Livrädd att få en psykos...
  1. novastaria
    #1

    Livrädd att få en psykos...

    För en månad sedan fick jag ett anfall. Mitt i allt när jag körde bil kändes det som världen började snurra och jag fick fruktansvärd ångest. Marken började gunga.
    Jag fick genomgå en mänd prover och röntgen men de hittade inget så de trodde det var panikångest.
    Fick börja med zoloft för 11 dagar sedan, har tidigare ätit zoloft mot depression.
    Gungningarna försvann men känner mig fortfarande helt borta och har fruktansvärt obehag i kroppen. Vågar inte gå ut och känner mig som i en mardröm.
    Har atarax mot ångesten men den gör mig bara trött.
    Är livrädd att jag håller på utvecklar en psykos. Vet inte vad jag ska ta mig till.
    Har varit till psykakuten men de tyckte jag skulle ge zoloften en chans först.
    Vad ska jag ta mig till? känns som mitt liv är över. Kan inte lämna hemmet och jag har småbarn hemma.
    Känner mig som världens hemskaste mamma :-(
  2. 1
    Livrädd att få en psykos... För en månad sedan fick jag ett anfall. Mitt i allt när jag körde bil kändes det som världen började snurra och jag fick fruktansvärd ångest. Marken började gunga.
    Jag fick genomgå en mänd prover och röntgen men de hittade inget så de trodde det var panikångest.
    Fick börja med zoloft för 11 dagar sedan, har tidigare ätit zoloft mot depression.
    Gungningarna försvann men känner mig fortfarande helt borta och har fruktansvärt obehag i kroppen. Vågar inte gå ut och känner mig som i en mardröm.
    Har atarax mot ångesten men den gör mig bara trött.
    Är livrädd att jag håller på utvecklar en psykos. Vet inte vad jag ska ta mig till.
    Har varit till psykakuten men de tyckte jag skulle ge zoloften en chans först.
    Vad ska jag ta mig till? känns som mitt liv är över. Kan inte lämna hemmet och jag har småbarn hemma.
    Känner mig som världens hemskaste mamma :-(
  3. Old nurse
    #2

    Kan lugna dig

    Det utmärkande för psykoser är den totala bristen på sjukdomsinsikt. De som får psykoser fattar absolut ingenting, och deras upplevelse är totalt genuin. Så länge du är orolig är det alltså ingen större risk för psykos. Det är när allt känns fullständigt normalt som psykosen kan lura i vassen...

    I övrigt låter det som om du kan ha råkat ut för kronisk hyperventilering, något svenska läkare sällan känner igen.
  4. 2
    Kan lugna dig Det utmärkande för psykoser är den totala bristen på sjukdomsinsikt. De som får psykoser fattar absolut ingenting, och deras upplevelse är totalt genuin. Så länge du är orolig är det alltså ingen större risk för psykos. Det är när allt känns fullständigt normalt som psykosen kan lura i vassen...

    I övrigt låter det som om du kan ha råkat ut för kronisk hyperventilering, något svenska läkare sällan känner igen.
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3

    Begär KBT!

    Det hjälper ofta mot den här sortens svårigheter. Det är inget som man måste gå och dra med och stå ut med. Så kräv psyk att få den hjälpen! Bara läkemedel är inte tillräckligt.
    Din reaktion har sannolikt sin grund i att livets krav och måsten är lite mer än du klarar av. Då reagerar man lätt såhär. Inget ovanligt alls. Och psykos behöver du inte vara rädd för.
    Men en sån här upplevelse är obehaglig när man inte förstår vad det är.
    Kan man det så kan man möta den och få det att minska eller försvinna. Första steget är att förstå att det inte är farligt, "bara" obehagligt. Och det dör man ju inte av ....
    Men sök hjälp! Då får du stöd i att utforska vad din reaktion beroddee på och då komemr det inte lika lätt tillbaka.
  6. 3
    Begär KBT! Det hjälper ofta mot den här sortens svårigheter. Det är inget som man måste gå och dra med och stå ut med. Så kräv psyk att få den hjälpen! Bara läkemedel är inte tillräckligt.
    Din reaktion har sannolikt sin grund i att livets krav och måsten är lite mer än du klarar av. Då reagerar man lätt såhär. Inget ovanligt alls. Och psykos behöver du inte vara rädd för.
    Men en sån här upplevelse är obehaglig när man inte förstår vad det är.
    Kan man det så kan man möta den och få det att minska eller försvinna. Första steget är att förstå att det inte är farligt, "bara" obehagligt. Och det dör man ju inte av ....
    Men sök hjälp! Då får du stöd i att utforska vad din reaktion beroddee på och då komemr det inte lika lätt tillbaka.

Liknande trådar

  1. Psykos
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 20:50
  2. Psykos
    By muskifjordi in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 19:21
  3. Förlossningsdeprissoin/psykos
    By Claudiasmamma in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 12:03
  4. Förlossningsdeprision/psykos
    By Claudiasmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 16:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar