Hur och enskild firma?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Hur och enskild firma?

    Om jag teoretiskt sett skulle använda huset vi bor i idag helt till verksamheten och bo med familjen nån annanstans. Kan jag då dra av för alla kostnader (räntor, el, ev renoveringar, fastighetsskatt, vatten) på företaget?
    Det är en fas det går över.

    Den som inte tror att man kan göra nån skillnad bara för att man är liten har aldrig haft en mygga i sovrummet
  2. 1
    Hur och enskild firma? Om jag teoretiskt sett skulle använda huset vi bor i idag helt till verksamheten och bo med familjen nån annanstans. Kan jag då dra av för alla kostnader (räntor, el, ev renoveringar, fastighetsskatt, vatten) på företaget?
  3. Medlem sedan
    Jan 1998
    #2

    Ett litet försök

    Tror inte att det är alldeles lätt att svara på frågan, men ett försök:
    1) Om fastigheten klassas som näringsfastighet drar man alla kostnader i rörelsen.
    2) Om fastigheten klassas som privatbostad, men anv till verksamheten - hittar inget som säger något om ifall hela fastigheten används - men annars ska det vara en särskild avgränsad del av bostaden. Med det menas att man inte ska kunna använda den delen som vanlig bostad. I ditt fall blir det ju speciellt eftersom hela poängen med företaget är att det ska vara som en vanlig bostad... klurigt!

    Jag är inte så haj på vad som krävs för att en bostad ska klassas som näringsfastighet. För din del vore det nog bäst att kolla vad skatteverket säger - antar att det hänger på om du kan bevisa att familjen bor någon annanstans och inte drar fördel av att företaget betalar fastighetskostnaderna.
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  4. 2
    Ett litet försök Tror inte att det är alldeles lätt att svara på frågan, men ett försök:
    1) Om fastigheten klassas som näringsfastighet drar man alla kostnader i rörelsen.
    2) Om fastigheten klassas som privatbostad, men anv till verksamheten - hittar inget som säger något om ifall hela fastigheten används - men annars ska det vara en särskild avgränsad del av bostaden. Med det menas att man inte ska kunna använda den delen som vanlig bostad. I ditt fall blir det ju speciellt eftersom hela poängen med företaget är att det ska vara som en vanlig bostad... klurigt!

    Jag är inte så haj på vad som krävs för att en bostad ska klassas som näringsfastighet. För din del vore det nog bäst att kolla vad skatteverket säger - antar att det hänger på om du kan bevisa att familjen bor någon annanstans och inte drar fördel av att företaget betalar fastighetskostnaderna.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Jag har funderat på att köpa en lägenhet att ha som lokal. För att vi alla 3 dagmammor ska kunna använda i verksamheten. Det finns nämligen inga lokaler häromkring som går att höra för vår tyå av verksamhet.
    Då måste man få ett godkännande från brf för att bedriva verksamhet i lägenheten och de består mest av griniga pensionärer (iaf i styrelserna).

    Ja, vi får se hur det blir.
  6. 3
    Jag har funderat på att köpa en lägenhet att ha som lokal. För att vi alla 3 dagmammor ska kunna använda i verksamheten. Det finns nämligen inga lokaler häromkring som går att höra för vår tyå av verksamhet.
    Då måste man få ett godkännande från brf för att bedriva verksamhet i lägenheten och de består mest av griniga pensionärer (iaf i styrelserna).

    Ja, vi får se hur det blir.

Liknande trådar

  1. Om jag har en enskild firma
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 14:58
  2. Enskild firma??
    By undrar in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 20:05
  3. Enskild firma
    By C m 2 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 20:06
  4. HB vs Enskild firma
    By Carina in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 20:56
  5. Enskild firma...
    By Lizzy in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 15:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar