Tog en stelkrampsspruta i
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Tog en stelkrampsspruta i

    torsdags och timmarna efter kändes inget alls i armen. Men nu har jag ont alltså, i överarmen där hon satte den...Vaknar på nätterna av att det gör ont när jag vänder mig, kan inte ligga på den sidan alls, svårt ta på tröjan över den armen och vrida den i vissa lägen...Är det normalt att det är så här efter en vaccination? Kan inte minnas att jag känt så förr, men stelkramp var ju länge sen förståss, och då var jag i dvala och fick smärtstillande så det kanske var så här då med...
  2. 1
    Tog en stelkrampsspruta i torsdags och timmarna efter kändes inget alls i armen. Men nu har jag ont alltså, i överarmen där hon satte den...Vaknar på nätterna av att det gör ont när jag vänder mig, kan inte ligga på den sidan alls, svårt ta på tröjan över den armen och vrida den i vissa lägen...Är det normalt att det är så här efter en vaccination? Kan inte minnas att jag känt så förr, men stelkramp var ju länge sen förståss, och då var jag i dvala och fick smärtstillande så det kanske var så här då med...
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2

    Jupp..

    ..tyvärr inte ovanligt alls. När jag tog min senaste stelkrampsspruta så fick jag samma symtom som du. När stelheten och smärtan i armen väl avtagit så fick jag feber och influensaliknande besvär i tre dygn, Så jag lär överväga nästa spruta rejält kan jag säga. Hoppas det går över snart!
  4. 2
    Jupp.. ..tyvärr inte ovanligt alls. När jag tog min senaste stelkrampsspruta så fick jag samma symtom som du. När stelheten och smärtan i armen väl avtagit så fick jag feber och influensaliknande besvär i tre dygn, Så jag lär överväga nästa spruta rejält kan jag säga. Hoppas det går över snart!
  5. mandelblomma
    #3
    ja man kan ha ont ett tag efteråt av den.
    Hur kom det sig att du tog en nu?
    Har man tagit alla räcker skyddet i 30 år.
  6. 3
    ja man kan ha ont ett tag efteråt av den.
    Hur kom det sig att du tog en nu?
    Har man tagit alla räcker skyddet i 30 år.
  7. Medlem sedan
    Oct 2008
    #4
    Hm... är det bättre att få stelkramp?
  8. 4
    Hm... är det bättre att få stelkramp?
  9. Medlem sedan
    Oct 1999
    #5

    Det vill jag inte ha...åker ju

    till Thailand på måndag ju...
  10. 5
    Det vill jag inte ha...åker ju till Thailand på måndag ju...
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Är det så? (Och vad är alla?)

    När jag gjorde illa mig i höstas fick jag en "för säkerhets skull"... fast det är nog 25+ år sedan jag tog den förra i och för sig
  12. 6
    Är det så? (Och vad är alla?)

    När jag gjorde illa mig i höstas fick jag en "för säkerhets skull"... fast det är nog 25+ år sedan jag tog den förra i och för sig
  13. Medlem sedan
    Oct 1999
    #7

    Ja men jag är ju

    30 och mer därtill. Fick visserligen en påfyllnad för tio år sen, men de på vc sa att när man är vuxen är det bra att förnya den ungefär var 10e år. Men alla säger olika...nu tog jag det säkra före det osäkra eftersom vi ska vara utomlands en månad, den kostade bara en dryg hundring.
  14. 7
    Ja men jag är ju 30 och mer därtill. Fick visserligen en påfyllnad för tio år sen, men de på vc sa att när man är vuxen är det bra att förnya den ungefär var 10e år. Men alla säger olika...nu tog jag det säkra före det osäkra eftersom vi ska vara utomlands en månad, den kostade bara en dryg hundring.
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8

    På akuten får väl de flesta

    vuxna som gjort illa sig en påfyllnadsdos om de inte vet med sig att de fått en i vuxen ålder...
  16. 8
    På akuten får väl de flesta vuxna som gjort illa sig en påfyllnadsdos om de inte vet med sig att de fått en i vuxen ålder...
  17. mandelblomma
    #9
    men du var nog färdigvaccinerad runt 15-20 års ålder gissar jag om du följt programmet...det är 30 år efter det
  18. 9
    men du var nog färdigvaccinerad runt 15-20 års ålder gissar jag om du följt programmet...det är 30 år efter det
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10

    Självklart inte!

    Men jag tog den mer i förebyggande syfte inte för att någon specifikt ordinerade den.
  20. 10
    Självklart inte! Men jag tog den mer i förebyggande syfte inte för att någon specifikt ordinerade den.
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11
    HAr för mig jag var lite stel och öm i armen några dagar efter stelkrampssprutan.
  22. 11
    HAr för mig jag var lite stel och öm i armen några dagar efter stelkrampssprutan.
  23. Medlem sedan
    Oct 1999
    #12

    Får man stelkrampsspruta så

    sent? Minns jag inte alls
  24. 12
    Får man stelkrampsspruta så sent? Minns jag inte alls
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13

    Sån otur får vi..

    .hoppas att du inte har. Skönt för er med semester och hoppas ni får det fint. var det krabiområdet ni skulle till?
  26. 13
    Sån otur får vi.. .hoppas att du inte har. Skönt för er med semester och hoppas ni får det fint. var det krabiområdet ni skulle till?
  27. Salander
    #14
    Den är en av de styggare sprutorna Helt normalt att det gör ont. Skyddet varar i minst 25 år om man har grundskydd. Räknat från 14-15 årsåldern.
  28. 14
    Den är en av de styggare sprutorna Helt normalt att det gör ont. Skyddet varar i minst 25 år om man har grundskydd. Räknat från 14-15 årsåldern.
  29. mandelblomma
    #15
    hmmm män får det i lumpen...kvinnor får nog sista som 12 åring eller något sånt
  30. 15
    hmmm män får det i lumpen...kvinnor får nog sista som 12 åring eller något sånt
  31. Medlem sedan
    Oct 1999
    #16

    Och nu hittade jag info på

    nätet som stöder det vc sa, om att vuxna bör omvaccinera sig vart 10 e år...medan en annan källa säger att om man fått tre sprutor och skadar sig bör man få en booster, men har man däremot fått fyra sprutor så räcker det skyddet i trettio år. Ja som sagt, alla säger olika...
  32. 16
    Och nu hittade jag info på nätet som stöder det vc sa, om att vuxna bör omvaccinera sig vart 10 e år...medan en annan källa säger att om man fått tre sprutor och skadar sig bör man få en booster, men har man däremot fått fyra sprutor så räcker det skyddet i trettio år. Ja som sagt, alla säger olika...
  33. Medlem sedan
    Oct 1999
    #17

    Jepp. Det ska bli så skönt

    att inte frysa på 4 veckor
  34. 17
    Jepp. Det ska bli så skönt att inte frysa på 4 veckor
  35. Medlem sedan
    Mar 2003
    #18

    Ja, alla säger..

    ..verkligen olika ang detta. Vi diskuterade det på ett annat snack för ett tag sen och då kom man fram till att difteri bör fyllas på var 10:e år medan stelkramp räcker i ca 30 år. Enligt vaccinationskliniken som jag gick till så räcker det med den sprutan jag tog vid 33 års ålder (om jag inte blir jättegammal ).
  36. 18
    Ja, alla säger.. ..verkligen olika ang detta. Vi diskuterade det på ett annat snack för ett tag sen och då kom man fram till att difteri bör fyllas på var 10:e år medan stelkramp räcker i ca 30 år. Enligt vaccinationskliniken som jag gick till så räcker det med den sprutan jag tog vid 33 års ålder (om jag inte blir jättegammal ).
  37. Medlem sedan
    Mar 2003
    #19

    Tillägger..

    ..att han alltså avsåg både steökramp och difteri när han sa att jag inte behövde ta denna någon mer gång. han menade att marginalerna var goda men jag blir tveksam när man läser alla olika uppgifter. Ska fråga nästa gång jag träffar infektionsläkaren har jag tänkt för detta har jag funderat över.
  38. 19
    Tillägger.. ..att han alltså avsåg både steökramp och difteri när han sa att jag inte behövde ta denna någon mer gång. han menade att marginalerna var goda men jag blir tveksam när man läser alla olika uppgifter. Ska fråga nästa gång jag träffar infektionsläkaren har jag tänkt för detta har jag funderat över.
  39. Medlem sedan
    Sep 2001
    #20
    Näpp inte längre. Maken fick inget i lumpen, det var -96.
  40. 20
    Näpp inte längre. Maken fick inget i lumpen, det var -96.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Sjuk av stelkrampsspruta?
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 18:38
  2. Stelkrampsspruta?
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-07, 19:46
  3. Stelkrampsspruta fick jag igår och oj
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 21:26
  4. Stelkrampsspruta
    By Smirk in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 21:03
  5. Biverkningar av stelkrampsspruta??
    By en mamma in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 17:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar