Liza Marklund
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Liza Marklund

    Aningen besviken på Gömda. Men man ska väl inte tro så mycket på vad som skrivs och sägs överallt, men det stod ju att histoien var sann.
    Lev livet i salsatakt : D!!!!!
  2. 1
    Liza Marklund Aningen besviken på Gömda. Men man ska väl inte tro så mycket på vad som skrivs och sägs överallt, men det stod ju att histoien var sann.
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    Fasst och andra sidan har jag nog aldris trott att dem var det heller. Mia var för tillrättalagd och präktig för att stänna med verkligheten. Läser man boken mellan raderna så kan man ana hur illa det luktar.
  4. 2
    Fasst och andra sidan har jag nog aldris trott att dem var det heller. Mia var för tillrättalagd och präktig för att stänna med verkligheten. Läser man boken mellan raderna så kan man ana hur illa det luktar.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Jag tycker att hon lurat folk när hon sagt att det var frân en sanna historia och man fick intrycket av att hon skrivit den efter att ha lyssnat pâ Mias berättelse.
    Finns inte Mia alls dâ? Och vad är historien om att Mia nu är i USA, är det heller inte sant?
    Dâlig stil av Marklund.
  6. 3
    Jag tycker att hon lurat folk när hon sagt att det var frân en sanna historia och man fick intrycket av att hon skrivit den efter att ha lyssnat pâ Mias berättelse.
    Finns inte Mia alls dâ? Och vad är historien om att Mia nu är i USA, är det heller inte sant?
    Dâlig stil av Marklund.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Visst är det svagt

    Det är en enorm skillnad på "Detta är en sann historia" och "Detta bygger på en sann historia". Men det måste ha varit medvetet, i någon intervju med henne sade hon att hon hade en uttalat politisk ambition med boken.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Visst är det svagt Det är en enorm skillnad på "Detta är en sann historia" och "Detta bygger på en sann historia". Men det måste ha varit medvetet, i någon intervju med henne sade hon att hon hade en uttalat politisk ambition med boken.
  9. Medlem sedan
    Jun 1998
    #5
    Mmm... vilken då? Att visa hur misshandlade och förföljda kvinnor får kämpa, både mot "samhället" och den man som hon avvisat?

    Desto märkligare att hon sedan hookar upp sig med en misshandelsdömd psykopat bara för att han är en schysst agent som skär guld åt sina klienter.

    All trovärdighet väck.
  10. 5
    Mmm... vilken då? Att visa hur misshandlade och förföljda kvinnor får kämpa, både mot "samhället" och den man som hon avvisat?

    Desto märkligare att hon sedan hookar upp sig med en misshandelsdömd psykopat bara för att han är en schysst agent som skär guld åt sina klienter.

    All trovärdighet väck.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    jo hon finns men hela grundstoryn är mer eller mindre påhittad. Jag tycker det sämsta med allt detta är att de försöker vifta bort det med att "allt är inte sant " och att en del är omskrivet för att fler skulle ta till sig historien men alltså jag tycker det är lite för mycket som inte stämmer för att jag anser att man kan släta över det...och nog för att min uppfattning om Liza Marklund redan var haltande innan så dödade detta allt kan man säga...för mig
  12. 6
    jo hon finns men hela grundstoryn är mer eller mindre påhittad. Jag tycker det sämsta med allt detta är att de försöker vifta bort det med att "allt är inte sant " och att en del är omskrivet för att fler skulle ta till sig historien men alltså jag tycker det är lite för mycket som inte stämmer för att jag anser att man kan släta över det...och nog för att min uppfattning om Liza Marklund redan var haltande innan så dödade detta allt kan man säga...för mig
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7
    "Aningen" är en underdrift... Håller med om att historien inte höll men när jag läste boken var jag inte så gammal och jag litade på det som stod; "en sann berättelse". Det värsta tycker jag är att den använts på utbildningar, på regeringsnivå och liknande, samt nedsablandet av de i Mias närhet. Fy bubblan, som dottern säger.

    Jag har följt Antonssons blogg sedan November och själv bloggat om både Mia - sanningen om Gömda samt Vingklippt. Historien om Elisabeth Hermon luktar värst, sedan får Liza Marklund säga vad hon vill om att det inte var hon som ville ha med hennes personuppgifter. En liten dementi av det hon skrev hade varit på sin plats.
  14. 7
    "Aningen" är en underdrift... Håller med om att historien inte höll men när jag läste boken var jag inte så gammal och jag litade på det som stod; "en sann berättelse". Det värsta tycker jag är att den använts på utbildningar, på regeringsnivå och liknande, samt nedsablandet av de i Mias närhet. Fy bubblan, som dottern säger.

    Jag har följt Antonssons blogg sedan November och själv bloggat om både Mia - sanningen om Gömda samt Vingklippt. Historien om Elisabeth Hermon luktar värst, sedan får Liza Marklund säga vad hon vill om att det inte var hon som ville ha med hennes personuppgifter. En liten dementi av det hon skrev hade varit på sin plats.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Håller med dig,

    intressant på DN Debatt igår!
  16. 8
    Håller med dig, intressant på DN Debatt igår!
  17. Medlem sedan
    Mar 2004
    #9

    intressant

    med den politiska ambitionen. Undrar om de var därför hon gjorde Mias nya man till en trygg norrlänning och inte till den chilenare har faktiskt är. Hon har skapat "ideala offer".
    "I look just like the girl next door... if you happen to live next door to an amusement park" Dolly Parton
  18. 9
    intressant med den politiska ambitionen. Undrar om de var därför hon gjorde Mias nya man till en trygg norrlänning och inte till den chilenare har faktiskt är. Hon har skapat "ideala offer".
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Jag har faktiskt inte läst den - klassade den i min värld lite som Inte utan min dotter och var inte intresserad.
  20. 10
    Jag har faktiskt inte läst den - klassade den i min värld lite som Inte utan min dotter och var inte intresserad.
  21. Medlem sedan
    Jun 1998
    #11
    Ja, och så var det väl också. Jag läste Gömda för jättelänge sedan och den var skriven med ett sjujäkla driv förstås. Det är hon ju bra på, Liza. Men jag är överlag inte så förtjust i "sanna" eller sanna berättelser av eländeskaraktär så därför räckte det bra.
  22. 11
    Ja, och så var det väl också. Jag läste Gömda för jättelänge sedan och den var skriven med ett sjujäkla driv förstås. Det är hon ju bra på, Liza. Men jag är överlag inte så förtjust i "sanna" eller sanna berättelser av eländeskaraktär så därför räckte det bra.
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12
    ja det blev väl ännu bättre jämförelse nu va?
  24. 12
    ja det blev väl ännu bättre jämförelse nu va?
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Ja, det känns ju onekligen som att det fanns fler likheter mellan böckerna än vad jag först visste...
  26. 13
    Ja, det känns ju onekligen som att det fanns fler likheter mellan böckerna än vad jag först visste...
  27. Medlem sedan
    Jun 2007
    #14
    Är inte den en sann historia?
  28. 14
    Är inte den en sann historia?
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Jo, den ska ju vara det, men en historia har ju alltid två sidor och jag har otroligt svårt för utpräglat enögda beskrivningar - är en lööööjligt envis för och emot-människa själv
  30. 15
    Jo, den ska ju vara det, men en historia har ju alltid två sidor och jag har otroligt svårt för utpräglat enögda beskrivningar - är en lööööjligt envis för och emot-människa själv
  31. Medlem sedan
    Sep 2002
    #16
    Bläddrade i en ny Berglin-bok. På en sida står figurerna i en boklåda och han säger "jo jag tror den handlar om Liza Marklund. Det är i alla fall hon på omslaget!"

    He he - preciiiiis vad jag tänkt. Vilket EGO man måste ha om man har sig själv på omslaget på alla sina böcker.

    Jag började lästa Sprängaren men la ner. Trist skriven.
  32. 16
    Bläddrade i en ny Berglin-bok. På en sida står figurerna i en boklåda och han säger "jo jag tror den handlar om Liza Marklund. Det är i alla fall hon på omslaget!"

    He he - preciiiiis vad jag tänkt. Vilket EGO man måste ha om man har sig själv på omslaget på alla sina böcker.

    Jag började lästa Sprängaren men la ner. Trist skriven.
  33. Medlem sedan
    Apr 2008
    #17
    Jag gillar Marklunds böcker, men jag har också funderat över varför det är hon själv på omslaget. På en av böckerna (Nobels testamente i pocketutgåva) är det dessutom väldigt svårt att avgöra om hon ska föreställa hjältinnan (hennes alter-ego?) eller mörderskan!
  34. 17
    Jag gillar Marklunds böcker, men jag har också funderat över varför det är hon själv på omslaget. På en av böckerna (Nobels testamente i pocketutgåva) är det dessutom väldigt svårt att avgöra om hon ska föreställa hjältinnan (hennes alter-ego?) eller mörderskan!

Liknande trådar

  1. Liza marklund
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 21:27
  2. Livstid av Liza Marklund...?
    By Jenny_ in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 17:54
  3. Liza Marklund
    By Ancis in forum Tonåringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 08:20
  4. nobelfesten av liza marklund
    By parisullis in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 10:20
  5. Ny Liza Marklund
    By Tinalina in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 16:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar