Swedbanks ränterövare
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Swedbanks ränterövare

    Saxat från di.se

    Bolåntagarna hos Swedbank kan få vänta länge innan Riksbankens räntesänkningar får genomslag i plånboken. Konsumentverket överväger att granska ärendet, rapporterar Dagens Industri.
    Swedbank har sedan ett par månader inget helt rörligt bolån. I stället har de kortaste lånen en bindningstid på tre månader. Det innebär en fördröjning när styrräntan ändras av Riksbanken.

    Men de kunder som tagit ett sådant lån i december, innan Riksbanken sänkte räntan, kan få vänta upp till fyra månader. När ett lån tecknas gäller nämligen räntan resten av den innevarande månaden, och sedan i ytterligare tre månader.
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  2. 1
    Swedbanks ränterövare Saxat från di.se

    Bolåntagarna hos Swedbank kan få vänta länge innan Riksbankens räntesänkningar får genomslag i plånboken. Konsumentverket överväger att granska ärendet, rapporterar Dagens Industri.
    Swedbank har sedan ett par månader inget helt rörligt bolån. I stället har de kortaste lånen en bindningstid på tre månader. Det innebär en fördröjning när styrräntan ändras av Riksbanken.

    Men de kunder som tagit ett sådant lån i december, innan Riksbanken sänkte räntan, kan få vänta upp till fyra månader. När ett lån tecknas gäller nämligen räntan resten av den innevarande månaden, och sedan i ytterligare tre månader.
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    Nä, nu. Det där blev droppen. Så oetiskt.

    Men jag lutade redan tidigare åt att byta bort Swedbank. ska bara orka ta tag i förhandlandet *suck*.
  4. 2
    Nä, nu. Det där blev droppen. Så oetiskt.

    Men jag lutade redan tidigare åt att byta bort Swedbank. ska bara orka ta tag i förhandlandet *suck*.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3

    Styggt eller hur?

    De skall ändra detta i januari, då Swedbank avser justera sina villkor. Från och med i januari ska kunderna garanteras en maximal räntebindning på 3,5 månader.

    Fantastiskt eller hur? Som det är nu är det FYRA månader som är max, och de går ned till 3,5 halv, dvs de minskar detta med som MAX 2 veckor, då 3,5 måander redan är snittbindningstiden. Styggt!!
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  6. 3
    Styggt eller hur? De skall ändra detta i januari, då Swedbank avser justera sina villkor. Från och med i januari ska kunderna garanteras en maximal räntebindning på 3,5 månader.

    Fantastiskt eller hur? Som det är nu är det FYRA månader som är max, och de går ned till 3,5 halv, dvs de minskar detta med som MAX 2 veckor, då 3,5 måander redan är snittbindningstiden. Styggt!!
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Styggt är verkligen ordet. Näst intill bedrägligt. Men jag antar att de kommer att straffas i längden om svenska folket slutar vara latmaskar (som jag) och blir bättre på att pressa villkoren. Deras inlåning har väl minskat drastiskt om jag förstått det rätt sedan finanskrisen inleddes och det finns väl en anledning till det.
  8. 4
    Styggt är verkligen ordet. Näst intill bedrägligt. Men jag antar att de kommer att straffas i längden om svenska folket slutar vara latmaskar (som jag) och blir bättre på att pressa villkoren. Deras inlåning har väl minskat drastiskt om jag förstått det rätt sedan finanskrisen inleddes och det finns väl en anledning till det.

Liknande trådar

  1. Nån med Swedbanks 60 dagars
    By Svammelmamma in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 21:51
  2. Nån med Swedbanks 60-dagars
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 08:47
  3. Fel på swedbanks internetbank??
    By Jenny_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 10:26
  4. Swedbanks säkerhetsdosa
    By **Chamomilla** in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 07:47
  5. swedbanks hemsida
    By ~Emma~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 11:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar