Älgkött - hållbarhet, recept...
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Älgkött - hållbarhet, recept...

    Hej,

    Nu har jag hittat en köttbit i frysen som legat i ca ett år, är det bara att slänga
    eller törs man äta den?
    Det är älgkött, har aldrig tillagat det förut, har ni några mumsiga tips ifall det går att rädda?

    Ha det bra!
  2. 1
    Älgkött - hållbarhet, recept... Hej,

    Nu har jag hittat en köttbit i frysen som legat i ca ett år, är det bara att slänga
    eller törs man äta den?
    Det är älgkött, har aldrig tillagat det förut, har ni några mumsiga tips ifall det går att rädda?

    Ha det bra!
  3. Medlem sedan
    Mar 2009
    #2
    Enligt livsmedelsverket så går det bra att tillaga kött som legat ett år i frysen.

    " Eftersom älgkött är magert kan man förvara det i frysen ganska länge, åtminstonde ett år. Förvarar man köttet längre kan det få sk. frysskador (vita partier) i köttet, men dessa kan man skära bort när man tinat köttet och sedan går det att tillaga som vanligt. Det finns inga hygieniska risker med att förvara kött länge i frysen, bara att det kan innebära viss försämring av smak och textur
    t.ex. att fettet oxideras och ger en dålig smak "

    Googla på Recept älgkött så kanske du hittar något som kan passa, tyvärr har jag inga bra idéer att komma med.
  4. 2
    Enligt livsmedelsverket så går det bra att tillaga kött som legat ett år i frysen.

    " Eftersom älgkött är magert kan man förvara det i frysen ganska länge, åtminstonde ett år. Förvarar man köttet längre kan det få sk. frysskador (vita partier) i köttet, men dessa kan man skära bort när man tinat köttet och sedan går det att tillaga som vanligt. Det finns inga hygieniska risker med att förvara kött länge i frysen, bara att det kan innebära viss försämring av smak och textur
    t.ex. att fettet oxideras och ger en dålig smak "

    Googla på Recept älgkött så kanske du hittar något som kan passa, tyvärr har jag inga bra idéer att komma med.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Åh, Tack för snabbt svar!!!(imt)
  6. 3
    Åh, Tack för snabbt svar!!!(imt)
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Inga problem! Vi äter älgkött från förra säsongen så de bitarna är ju 1,5 år gamla.
    Vad är det för bit? Vilket rätt man ska tillaga beror ju väldigt mycket på om den specifika biten är lämplig för.
  8. 4
    Inga problem! Vi äter älgkött från förra säsongen så de bitarna är ju 1,5 år gamla.
    Vad är det för bit? Vilket rätt man ska tillaga beror ju väldigt mycket på om den specifika biten är lämplig för.
  9. Medlem sedan
    Jan 2009
    #5
    den kan förmodligen ligga både ett och två år till. Det är bara att äta, det härsknar inte så lätt eftersom det är så pass magert.
  10. 5
    den kan förmodligen ligga både ett och två år till. Det är bara att äta, det härsknar inte så lätt eftersom det är så pass magert.
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6
    Själv hittade jag en bit i frysen fr 2003 och den var det absolut inget fel på. 1-2 år skulle jag inte ens fundera över kvaliten på så länge det legat i frys.
  12. 6
    Själv hittade jag en bit i frysen fr 2003 och den var det absolut inget fel på. 1-2 år skulle jag inte ens fundera över kvaliten på så länge det legat i frys.

Liknande trådar

  1. J-a älgkött
    By allimaca in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 10:23
  2. älgkött
    By jeane in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 11:52
  3. Älgkött
    By lena m 3 barn in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 22:51
  4. Hållbarhet marinad? +Recept
    By jessica13 in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 18:36
  5. Grilla älgkött...
    By li97al in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 09:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar