Friskvård - enskild firma
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Jan 1998
    #1

    Friskvård - enskild firma

    Hej,

    Är det någon här som har hört att det skulle vara avdragsgillt med friskvård i enskild firma?? Jag har just kollat med skatteverket och de säger nej, men vissa träningsställen här omkring har tydligen gått ut med reklam att det är fullt avdragsgillt.... Tänkte höra om ni här har hört något???
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  2. 1
    Friskvård - enskild firma Hej,

    Är det någon här som har hört att det skulle vara avdragsgillt med friskvård i enskild firma?? Jag har just kollat med skatteverket och de säger nej, men vissa träningsställen här omkring har tydligen gått ut med reklam att det är fullt avdragsgillt.... Tänkte höra om ni här har hört något???
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Det jag hittat är att friskvård är omöjligt som enskild firma, men att det går att göra avdrag för sjukvård som är nödvändig för att man ska kunna arbeta och som inte ingår i den allmänna vården. (gäller väl då att man kan bevisa det om det kommer till kontroll).
  4. 2
    Det jag hittat är att friskvård är omöjligt som enskild firma, men att det går att göra avdrag för sjukvård som är nödvändig för att man ska kunna arbeta och som inte ingår i den allmänna vården. (gäller väl då att man kan bevisa det om det kommer till kontroll).
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Icke avdragsgillt.

    Du får inte göra ett skit som enskild.

    Jag har mött många friskvårdskonsulenter som TROR att det är avdragsgillt och går ut hårt med det. Det blir man som kund inte jättelycklig över när det visar sig att alla betalningar är såna pengar man får skatta på sen.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  6. 3
    Icke avdragsgillt. Du får inte göra ett skit som enskild.

    Jag har mött många friskvårdskonsulenter som TROR att det är avdragsgillt och går ut hårt med det. Det blir man som kund inte jättelycklig över när det visar sig att alla betalningar är såna pengar man får skatta på sen.
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4
    Ja, jag har diskuterat en del med skatteverket kring detta. Inte ens de har tydliga riktlinjer att gå efter så det är upp till bevis för företagaren och för handläggaren att bedömma.
  8. 4
    Ja, jag har diskuterat en del med skatteverket kring detta. Inte ens de har tydliga riktlinjer att gå efter så det är upp till bevis för företagaren och för handläggaren att bedömma.
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5

    Ej ok för företagaren själv

    En enskild näringsidkare får bara göra avdrag för friskvård avseende anställd personal, dvs. ej tillåtet med avdrag för företagarens egna kostnader för friskvård. Förmånen måste dessutom rikta sig till all anställd personal. Tidigare har det funnits ett avdragslexikon för enskilda näringsidkare på Skatteverkets webplats, men nu hittar jag inte det längre och jag är ändå anställd på verket...
  10. 5
    Ej ok för företagaren själv En enskild näringsidkare får bara göra avdrag för friskvård avseende anställd personal, dvs. ej tillåtet med avdrag för företagarens egna kostnader för friskvård. Förmånen måste dessutom rikta sig till all anställd personal. Tidigare har det funnits ett avdragslexikon för enskilda näringsidkare på Skatteverkets webplats, men nu hittar jag inte det längre och jag är ändå anställd på verket...

Liknande trådar

  1. Enskild firma?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 10:15
  2. SGI och enskild firma...
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 07:37
  3. enskild firma
    By lollo07 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 08:31
  4. Enskild firma??
    By undrar in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 20:05
  5. Lön vid enskild firma?
    By Fattar 0 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 11:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar