Ang att gå upp i arbetstid!
_0910 Oktoberbarn
  1. Cilla v.8
    #1

    Ang att gå upp i arbetstid!

    Till alla som jobbar deltid och vars yngsta barn kommer vara äldre än 2,5 år när denna knodd föds.

    Om man vill att föräldrapenningen ska beräknas på 100% så måste man gå upp till heltid 6 månader innan bf.

    Och detta ska ni berätta för er chef (och få påskrift) 1 månad innan. För arbetsgivaren har rätt att skjuta fram din återgång till fulltid i en månad.

    Så jag måste berätta för min chef senast den 28 mars att jag ska börja jobba 100% den 28 april eftersom jag har bf den 28 okt.

    Jag blev så besviken när jag läste att jag måste säga till en månad tidigare. För jag hade ju inte tänkt berätta förrän efter jag gått förbi v.13.

    Men jag ska tvinga min chef att skriva på ett papper där det står att han inte får berätta för någon för någon utan att jag sköter det när den kritiska delen är över.
    Jag kommer även lägga in att jag får återgå till deltid i fall att något händer med graviditeten.

    Hoppas han skriver på.

    Min chef har varit strulig på senaste med arbetstider så jag ska ha allt på papper. För annars kan jag inte säga till om något.

    Bara ett litet tips, fast det kanske ni redan visste.
  2. 1
    Ang att gå upp i arbetstid! Till alla som jobbar deltid och vars yngsta barn kommer vara äldre än 2,5 år när denna knodd föds.

    Om man vill att föräldrapenningen ska beräknas på 100% så måste man gå upp till heltid 6 månader innan bf.

    Och detta ska ni berätta för er chef (och få påskrift) 1 månad innan. För arbetsgivaren har rätt att skjuta fram din återgång till fulltid i en månad.

    Så jag måste berätta för min chef senast den 28 mars att jag ska börja jobba 100% den 28 april eftersom jag har bf den 28 okt.

    Jag blev så besviken när jag läste att jag måste säga till en månad tidigare. För jag hade ju inte tänkt berätta förrän efter jag gått förbi v.13.

    Men jag ska tvinga min chef att skriva på ett papper där det står att han inte får berätta för någon för någon utan att jag sköter det när den kritiska delen är över.
    Jag kommer även lägga in att jag får återgå till deltid i fall att något händer med graviditeten.

    Hoppas han skriver på.

    Min chef har varit strulig på senaste med arbetstider så jag ska ha allt på papper. För annars kan jag inte säga till om något.

    Bara ett litet tips, fast det kanske ni redan visste.
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Jag trodde att det var två månader innan till och med. Men jag jobbar ju redan heltid så för mig blir det inte aktuellt. Problemet för min del är att jag är anställd i en vikariepool och då vet man aldrig sin lön vid ny termin. Så har jag otur kommer jag få mindre föräldrapenning den här gången mot vad jag hade nu senast.
  4. 2
    Jag trodde att det var två månader innan till och med. Men jag jobbar ju redan heltid så för mig blir det inte aktuellt. Problemet för min del är att jag är anställd i en vikariepool och då vet man aldrig sin lön vid ny termin. Så har jag otur kommer jag få mindre föräldrapenning den här gången mot vad jag hade nu senast.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Jepp

    Jag har redan behövt berätta för mina chefer eftersom jag har bf 9/10 och jobbar 90% idag. Så från 1/4 går jag upp på heltid. Jag ville även vara lite schysst genom att berätta eftersom jag går på semester i mitten av juli och sedan kommer jag inte tillbaka något mer på ett år eller så, pga att jag går på havandeskapspenning 2 månader före bf. Då fick de möjlighet att planera vikarie för mig i tid.

    Mina chefer tog det rikigt bra, så pass bra att de var vänliga nog att upplysa mig om att det är bra för min del om jag tar ut minst fem dagars fp per vecka efter bebis har kommit, för då får jag ca 1500 kr extra från företaget under de första sex månaderna Jag är statligt anställd och det är någon sorts policy de har. Gör ingenting.
  6. 3
    Jepp Jag har redan behövt berätta för mina chefer eftersom jag har bf 9/10 och jobbar 90% idag. Så från 1/4 går jag upp på heltid. Jag ville även vara lite schysst genom att berätta eftersom jag går på semester i mitten av juli och sedan kommer jag inte tillbaka något mer på ett år eller så, pga att jag går på havandeskapspenning 2 månader före bf. Då fick de möjlighet att planera vikarie för mig i tid.

    Mina chefer tog det rikigt bra, så pass bra att de var vänliga nog att upplysa mig om att det är bra för min del om jag tar ut minst fem dagars fp per vecka efter bebis har kommit, för då får jag ca 1500 kr extra från företaget under de första sex månaderna Jag är statligt anställd och det är någon sorts policy de har. Gör ingenting.
  7. Cilla v.8
    #4
    Jaha vad skönt, då slapp du det.

    Två månader innan ska man berätta när man vill gå ner i tid men bara en månad innan när man vill återgå till full tid.
  8. 4
    Jaha vad skönt, då slapp du det.

    Två månader innan ska man berätta när man vill gå ner i tid men bara en månad innan när man vill återgå till full tid.
  9. Cilla v.8
    #5
    Vad skönt att de tog det så bra.

    Måste du verkligen ta ut 5 dagar i veckan?

    Jag skulle missat att få pengarna i så fall för jag kommer inte ta ut så många dagar. Jag ska försöka vara hemma tom aug-11 och då måste det hushållas med dagarna.

    Min förra arbetsgivare gav yttligare 10% på alla sgi dagar jag tog ut under hela mammaledigheten.

    Med denna arbetsgivare vet jag inte ännu. Det är aldrig någon som varit mammaledig här. Jag jobbar ju på en larm firma så det är inte många tjejer här inte.

    Åh jag skulle så gärna också vilja ha havandeskapspenning men jag sitter ju på kontor och då får man inte sånt.

    Förstår verkligen att du ville berätta för chefen i god tid då!
  10. 5
    Vad skönt att de tog det så bra.

    Måste du verkligen ta ut 5 dagar i veckan?

    Jag skulle missat att få pengarna i så fall för jag kommer inte ta ut så många dagar. Jag ska försöka vara hemma tom aug-11 och då måste det hushållas med dagarna.

    Min förra arbetsgivare gav yttligare 10% på alla sgi dagar jag tog ut under hela mammaledigheten.

    Med denna arbetsgivare vet jag inte ännu. Det är aldrig någon som varit mammaledig här. Jag jobbar ju på en larm firma så det är inte många tjejer här inte.

    Åh jag skulle så gärna också vilja ha havandeskapspenning men jag sitter ju på kontor och då får man inte sånt.

    Förstår verkligen att du ville berätta för chefen i god tid då!
  11. Anonym
    #6
    Men ska du då jobba heltid fram tills bf??
  12. 6
    Men ska du då jobba heltid fram tills bf??
  13. Anonym
    #7
    men du kommer väl att ha kvar din gamla sgi då förra barnet e yngre än 2,5 år när bebisen föds???
  14. 7
    men du kommer väl att ha kvar din gamla sgi då förra barnet e yngre än 2,5 år när bebisen föds???
  15. Cilla v.8
    #8
    Jepp det kommer du. Man måste ju bli gravid innan ditt yngsta barn är 1 år och 9 månader då behåller du din gamla sgi.
  16. 8
    Jepp det kommer du. Man måste ju bli gravid innan ditt yngsta barn är 1 år och 9 månader då behåller du din gamla sgi.
  17. Cilla v.8
    #9
    Jepp, jag har ju inget annat val tyvärr.

    Jag skulle vilja gå ner i arbetstid för att orka vara gravid och ta hand om två tjejer hemma också.

    Men om man blir sjukskriven så ska det inte spela någon roll som jag fattar det.
    Utan du ska ha den utgångspunkten att du ska jobba heltid i 6 månader innan förlossningen.
  18. 9
    Jepp, jag har ju inget annat val tyvärr.

    Jag skulle vilja gå ner i arbetstid för att orka vara gravid och ta hand om två tjejer hemma också.

    Men om man blir sjukskriven så ska det inte spela någon roll som jag fattar det.
    Utan du ska ha den utgångspunkten att du ska jobba heltid i 6 månader innan förlossningen.
  19. Medlem sedan
    Oct 2005
    #10
    Men om man har föräldradagar kvar, kan man använda dem så det blir 100%?
    Jag jobbar 4 dgr i veckan och tar ut en garantidag. Gäller det som en heltidstjänst då?
  20. 10
    Men om man har föräldradagar kvar, kan man använda dem så det blir 100%?
    Jag jobbar 4 dgr i veckan och tar ut en garantidag. Gäller det som en heltidstjänst då?
  21. Cilla v.9
    #11
    Det är jag osäker på. Men jag tycker personligen att det borde räcka eftersom man måste arbeta eller ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan efter barnet fyllt 1 år för att behålla sin sgi.

    Om jag vore dig skulle jag ringa till forsakringskassan och kolla det för säkerhets skull.
  22. 11
    Det är jag osäker på. Men jag tycker personligen att det borde räcka eftersom man måste arbeta eller ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan efter barnet fyllt 1 år för att behålla sin sgi.

    Om jag vore dig skulle jag ringa till forsakringskassan och kolla det för säkerhets skull.

Liknande trådar

  1. ny arbetstid
    By _em_ in forum Singelmingel
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 06:27
  2. Gå ner i arbetstid?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 06:23
  3. gå ned i arbetstid
    By busan100 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 05:56
  4. gå ner i arbetstid
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 00:49
  5. Gå ner i arbetstid?
    By *Lillan* in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 19:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar