Ersättning för ersättning.
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    Ersättning för ersättning.

    Vi ska såklart amma om allt går som det ska. Men vi hade tänkt köpa hem ett paket ersättning ifall något skulle krångla tillfälligt och för att slippa jaga iväg säkert mitt i natten. Igår tog jag en första kik på utbudet och kunde rapportera att Sempers ersättning innehåller härdat fett. Självklart tänker vi inte ge det till liten och vi ska ut sen och kika ordentligt på vad som finns och hoppas att detta var enbart Semper. Men har ni uppmärksammat det här samt hittat någon ersättning för ersättningen? Vad kan man göra istället för detta helfabrikat?
  2. 1
    Ersättning för ersättning. Vi ska såklart amma om allt går som det ska. Men vi hade tänkt köpa hem ett paket ersättning ifall något skulle krångla tillfälligt och för att slippa jaga iväg säkert mitt i natten. Igår tog jag en första kik på utbudet och kunde rapportera att Sempers ersättning innehåller härdat fett. Självklart tänker vi inte ge det till liten och vi ska ut sen och kika ordentligt på vad som finns och hoppas att detta var enbart Semper. Men har ni uppmärksammat det här samt hittat någon ersättning för ersättningen? Vad kan man göra istället för detta helfabrikat?
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Jag har inte koll på vad de olika märkena innehåller, men tror inte att det är så stor risk att "något skulle krångla tillfälligt" mitt i natten, och det inte skulle funka att bara låta barnet suga, eller ge napp, eller bara vatten i en flaska. Det är lite riskabelt att ge ersättning på flaska om man ändå tänkt fortsätta amma, eftersom barnet då kan vägra att ta det "långsamma" bröstet.

    Du bör inte själv försöka tillverka någon ersättning. Jämför de som finns, och se om du hittar någon du gillar, eller pumpa ut och frys in. (när bebisen fötts, om det går)
  4. 2
    Jag har inte koll på vad de olika märkena innehåller, men tror inte att det är så stor risk att "något skulle krångla tillfälligt" mitt i natten, och det inte skulle funka att bara låta barnet suga, eller ge napp, eller bara vatten i en flaska. Det är lite riskabelt att ge ersättning på flaska om man ändå tänkt fortsätta amma, eftersom barnet då kan vägra att ta det "långsamma" bröstet.

    Du bör inte själv försöka tillverka någon ersättning. Jämför de som finns, och se om du hittar någon du gillar, eller pumpa ut och frys in. (när bebisen fötts, om det går)
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Som jessikao skriver är det osannolikt att något skulle hända som innebär att ni måste panikköpa ersättning mitt i natten. Vad skulle det vara liksom? Mjölken tar inte slut bara sådär och bebis glömmer inte hur man suger bara sådär (men kan krångla väldigtr vid bröstet om det fått nappflaska eller t o m napp). Och en bebis klarar sig alldeles utmärkt utan mat i några timmar också för den delen.

    Men om du är orolig har jag ett förslag: köp eller låna "Amningsboken" av Kristin Svensson m. fl. och läs på. Då kommer du att känna dig trygg och du kommer att veta teorin i amningen, vilket minskar risken för problem otroligt mycket!
  6. 3
    Som jessikao skriver är det osannolikt att något skulle hända som innebär att ni måste panikköpa ersättning mitt i natten. Vad skulle det vara liksom? Mjölken tar inte slut bara sådär och bebis glömmer inte hur man suger bara sådär (men kan krångla väldigtr vid bröstet om det fått nappflaska eller t o m napp). Och en bebis klarar sig alldeles utmärkt utan mat i några timmar också för den delen.

    Men om du är orolig har jag ett förslag: köp eller låna "Amningsboken" av Kristin Svensson m. fl. och läs på. Då kommer du att känna dig trygg och du kommer att veta teorin i amningen, vilket minskar risken för problem otroligt mycket!
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4
    Glömde dessutom skriva att du INTE bör experimentera med egna ersättningar! De som finns på marknaden är inte dåliga på något sätt, tvärtom är de så bra som det bara går att få dem med dagens teknik och kunskap. Bröstmjölk är bäst för barnet, och därefter kommer tveklöst ersättningen på marknaden...
  8. 4
    Glömde dessutom skriva att du INTE bör experimentera med egna ersättningar! De som finns på marknaden är inte dåliga på något sätt, tvärtom är de så bra som det bara går att få dem med dagens teknik och kunskap. Bröstmjölk är bäst för barnet, och därefter kommer tveklöst ersättningen på marknaden...
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    Håller med de andra om att man knappast behöver ha ersättning hemma bara för säkerhets skull, om man inte t.ex. har långt till affären och ingen bil. Men det jag också vill tipsa dig om att "härdat fett" inte är transfett, om du tror det. Om det står "delvis härdat fett" på innehållsförteckningen så kan det ev. vara transfett, men det behöver inte vara det ens då.
  10. 5
    Håller med de andra om att man knappast behöver ha ersättning hemma bara för säkerhets skull, om man inte t.ex. har långt till affären och ingen bil. Men det jag också vill tipsa dig om att "härdat fett" inte är transfett, om du tror det. Om det står "delvis härdat fett" på innehållsförteckningen så kan det ev. vara transfett, men det behöver inte vara det ens då.
  11. Medlem sedan
    Feb 2008
    #6
    Det här med att åka ut mitt i natten var mest bara en bild över hur det kan vara ibland. Vi vill bara vara förberedda av en rad personliga anledningar som jag inte ville skriva ut och jag vet att man inte ska mixtra eller böka med amningen.

    Nu har jag kikat runt lite och det finns ju ingen ersättning utan suspekt fett. Så jag ska leta tills jag hittar ett alternativ ifall vi tvingas till det. Tack för era svar.
  12. 6
    Det här med att åka ut mitt i natten var mest bara en bild över hur det kan vara ibland. Vi vill bara vara förberedda av en rad personliga anledningar som jag inte ville skriva ut och jag vet att man inte ska mixtra eller böka med amningen.

    Nu har jag kikat runt lite och det finns ju ingen ersättning utan suspekt fett. Så jag ska leta tills jag hittar ett alternativ ifall vi tvingas till det. Tack för era svar.

Liknande trådar

  1. Ni som ger ersättning..
    By miixs in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 17:22
  2. Ersättning
    By ping in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 08:27
  3. Ersättning...
    By Ruby in forum Föräldraskap
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 18:21
  4. Ersättning ?
    By Natalia-Helena in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 02:11
  5. Ersättning?
    By Kompis in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 13:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar