Ni som har barn med lite mer ovanliga...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    Ni som har barn med lite mer ovanliga...

    ...namn, om de också har mellannamn, är de lika ovanliga de eller vanliga?

    Mina barn med rätt ovanliga tilltallsnanmn har mellannamn som är mycket vanligare än tilltalsnamnet, särskilt den lilla.
  2. 1
    Ni som har barn med lite mer ovanliga... ...namn, om de också har mellannamn, är de lika ovanliga de eller vanliga?

    Mina barn med rätt ovanliga tilltallsnanmn har mellannamn som är mycket vanligare än tilltalsnamnet, särskilt den lilla.
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2
    Min dotter har inget mellannamn, vi hade problem att hitta ett tilltalsnamn som båda var överens om.. Så vi sket i att ens försöka hitta ett mellan namn
  4. 2
    Min dotter har inget mellannamn, vi hade problem att hitta ett tilltalsnamn som båda var överens om.. Så vi sket i att ens försöka hitta ett mellan namn
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Min dotters namn är inte superovanligt (1095 har det som tilltalsnamn) men hennes mellannamn är desto vanligare (släktnamn).
  6. 3
    Min dotters namn är inte superovanligt (1095 har det som tilltalsnamn) men hennes mellannamn är desto vanligare (släktnamn).
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4
    Mmm-sonen har ju ett rätt ovanligt tilltalsnamn. Inte superovanligt men man träffar bara en och annan med samma namn. Tror inte det finns en enda till på skolan och det är väl en drygt 500 barn.
    Men vet inte om andranamnen är så ovanliga. Idag ja-men inte generellt. Ett gammelmodigt namn-Bernt och ett lite modernare.

    Dottern har ju ett rätt vanligt namn. De har lyckats i klassen med 20 barn att ingen har samma namn, men i en paralellklass går två till med samma namn. Men då har vi en lite annorlunda stavning istället.
    Mellannamnen är inte ovanliga alls.
  8. 4
    Mmm-sonen har ju ett rätt ovanligt tilltalsnamn. Inte superovanligt men man träffar bara en och annan med samma namn. Tror inte det finns en enda till på skolan och det är väl en drygt 500 barn.
    Men vet inte om andranamnen är så ovanliga. Idag ja-men inte generellt. Ett gammelmodigt namn-Bernt och ett lite modernare.

    Dottern har ju ett rätt vanligt namn. De har lyckats i klassen med 20 barn att ingen har samma namn, men i en paralellklass går två till med samma namn. Men då har vi en lite annorlunda stavning istället.
    Mellannamnen är inte ovanliga alls.
  9. Medlem sedan
    Jun 1998
    #5
    Nej. Min äldsta har ett andranamn från landet där han är född. Son nummer två har ett släktnamn från Skottland som andranamn, det har även dottern, men hon heter också efter min gamla moster och sin gudmor. Vanligt svenskt rekorderligt namn. Hennes tilltalsnamn är för övrigt ett sådant att alla sjuttioåringar utbrast: Men det hette min gammelmoster! Namnet borde alltså ha varit i svängen senast på 1870-talet:-)
  10. 5
    Nej. Min äldsta har ett andranamn från landet där han är född. Son nummer två har ett släktnamn från Skottland som andranamn, det har även dottern, men hon heter också efter min gamla moster och sin gudmor. Vanligt svenskt rekorderligt namn. Hennes tilltalsnamn är för övrigt ett sådant att alla sjuttioåringar utbrast: Men det hette min gammelmoster! Namnet borde alltså ha varit i svängen senast på 1870-talet:-)
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6
    Mina barns mellanamn är släktnamn i alla tre fallen, så det var inte deras vanlighets/ovanlighetsgrad som var avgörande. Sett till antalet som bär namnen är mellannamnen betydligt mer vanliga än tilltalsnamnen.
  12. 6
    Mina barns mellanamn är släktnamn i alla tre fallen, så det var inte deras vanlighets/ovanlighetsgrad som var avgörande. Sett till antalet som bär namnen är mellannamnen betydligt mer vanliga än tilltalsnamnen.
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7
    Eh... Det var tänkt så, men nånstans på vägen så tappade vi den idén

    Jag ville att de skulle ha ett vanligare namn också för att "väga upp" Elvis och Marilyn som maken valde som andranamn, men så hittade vi såå fina släktnamn som vi ville ha och då blev det så. Inte heller dom var vanliga, men de kanske blir...?
  14. 7
    Eh... Det var tänkt så, men nånstans på vägen så tappade vi den idén

    Jag ville att de skulle ha ett vanligare namn också för att "väga upp" Elvis och Marilyn som maken valde som andranamn, men så hittade vi såå fina släktnamn som vi ville ha och då blev det så. Inte heller dom var vanliga, men de kanske blir...?
  15. Medlem sedan
    Apr 2001
    #8
    vanligt mellannamn som han kan byta till ifall han skulle vilja.
    I much prefer whining to counting my blessings!
  16. 8
    vanligt mellannamn som han kan byta till ifall han skulle vilja.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Dotterns är halvt ovanligt

    sonens vanligt...
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  18. 9
    Dotterns är halvt ovanligt sonens vanligt...
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    Både och...
  20. 10
    Både och...
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11

    Der somting rong wit

    ur fejz!
  22. 11
    Der somting rong wit ur fejz!
  23. Medlem sedan
    Oct 1999
    #12
    Min dotter heter Bodil. Det är ju inte så vanligt på en 9 årig tjej, men hon har ett vanligt mellan namn som alla tjejer heter på båda sidorna i släkten. Så mellan namnet var givet liksom.
  24. 12
    Min dotter heter Bodil. Det är ju inte så vanligt på en 9 årig tjej, men hon har ett vanligt mellan namn som alla tjejer heter på båda sidorna i släkten. Så mellan namnet var givet liksom.
  25. Medlem sedan
    Mar 2008
    #13
    japp, nordiskt tilltalsnamn, klassiskt andranamn
  26. 13
    japp, nordiskt tilltalsnamn, klassiskt andranamn
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14
    *fniss* jag läste jordiskt tilltalsnamn!
  28. 14
    *fniss* jag läste jordiskt tilltalsnamn!
  29. Medlem sedan
    Mar 2008
    #15
    nej, mycket o-jordiskt...
  30. 15
    nej, mycket o-jordiskt...
  31. Medlem sedan
    Nov 2002
    #16
    Saga och Lovis har mycket vanligare andranamn än tilltalsnamn (fast Saga är ju ganska vanligt över 8000 som hette så ju ). Nora har ett mycket ovanligt mellannamn efter min mor...som är samma som min signatur här på aff fö
  32. 16
    Saga och Lovis har mycket vanligare andranamn än tilltalsnamn (fast Saga är ju ganska vanligt över 8000 som hette så ju ). Nora har ett mycket ovanligt mellannamn efter min mor...som är samma som min signatur här på aff fö
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17
    Nu är ju inte Astrid världens ovanligaste namn, men alla hennes andra namn är vanligare (bl a Maria och Christina). Carl är ju vanligt men han har ovanligare mellannamn (José och Paulino bl a)...
  34. 17
    Nu är ju inte Astrid världens ovanligaste namn, men alla hennes andra namn är vanligare (bl a Maria och Christina). Carl är ju vanligt men han har ovanligare mellannamn (José och Paulino bl a)...
  35. Medlem sedan
    Mar 2008
    #18
    Bodil är coolt! Dottern hade en teaterkompis som hette Bodil, född 89-90 sådär..
  36. 18
    Bodil är coolt! Dottern hade en teaterkompis som hette Bodil, född 89-90 sådär..
  37. Medlem sedan
    Oct 2006
    #19
    E.T?
  38. 19
    E.T?
  39. Medlem sedan
    Sep 2004
    #20
    Min dotter har ett ganska ovanligt tilltalsnamn men ett vanligt mellannamn.
    Min son är ensam om sitt tilltalsnamn och har en ganska ovanligt mellannamn.
  40. 20
    Min dotter har ett ganska ovanligt tilltalsnamn men ett vanligt mellannamn.
    Min son är ensam om sitt tilltalsnamn och har en ganska ovanligt mellannamn.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Lite ovanliga pojknamn??
    By Lowiza in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 13:39
  2. Ovanliga barn då?
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 12:25
  3. Lite mer ovanliga namnförslag?
    By längtar efter barn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 22:01
  4. Lite ovanliga namn...
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 09:45
  5. Lite ovanliga namn?
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 15:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar