns, inklusions- resp exklusionskriterier osv...
  6. 3
    Läste du länken? Där står nämnligen just om hur svårt det är att veta hur många det finns, inklusions- resp exklusionskriterier osv...
  7. Medlem sedan
    Mar 2007
    #4

    Kanske inte den mest

    vetenskapliga undersökningen, men jag har även hört siffran 10% i andra sammanhang.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholism
  8. 4
    Kanske inte den mest vetenskapliga undersökningen, men jag har även hört siffran 10% i andra sammanhang.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholism
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    Ja det är stört omöjligt att mäta korrekt. Så mörkertalet är nog större än man kan tro.
  10. 5
    Ja det är stört omöjligt att mäta korrekt. Så mörkertalet är nog större än man kan tro.
  11. Medlem sedan
    Dec 2007
    #6
    Det beror på vad du räknar som alkoholister. De som är i vårdapparaten eller omsorgen? Hur ska du räkna procent på de som inte ännu syns, dvs de som ställer till mest skada NU?
  12. 6
    Det beror på vad du räknar som alkoholister. De som är i vårdapparaten eller omsorgen? Hur ska du räkna procent på de som inte ännu syns, dvs de som ställer till mest skada NU?
  13. Medlem sedan
    Jul 2008
    #7
    Jag kom inte in på din länk Har du hittat nationella folkhälsoenkäten? Där kan man iaf få se sifrorna över riskkonsumenter uppdelade efter socioekonomi. iofs gäller den statistiken bara gruppen 18-64åringar
  14. 7
    Jag kom inte in på din länk Har du hittat nationella folkhälsoenkäten? Där kan man iaf få se sifrorna över riskkonsumenter uppdelade efter socioekonomi. iofs gäller den statistiken bara gruppen 18-64åringar
  15. Medlem sedan
    Feb 2008
    #8
    Först och främst gäller det väl att klart och tydligt definiera vad en missbrukare av alkohol är, vilket inte är det enklaste. Därför är det svårt att komma med någon exakt siffra.
  16. 8
    Först och främst gäller det väl att klart och tydligt definiera vad en missbrukare av alkohol är, vilket inte är det enklaste. Därför är det svårt att komma med någon exakt siffra.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    Ja, JAG vet inte. Det är ju därför jag frågar. Nu när jag har läst runt verkar största problmet med statestiken vara VEM man ska klassa som alkoholist. I min värld är en alkoholist den som dricker på ett okontrollerat sätt, typ är full till tisdag efter fredagens midsommarfest, supet bort hus och familj och jobb osv - men jag inser att begrepp kan användas betydligt vidare än så.
  18. 9
    Ja, JAG vet inte. Det är ju därför jag frågar. Nu när jag har läst runt verkar största problmet med statestiken vara VEM man ska klassa som alkoholist. I min värld är en alkoholist den som dricker på ett okontrollerat sätt, typ är full till tisdag efter fredagens midsommarfest, supet bort hus och familj och jobb osv - men jag inser att begrepp kan användas betydligt vidare än så.
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10
    Siffran tio procent har bränt sig fast i mitt minne, men nu blir tom jag osäker..

    Men om det är så att bara fem procent är alkisar, så faller ju ännu mer skit på påstådda normalkonsumenter av alkohol, eftersom 80 procent av alla våldsbrott likväl sker på fyllan.
  20. 10
    Siffran tio procent har bränt sig fast i mitt minne, men nu blir tom jag osäker..

    Men om det är så att bara fem procent är alkisar, så faller ju ännu mer skit på påstådda normalkonsumenter av alkohol, eftersom 80 procent av alla våldsbrott likväl sker på fyllan.
  21. Medlem sedan
    Nov 2006
    #11
    Jag måste säga att jag inte alls tycker 10% av den vuxna befolkningen låter konstigt mycket. Inte alla alkoholister sitter på parkbänken. De flesta tuggar tuggummi och sköter sitt jobb, är min erfarenhet. Empiri, bara, ingen forskning... Livet, eller så.
  22. 11
    Jag måste säga att jag inte alls tycker 10% av den vuxna befolkningen låter konstigt mycket. Inte alla alkoholister sitter på parkbänken. De flesta tuggar tuggummi och sköter sitt jobb, är min erfarenhet. Empiri, bara, ingen forskning... Livet, eller så.
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12
    Ja, jag har insett det nu när jag har läst runt...

    Wiki säger bl.a. så här:

    "Ibland förväxlas tillfälliga missbrukare och högkonsumenter med alkoholister."

    Det är väl det jag tänker lite på bl.a... Att man inte är alkoholist för att man dricker ofta. Men, som sagt, inklu/exklu-kriterierna verkar vara väldigt olika beroende på vem man frågar.
  24. 12
    Ja, jag har insett det nu när jag har läst runt...

    Wiki säger bl.a. så här:

    "Ibland förväxlas tillfälliga missbrukare och högkonsumenter med alkoholister."

    Det är väl det jag tänker lite på bl.a... Att man inte är alkoholist för att man dricker ofta. Men, som sagt, inklu/exklu-kriterierna verkar vara väldigt olika beroende på vem man frågar.
  25. Medlem sedan
    May 2002
    #13
    Ja, alltså, mtp hur måttfull jag är i mitt drickande så är inte jag den som försvarar alkhol(över)konsumtion. Jag funderade mest över siffran...

    Att man begår våldsbrott osv på fyllan, är det ett tecken på att man har problem med alkoholen? Är det inte "bara" ett tecken på att man är ett stort svin som tar fem öl som ursäkt för att misshandla eller våldta? *fundlilderar*
  26. 13
    Ja, alltså, mtp hur måttfull jag är i mitt drickande så är inte jag den som försvarar alkhol(över)konsumtion. Jag funderade mest över siffran...

    Att man begår våldsbrott osv på fyllan, är det ett tecken på att man har problem med alkoholen? Är det inte "bara" ett tecken på att man är ett stort svin som tar fem öl som ursäkt för att misshandla eller våldta? *fundlilderar*
  27. Medlem sedan
    May 2002
    #14
    Jo, men - åter - det beror ju helt på vilka inklusisions/exkulsionskriterer man sätter på begreppet "alkoholist". Eftersom inte ens experterna är ense om det så blir det ju svårt att dra en siffra, eftersom man inte vet vad det är man definirerar.
  28. 14
    Jo, men - åter - det beror ju helt på vilka inklusisions/exkulsionskriterer man sätter på begreppet "alkoholist". Eftersom inte ens experterna är ense om det så blir det ju svårt att dra en siffra, eftersom man inte vet vad det är man definirerar.
  29. Medlem sedan
    Nov 1998
    #15
    Men hur mäter man det? Nu kanske ni har pratat om det redan, men hur mäter man antalet alkoholister? På egna uppgifter (hur många alkisar kallar sig alkisar)? På folk som sökt vård (gör alkisar det)? Eller hur mäter man?
  30. 15
    Men hur mäter man det? Nu kanske ni har pratat om det redan, men hur mäter man antalet alkoholister? På egna uppgifter (hur många alkisar kallar sig alkisar)? På folk som sökt vård (gör alkisar det)? Eller hur mäter man?
  31. Medlem sedan
    Apr 2000
    #16

    här är länken till den

    resultatet från nationella folkhälsoenkäten avseende alkoholkonsumtion. Där drar man slutsatsen att 10% av kvinnorna och 16% av männen mellan 18 och 84 år har riskabla alkoholvanor.

    http://www.fhi.se/templates/Page____7778.aspx?&MSHiC=65001 &L=9&W=alkohol+'&Pre=%3CFONT+S TYLE%3D%22color%3A+%23000000%3 B+background%2Dcolor%3A+%23FFF F00%22%3E&Post=%3C%2FFONT%3E
  32. 16
    här är länken till den resultatet från nationella folkhälsoenkäten avseende alkoholkonsumtion. Där drar man slutsatsen att 10% av kvinnorna och 16% av männen mellan 18 och 84 år har riskabla alkoholvanor.

    http://www.fhi.se/templates/Page____7778.aspx?&MSHiC=65001 &L=9&W=alkohol+'&Pre=%3CFONT+S TYLE%3D%22color%3A+%23000000%3 B+background%2Dcolor%3A+%23FFF F00%22%3E&Post=%3C%2FFONT%3E
  33. Medlem sedan
    Nov 2006
    #17
    Men visst är det så att det ingår i en del definitioner av alkoholmissbruk -att man inte kan styra sitt beteende när man är påverkad? Att om man då inte var missbrukare så skulle man avstå från alkohol?
  34. 17
    Men visst är det så att det ingår i en del definitioner av alkoholmissbruk -att man inte kan styra sitt beteende när man är påverkad? Att om man då inte var missbrukare så skulle man avstå från alkohol?
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18
    Tja, det är väl det som är själva grundfrågan.
  36. 18
    Tja, det är väl det som är själva grundfrågan.
  37. Medlem sedan
    Apr 2000
    #19

    shit vad lång den blev

    men gå in på www.fhi.se och sök på alkohol i sökboxen...
  38. 19
    shit vad lång den blev men gå in på www.fhi.se och sök på alkohol i sökboxen...
  39. Medlem sedan
    May 2002
    #20
    Jo, men endel verkar inkludera storkonsumenter som alkoholister. Jag känner ett par storkonsumenter som säkert kan gå över till m,issbburk, men som nu är fullständigt kontrollerade men dricker ganska mycket. Enligt vissa definitioner är de alkoholister, men jag har svårt att hålla med om det...
  40. 20
    Jo, men endel verkar inkludera storkonsumenter som alkoholister. Jag känner ett par storkonsumenter som säkert kan gå över till m,issbburk, men som nu är fullständigt kontrollerade men dricker ganska mycket. Enligt vissa definitioner är de alkoholister, men jag har svårt att hålla med om det...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. nu har jag googlat på ligament...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 21:48
  2. Googlat lite
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 15:33
  3. jag har googlat
    By Black Lady in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 07:58
  4. Nu har jag googlat
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 22:47
  5. Nu har jag googlat
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 18:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar