Örontermometer vs muntermometer
Kropp & hälsa
  1. anonymt namn
    #1

    Örontermometer vs muntermometer

    Hej !

    Vilken termometer ska man tro på. Jag får alltid ca 1 grad högre temp med örontermometer än med muntermometern.

    Jag vet att man egentligen ska mäta sin egen temp när man är frisk för att få en bra jämförelse.

    Men skillnaden mellan 37,9 och 38,9 är ganska så stor. Att jag har feber känner jag i kroppen så det tvivlar jag inte på men om man ska besöka en läkare ex. pga halsont och feber i flera dagar så brukar de ju alltid fråga efter tempen. Vilken ska man uppge ? Eller båda ?

    Någon som har någon åsikt ?
  2. 1
    Örontermometer vs muntermometer Hej !

    Vilken termometer ska man tro på. Jag får alltid ca 1 grad högre temp med örontermometer än med muntermometern.

    Jag vet att man egentligen ska mäta sin egen temp när man är frisk för att få en bra jämförelse.

    Men skillnaden mellan 37,9 och 38,9 är ganska så stor. Att jag har feber känner jag i kroppen så det tvivlar jag inte på men om man ska besöka en läkare ex. pga halsont och feber i flera dagar så brukar de ju alltid fråga efter tempen. Vilken ska man uppge ? Eller båda ?

    Någon som har någon åsikt ?
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Det finns bara ett sätt att få ordning på temperaturerna - stjärttermometer. Har du jämfört resultatet några gånger kan du använda öron eller muntermometer och dra av det som du räknat ut från tidigare stjärtmätningar.

    Jag brukar vara kall i munnen och varm i öronen så jag behöver dra av ca 0,5 grad från öronen, mäter inte ens munnen längre för det funkar inte på mig.
  4. 2
    Det finns bara ett sätt att få ordning på temperaturerna - stjärttermometer. Har du jämfört resultatet några gånger kan du använda öron eller muntermometer och dra av det som du räknat ut från tidigare stjärtmätningar.

    Jag brukar vara kall i munnen och varm i öronen så jag behöver dra av ca 0,5 grad från öronen, mäter inte ens munnen längre för det funkar inte på mig.
  5. Medlem sedan
    Jun 2008
    #3

    I just det fallet...

    ...skulle jag gå på det högre värdet, just för stunden.

    Men som du säger, så lär man kalibrera sig...dvs se vilka värden har jag när jag är frisk, jämföra med en rektaltermometer (som jag ser som den mest korrekta mätningen), för att kunna ha adekvata värden den gång man blir sjuk.

    Örontemp påverkas av hur väl man lyckas sluta tätt i hörselgången, om man har vaxproppar osv.
    Muntermometer påverkas av om man är munandare, om man har druckit varmt eller kallt osv.

    Jag tycker egentligen (yrkesskadad som jag är) att rektaltermometer är att föredra, i alla lägen (i stort sett).
    There is a crack in everything
    That's how the light gets in.
    ---
    http://sting.bloggagratis.se/
  6. 3
    I just det fallet... ...skulle jag gå på det högre värdet, just för stunden.

    Men som du säger, så lär man kalibrera sig...dvs se vilka värden har jag när jag är frisk, jämföra med en rektaltermometer (som jag ser som den mest korrekta mätningen), för att kunna ha adekvata värden den gång man blir sjuk.

    Örontemp påverkas av hur väl man lyckas sluta tätt i hörselgången, om man har vaxproppar osv.
    Muntermometer påverkas av om man är munandare, om man har druckit varmt eller kallt osv.

    Jag tycker egentligen (yrkesskadad som jag är) att rektaltermometer är att föredra, i alla lägen (i stort sett).

Liknande trådar

  1. Örontermometer
    By doriz in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 07:31
  2. Örontermometer -
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 19:26
  3. muntermometer? lägga till?
    By pallella in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 10:20
  4. örontermometer???
    By linis in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 23:01
  5. Muntermometer
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 10:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar