Ersättning...
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    Ersättning...

    Vi ska såklart amma om allt går som det ska. Men vi hade tänkt köpa hem ett paket ersättning ifall något skulle krångla tillfälligt och för att slippa jaga iväg säkert mitt i natten. Igår tog jag en första kik på utbudet och kunde rapportera att Sempers ersättning innehåller härdat fett. Självklart tänker vi inte ge det till liten och vi ska ut sen och kika ordentligt på vad som finns och hoppas att detta var enbart Semper. Men har ni uppmärksammat det här samt hittat någon ersättning för ersättningen? Vad kan man göra istället för detta helfabrikat?
  2. 1
    Ersättning... Vi ska såklart amma om allt går som det ska. Men vi hade tänkt köpa hem ett paket ersättning ifall något skulle krångla tillfälligt och för att slippa jaga iväg säkert mitt i natten. Igår tog jag en första kik på utbudet och kunde rapportera att Sempers ersättning innehåller härdat fett. Självklart tänker vi inte ge det till liten och vi ska ut sen och kika ordentligt på vad som finns och hoppas att detta var enbart Semper. Men har ni uppmärksammat det här samt hittat någon ersättning för ersättningen? Vad kan man göra istället för detta helfabrikat?
  3. Rakel A
    #2
    Det var det värsta! Är det sant? Har dom tillsatt härdat fett i ersättningen? Härdat fett är ju verkligen genuint onyttigt och tom förbjudet i vissa länder och detta ska man alltså ge till spädbarn?? Jag tycker faktiskt att du ska kontakta någon tidning om detta. Då får man verkligen hoppas att amningen kommer att fungera den här gången....

    I barnmaten har dom (och de flesta andra tillverkare) ofta palmolja i maten, den är också hysteriskt onyttig och skadlig för miljön att utvinna. Men palmpolja och härdat fett är ju billigare.... Barnmaten kan man ju i varje fall välja om man vill göra egen eller ej, men funkar inte amningen så har man ju inte mycket val.
  4. 2
    Det var det värsta! Är det sant? Har dom tillsatt härdat fett i ersättningen? Härdat fett är ju verkligen genuint onyttigt och tom förbjudet i vissa länder och detta ska man alltså ge till spädbarn?? Jag tycker faktiskt att du ska kontakta någon tidning om detta. Då får man verkligen hoppas att amningen kommer att fungera den här gången....

    I barnmaten har dom (och de flesta andra tillverkare) ofta palmolja i maten, den är också hysteriskt onyttig och skadlig för miljön att utvinna. Men palmpolja och härdat fett är ju billigare.... Barnmaten kan man ju i varje fall välja om man vill göra egen eller ej, men funkar inte amningen så har man ju inte mycket val.
  5. Medlem sedan
    Feb 1999
    #3

    Men...

    ...jag trodde härdat fett var ok, och det man ska akta sig för är det som kallas delvis härdat fett. I alla fall om det är transfetter man vill akta sig för. Det kanske finns andra anledningar till att man inte vill äta härdat fett? Mejeriprodukter innehåller härdat fett. Det fettet härdas i kons mage.
  6. 3
    Men... ...jag trodde härdat fett var ok, och det man ska akta sig för är det som kallas delvis härdat fett. I alla fall om det är transfetter man vill akta sig för. Det kanske finns andra anledningar till att man inte vill äta härdat fett? Mejeriprodukter innehåller härdat fett. Det fettet härdas i kons mage.
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4

    Man kan ju tex....

    ...vilja undvika härdat fett eftersom det är mättat och det finns ju teorier om att man ska undvika mättade fetter, men jag personligen är inte rädd för mättat fett.

    Transfett kan man läsa om här:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Transfett
  8. 4
    Man kan ju tex.... ...vilja undvika härdat fett eftersom det är mättat och det finns ju teorier om att man ska undvika mättade fetter, men jag personligen är inte rädd för mättat fett.

    Transfett kan man läsa om här:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Transfett
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Tror tyvärr inte man kan göra pulvermat utan att ha härdade fetter, fetterna skulle vara för instabila och härskna annars.

    Det är ju oftast de delvis härdade fetterna man vill undvika annars som skrivs ovan...

    Sen måste jag säga - behovet av ersättning kommer nog sällan sådär direkt mitt i natten. Och ersättning skall ju egentligen först ges efter rekommendation, och den kan ju också vara svår att få sådär nattetid. Men, om ni absolut vill ha något hemma - har du kollat på de färdigblandade tetrorna? (Finns det för ersättning förresten? Vet att det finns för välling.) Kan tänka mig att de kanske kan vara ett alternativ.

    Och nej, börja blanda ersättning på egen hand är nog inget man skall försöka sig på.. Men annan barnmat, när det väl är dags för det, går ju finfint att göra tack och lov.
  10. 5
    Tror tyvärr inte man kan göra pulvermat utan att ha härdade fetter, fetterna skulle vara för instabila och härskna annars.

    Det är ju oftast de delvis härdade fetterna man vill undvika annars som skrivs ovan...

    Sen måste jag säga - behovet av ersättning kommer nog sällan sådär direkt mitt i natten. Och ersättning skall ju egentligen först ges efter rekommendation, och den kan ju också vara svår att få sådär nattetid. Men, om ni absolut vill ha något hemma - har du kollat på de färdigblandade tetrorna? (Finns det för ersättning förresten? Vet att det finns för välling.) Kan tänka mig att de kanske kan vara ett alternativ.

    Och nej, börja blanda ersättning på egen hand är nog inget man skall försöka sig på.. Men annan barnmat, när det väl är dags för det, går ju finfint att göra tack och lov.
  11. Medlem sedan
    Jun 1998
    #6
    Ja, det finns färdigblandad Babysemp på tetra. Försökte någon gång ge det till min helammade doter när hon var sex månader, men det var fnys och nobben.

    Jag tror inte heller att behovet kommer så hastigt på egentligen. Har aldrig funderat över om det kan bli överhängade svält, även om amningen skulle vara lite knackig i början. Jag har bara ammat på liksom... När de är så nya är det ju helt svårt att veta VARFÖR de vill tutta också.
  12. 6
    Ja, det finns färdigblandad Babysemp på tetra. Försökte någon gång ge det till min helammade doter när hon var sex månader, men det var fnys och nobben.

    Jag tror inte heller att behovet kommer så hastigt på egentligen. Har aldrig funderat över om det kan bli överhängade svält, även om amningen skulle vara lite knackig i början. Jag har bara ammat på liksom... När de är så nya är det ju helt svårt att veta VARFÖR de vill tutta också.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7
    Bra svar. Jag tror det är väldigt ovanligt med så akuta behov av ersättning att man behöver störta ut i natten för att köpa.

    Det är ju mer om man skulle upptäcka viktminskning som man, i samråd med BVC, väljer att komplettera amning med ersättning.

    Sen är det ju en annan fråga att det inte är så himla enkelt att få de små liven att dricka den.
  14. 7
    Bra svar. Jag tror det är väldigt ovanligt med så akuta behov av ersättning att man behöver störta ut i natten för att köpa.

    Det är ju mer om man skulle upptäcka viktminskning som man, i samråd med BVC, väljer att komplettera amning med ersättning.

    Sen är det ju en annan fråga att det inte är så himla enkelt att få de små liven att dricka den.
  15. Medlem sedan
    Apr 2001
    #8
    Krånglar amningen är det, enligt min mening, ganska svårt att köra ersättning rakt av tillfälligt. Mest för att flasknappar och tuttar är så olika kanske?

    På BB/egenvården kan du få jättebra hjälp med vilka sorter som finns och hur ni i så fall kan ge det på sätt som inte stör amningen så mycket. Min pojke föddes sent, var vrålhungrig men det trillar ju inte på mjölk snabbare för det så han varvade glatt med BBs egen ersättning (som är densamma du kan, eller i vart fall kunde, köpa på apoteket) och suga sönder mina bröstvårtor tills dess att mjölken började komma. Sen körde han ersättning emellanåt iallafall och det var toppen tyckte jag. För vår del har vare sig den eller nappar hindrat eller stört amningen, han ammade ju glatt på i en bit över två år ändå...Men det *kan* störa, och det är ju bra att känna till det.

    Min bästa hjälp var den elektriska pumpen jag fick låna hem samt att strunta i de här ursnubbiga inläggen som kändes som plast. jag sydde flanellcirklar istället. Jättesnyggt att ha två runda ringar med lila kaniner under ljusa kläder hahaha.

    Hur som helst, jag tyckte att bm gav många bra råd och hade en väldigt flexibel inställning så du kanske ska överväga att föda i Helsingborg istället
  16. 8
    Krånglar amningen är det, enligt min mening, ganska svårt att köra ersättning rakt av tillfälligt. Mest för att flasknappar och tuttar är så olika kanske?

    På BB/egenvården kan du få jättebra hjälp med vilka sorter som finns och hur ni i så fall kan ge det på sätt som inte stör amningen så mycket. Min pojke föddes sent, var vrålhungrig men det trillar ju inte på mjölk snabbare för det så han varvade glatt med BBs egen ersättning (som är densamma du kan, eller i vart fall kunde, köpa på apoteket) och suga sönder mina bröstvårtor tills dess att mjölken började komma. Sen körde han ersättning emellanåt iallafall och det var toppen tyckte jag. För vår del har vare sig den eller nappar hindrat eller stört amningen, han ammade ju glatt på i en bit över två år ändå...Men det *kan* störa, och det är ju bra att känna till det.

    Min bästa hjälp var den elektriska pumpen jag fick låna hem samt att strunta i de här ursnubbiga inläggen som kändes som plast. jag sydde flanellcirklar istället. Jättesnyggt att ha två runda ringar med lila kaniner under ljusa kläder hahaha.

    Hur som helst, jag tyckte att bm gav många bra råd och hade en väldigt flexibel inställning så du kanske ska överväga att föda i Helsingborg istället
  17. Medlem sedan
    Feb 2008
    #9
    Jag får be om uräskt för att jag var lite snurrig och sa härdat fett så där bara rakt av. I Sempers är det palmolja vilket ju inte är något vidare alls och efter koll så finns bara Nestle som motpol och i den är det vegetabilisk olja vilket kan vara en omskrivning för just kasst fett. Det måste finnas ett annat alternativ - hälsokosten?

    Och nej det handlar inte om nattetid (som mer var en bild) utan om att söka förbereda så mycket det bara går.
  18. 9
    Jag får be om uräskt för att jag var lite snurrig och sa härdat fett så där bara rakt av. I Sempers är det palmolja vilket ju inte är något vidare alls och efter koll så finns bara Nestle som motpol och i den är det vegetabilisk olja vilket kan vara en omskrivning för just kasst fett. Det måste finnas ett annat alternativ - hälsokosten?

    Och nej det handlar inte om nattetid (som mer var en bild) utan om att söka förbereda så mycket det bara går.
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10
    Hej igen! Vegetabilisk olja kan vara palmolja det med... Tror tyvärr inte att du hittar något alternativ till de ersättningar som finns på marknaden i dagligvaruhandel och apotek.
  20. 10
    Hej igen! Vegetabilisk olja kan vara palmolja det med... Tror tyvärr inte att du hittar något alternativ till de ersättningar som finns på marknaden i dagligvaruhandel och apotek.
  21. Medlem sedan
    Feb 2008
    #11
    Det måste finnas alternativ till Semper och Nestlé och dåligt fett i liten bebis. Får leta runt lite och höra mig för.
  22. 11
    Det måste finnas alternativ till Semper och Nestlé och dåligt fett i liten bebis. Får leta runt lite och höra mig för.
  23. Medlem sedan
    Feb 1999
    #12

    Giftig ersättning

    Eller...kanske inte direkt giftig men inte långt ifrån väl?

    Palmolja skulle jag aldrig vilja ge en bebis. Eller någon annan heller för den delen. Nästan så man borde protestera...?! Hur?

    Och du har ju rätt i att vegetabilisk olja brukar vara synonymt med billigt dåligt fett som tex palmolja. Så Nestlé eller Semper verkar kvitta på den punkten.
  24. 12
    Giftig ersättning Eller...kanske inte direkt giftig men inte långt ifrån väl?

    Palmolja skulle jag aldrig vilja ge en bebis. Eller någon annan heller för den delen. Nästan så man borde protestera...?! Hur?

    Och du har ju rätt i att vegetabilisk olja brukar vara synonymt med billigt dåligt fett som tex palmolja. Så Nestlé eller Semper verkar kvitta på den punkten.
  25. Medlem sedan
    Jun 1998
    #13
    Du får väl koka ersättning av komjölk och salta och sockra och späda. När jag födde på Irland fanns det visserligen en uppsjö av ersättningar (mammorna ammade trots allt inte i någon större utsträckning) men jag hittade också noggranna anvisningar för hur man gör komjölken acceptabel för ett litet människoknytt.

    Min magkänsla säger mig att du ska kolla runt på amerikanska sajter. De är så många over there att snart sagt varenda fråga inom varenda ämnesområde täcks...
  26. 13
    Du får väl koka ersättning av komjölk och salta och sockra och späda. När jag födde på Irland fanns det visserligen en uppsjö av ersättningar (mammorna ammade trots allt inte i någon större utsträckning) men jag hittade också noggranna anvisningar för hur man gör komjölken acceptabel för ett litet människoknytt.

    Min magkänsla säger mig att du ska kolla runt på amerikanska sajter. De är så många over there att snart sagt varenda fråga inom varenda ämnesområde täcks...
  27. Medlem sedan
    Jun 2001
    #14

    Ja, fast Nestlé...

    ...kan det ju finnas etiska skäl till att inte köpa. Personligen försöker jag undvika alla Nestléprodukter sedan många år tillbaka på grund av deras hänsynslösa marknadsföring av bröstmjölksersättning i tredje världen:

    http://www.nafia.nu/bojkott/x.html
    http://www.nafia.nu/aktuellt/x.html
    http://www.babymilkaction.org/pages/boycott.html
  28. 14
    Ja, fast Nestlé... ...kan det ju finnas etiska skäl till att inte köpa. Personligen försöker jag undvika alla Nestléprodukter sedan många år tillbaka på grund av deras hänsynslösa marknadsföring av bröstmjölksersättning i tredje världen:

    http://www.nafia.nu/bojkott/x.html
    http://www.nafia.nu/aktuellt/x.html
    http://www.babymilkaction.org/pages/boycott.html
  29. Medlem sedan
    Jun 2001
    #15

    Hej Ruby!

    Eftersom du skrev i din trådstart att du tänker amma så vill jag bara försöka uppmuntra dig till att lita på din kropp och på att det kommer att funka att amma! Läs gärna "Amningsboken" av Kristin Svensson/Malin Nordgren före förlossningen för att uppdatera dig på amningstips och kräv BRA hjälp från allra första början av personalen där du ska föda. Vid minsta tecken till strul så vänta inte utan sök "proffshjälp" direkt av närmaste amningsmottagning eller ring till Amningshjälpen. Ju tidigare man får hjälp, desto större chans är det att eventuella problem inte hinner växa sig så stora.

    Att det helt plötsligt och oväntat blir totalkris så att ersättning behövs på stubinen är faktiskt väldigt sällsynt. Våga ha tillit till att du och din bebis fixar detta tillsammans, med stöd och hjälp från dina närstående och med lite proffsråd vid behov!
  30. 15
    Hej Ruby! Eftersom du skrev i din trådstart att du tänker amma så vill jag bara försöka uppmuntra dig till att lita på din kropp och på att det kommer att funka att amma! Läs gärna "Amningsboken" av Kristin Svensson/Malin Nordgren före förlossningen för att uppdatera dig på amningstips och kräv BRA hjälp från allra första början av personalen där du ska föda. Vid minsta tecken till strul så vänta inte utan sök "proffshjälp" direkt av närmaste amningsmottagning eller ring till Amningshjälpen. Ju tidigare man får hjälp, desto större chans är det att eventuella problem inte hinner växa sig så stora.

    Att det helt plötsligt och oväntat blir totalkris så att ersättning behövs på stubinen är faktiskt väldigt sällsynt. Våga ha tillit till att du och din bebis fixar detta tillsammans, med stöd och hjälp från dina närstående och med lite proffsråd vid behov!
  31. Medlem sedan
    Feb 2008
    #16
    Ska jag vara ärlig (jag ville inte prata om det först) så är det så att jag av en medicinsk orsak kanske inte kan amma. Jag tvingas äta en medicin som kan sätta allt över ända då den går över via bröstmjölken och just nu gör jag allt för att söka finna en ammande utväg. Jag är övertygad om att det går men vill ha vägarna klara och inte stå handfallen när det hela bär av och om det hela inte löser sig.

    Annars litar jag helt på min kropp och tackar för ditt fina inlägg!
  32. 16
    Ska jag vara ärlig (jag ville inte prata om det först) så är det så att jag av en medicinsk orsak kanske inte kan amma. Jag tvingas äta en medicin som kan sätta allt över ända då den går över via bröstmjölken och just nu gör jag allt för att söka finna en ammande utväg. Jag är övertygad om att det går men vill ha vägarna klara och inte stå handfallen när det hela bär av och om det hela inte löser sig.

    Annars litar jag helt på min kropp och tackar för ditt fina inlägg!
  33. Medlem sedan
    Feb 2008
    #17
    Ja. Det ska jag leta på!
  34. 17
    Ja. Det ska jag leta på!
  35. Medlem sedan
    Jun 1998
    #18
    Men blä, vad tråkigt att ens behöva tänka i sådana banor. Du har min varma medkänsla!

    När jag väntade mitt tredje barn hade jag ett hotande högt blodtryck. Steg det ens ett pytteuns till skulle jag inte få föda på ABC! Jag blev så oresonligt j-a besviken över detta att jag ville ställa in alltihop! Jag kunde inte slå om och förstå att jag faktiskt skulle kunna föda ungen på ett annat ställe;-)

    Så här i efterhand kan jag garva åt min singlemindedness, men just då var det inte roligt att behöva ta in något som inte funnits med i beräkningen. Hade någon kommit och antytt att jag kanske inte skulle få amma, ja, då vet jag inte...

    Hoppas det går vägen, alltså, det gör det ju. På ett eller annat sätt!
  36. 18
    Men blä, vad tråkigt att ens behöva tänka i sådana banor. Du har min varma medkänsla!

    När jag väntade mitt tredje barn hade jag ett hotande högt blodtryck. Steg det ens ett pytteuns till skulle jag inte få föda på ABC! Jag blev så oresonligt j-a besviken över detta att jag ville ställa in alltihop! Jag kunde inte slå om och förstå att jag faktiskt skulle kunna föda ungen på ett annat ställe;-)

    Så här i efterhand kan jag garva åt min singlemindedness, men just då var det inte roligt att behöva ta in något som inte funnits med i beräkningen. Hade någon kommit och antytt att jag kanske inte skulle få amma, ja, då vet jag inte...

    Hoppas det går vägen, alltså, det gör det ju. På ett eller annat sätt!
  37. Medlem sedan
    Jun 2001
    #19

    Då förstår jag...

    ...hur du tänker! Jobbigt - jag känner med dig och håller tummarna för att det löser sig till det bästa.
    Jag hittade en sida om ekologisk barnmat inklusive ekologisk bröstmjölksersättning - kanske kan det vara av värde för dig? Tydligen finns det en ekologisk ersättning av märket Holle som säljs via Ekolådan.
    http://www.hallbarlivsstil.com/valli...rsattning.html
    http://ekoladan.se/Templates/Product...eid=23&pid=187
  38. 19
    Då förstår jag... ...hur du tänker! Jobbigt - jag känner med dig och håller tummarna för att det löser sig till det bästa.
    Jag hittade en sida om ekologisk barnmat inklusive ekologisk bröstmjölksersättning - kanske kan det vara av värde för dig? Tydligen finns det en ekologisk ersättning av märket Holle som säljs via Ekolådan.
    http://www.hallbarlivsstil.com/valli...rsattning.html
    http://ekoladan.se/Templates/Product...eid=23&pid=187
  39. Medlem sedan
    Feb 2008
    #20
    Tack för omtanken! Det värmer. Jag tror att det ska finnas en lösning.
  40. 20
    Tack för omtanken! Det värmer. Jag tror att det ska finnas en lösning.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ni som ger ersättning..
    By miixs in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 17:22
  2. Ersättning
    By ping in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 08:27
  3. Ersättning för ersättning.
    By Ruby in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 16:44
  4. Ersättning ?
    By Natalia-Helena in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 02:11
  5. Ersättning?
    By Kompis in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 13:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar