Rädd för pyskos och rädd för smärtan....
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Jan 2009
    #1

    Rädd för pyskos och rädd för smärtan....

    Att jag är gravid är något som är nytt, bara fem veckor har gått och vi har bestämt oss för att behålla barnet. Jag har varit utsatt för sexuella övergrepp under hela min barndom och har gått i terapi under många år och pratat och bearbetat detta. Dock finns det en rädsla i mig som dyker upp när jag tänker på förlossning och förlossningspyskos, att det faktiskt kan hända att det går snett och speciellt när man varit med om traumatiska upplevelser i livet. Jag kommer nog behöva hjälp med det med min rädsla.

    Var i väg i kväll på middag med några vänner där bland dem finns det en kvinna som inte alls är glad åt att jag ska ha barn eftersom jag förmodligen i hennes ögon inte duger till att bli mamma. Jag tror så men jag vet inte hur mycket sanning det är i det...det kan ju handla om helt andra saker.

    Blev prat om kvinnor och barn som blivit utsatta och skräckhistorier och jag känner att jag mår illa utav det. Jag kanske är extra känslig nu när jag är gravid för allt sådant. Jag vill höra om sådant som är bra och positivt! Det är väl därför jag inte umgåtts såå himla mycket med dem på sistone för att det inte känns så bra för mig.
  2. 1
    Rädd för pyskos och rädd för smärtan.... Att jag är gravid är något som är nytt, bara fem veckor har gått och vi har bestämt oss för att behålla barnet. Jag har varit utsatt för sexuella övergrepp under hela min barndom och har gått i terapi under många år och pratat och bearbetat detta. Dock finns det en rädsla i mig som dyker upp när jag tänker på förlossning och förlossningspyskos, att det faktiskt kan hända att det går snett och speciellt när man varit med om traumatiska upplevelser i livet. Jag kommer nog behöva hjälp med det med min rädsla.

    Var i väg i kväll på middag med några vänner där bland dem finns det en kvinna som inte alls är glad åt att jag ska ha barn eftersom jag förmodligen i hennes ögon inte duger till att bli mamma. Jag tror så men jag vet inte hur mycket sanning det är i det...det kan ju handla om helt andra saker.

    Blev prat om kvinnor och barn som blivit utsatta och skräckhistorier och jag känner att jag mår illa utav det. Jag kanske är extra känslig nu när jag är gravid för allt sådant. Jag vill höra om sådant som är bra och positivt! Det är väl därför jag inte umgåtts såå himla mycket med dem på sistone för att det inte känns så bra för mig.
  3. Medlem sedan
    Jul 2008
    #2
    Hej!

    Självklart vill du inte höra deras skräckhistorier. Du är extra känslig nu. Jag har haft svårt med massor av saker under min graviditet (är nu i v 32). Man behöver bäddas in i lite bomull när man är gravid. :-)
  4. 2
    Hej!

    Självklart vill du inte höra deras skräckhistorier. Du är extra känslig nu. Jag har haft svårt med massor av saker under min graviditet (är nu i v 32). Man behöver bäddas in i lite bomull när man är gravid. :-)
  5. Medlem sedan
    Dec 2008
    #3
    Jag förstår absolut din rädsla inför vad som komma skall.
    Normalt skriver man in sig hos MVC betydligt senare än som nygravid, men i ditt fall skulle jag rekommendera dig att du tar kontakt med MVC och säjer som det är. Det finns samtalskontakter knutna till mödravårde, såväl kurator och psykolog som specialintresserade barnmorskor som samtalar om detta med den specifika förlossningsrädslan.
    Jag är övertygad om att det kommer gå bra för dig, om du bara låter dig själv hänga med i processen och deltar i de samtal som finns.
    Skulle det visa sig att en vaginal förlossning blir för påfrestande för dig så har jag mycket svårt för att tänka mig att de skulle ifrågasätta en eventuell önskan om att få göra ett kejsarsnitt, med tanke på din bakgrund.
    (själv ska jag göra mitt fjärde snitt om 2½ månad)
  6. 3
    Jag förstår absolut din rädsla inför vad som komma skall.
    Normalt skriver man in sig hos MVC betydligt senare än som nygravid, men i ditt fall skulle jag rekommendera dig att du tar kontakt med MVC och säjer som det är. Det finns samtalskontakter knutna till mödravårde, såväl kurator och psykolog som specialintresserade barnmorskor som samtalar om detta med den specifika förlossningsrädslan.
    Jag är övertygad om att det kommer gå bra för dig, om du bara låter dig själv hänga med i processen och deltar i de samtal som finns.
    Skulle det visa sig att en vaginal förlossning blir för påfrestande för dig så har jag mycket svårt för att tänka mig att de skulle ifrågasätta en eventuell önskan om att få göra ett kejsarsnitt, med tanke på din bakgrund.
    (själv ska jag göra mitt fjärde snitt om 2½ månad)

Liknande trådar

  1. Ibland blir jag så rädd så rädd
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 17:56
  2. Rädd
    By Lincoln in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 10:53
  3. Rädd & förståndig eller rädd & feg?
    By Karolinalina in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 04:33
  4. Är rädd
    By H med E in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 23:14
  5. Jag är så RÄDD!
    By - Veronica - in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 14:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar