Smittorisk??
Mat & dryck
  1. anonymt namn
    #1

    Smittorisk??

    Hej! Jag ska hålla i en stor middagsbjudning ikväll för 68 personer,mat ska lagas,värmas och ställas fram på buffe bord.
    Nu är det bara det att maken har fått magsjuka så jag funderar på mitt ansvar i att inte föra smitta vidare. Kan jag ff fixa denna bjudning eller måste jag ringa in mig sjuk ?? Det ställer till stora problem men jag vill ju inte orsaka nån magsjukeepidemi??

    Jag tänker såhär jag har inga symptom,jag spritar händerna kanske tiom att jag ska ta med mig handsprit?? Vad tror ni??
  2. 1
    Smittorisk?? Hej! Jag ska hålla i en stor middagsbjudning ikväll för 68 personer,mat ska lagas,värmas och ställas fram på buffe bord.
    Nu är det bara det att maken har fått magsjuka så jag funderar på mitt ansvar i att inte föra smitta vidare. Kan jag ff fixa denna bjudning eller måste jag ringa in mig sjuk ?? Det ställer till stora problem men jag vill ju inte orsaka nån magsjukeepidemi??

    Jag tänker såhär jag har inga symptom,jag spritar händerna kanske tiom att jag ska ta med mig handsprit?? Vad tror ni??
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2

    Skulle inte

    våga fixa mat när läget är som det är. Tänk om alla blir sjuka!!....
    Det stod nyss om en restaurang i Jönköping som hade lyckats smitta ner flera hundra personer. Där var det en i personalen som bar på magviruset utan att själv vara sjuk.

    Fast kanske det går om du är jättenoga med hygienen och klädsel?
  4. 2
    Skulle inte våga fixa mat när läget är som det är. Tänk om alla blir sjuka!!....
    Det stod nyss om en restaurang i Jönköping som hade lyckats smitta ner flera hundra personer. Där var det en i personalen som bar på magviruset utan att själv vara sjuk.

    Fast kanske det går om du är jättenoga med hygienen och klädsel?
  5. Anonym
    #3
    Jag är så rådvill Det är ju bara jag som kan fixa det egentligen..... Men som du säger så vill jag inte orsaka epidemi.....
    Kan man egentligen sjukskriva sig om man inte är sjuk själv??
  6. 3
    Jag är så rådvill Det är ju bara jag som kan fixa det egentligen..... Men som du säger så vill jag inte orsaka epidemi.....
    Kan man egentligen sjukskriva sig om man inte är sjuk själv??
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4

    Du är ju en

    möjlig smittbärare, så sjukskriva dig ska du kunna med tanke på arbetets art. Hade du varit lastbilschaufför så hade du kanske inte kunnat sjukskriva dig för att mannen är sjuk i magen.

    Nej, det är lite riskabelt att jobba för dig tycker jag. Trist och bökigt, men TÄNK om jättemånga blir sjuka....
    Hoppas du klarar dig och att det löser sig. Förstår att det är svårt....
  8. 4
    Du är ju en möjlig smittbärare, så sjukskriva dig ska du kunna med tanke på arbetets art. Hade du varit lastbilschaufför så hade du kanske inte kunnat sjukskriva dig för att mannen är sjuk i magen.

    Nej, det är lite riskabelt att jobba för dig tycker jag. Trist och bökigt, men TÄNK om jättemånga blir sjuka....
    Hoppas du klarar dig och att det löser sig. Förstår att det är svårt....
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    När man VAB:ar står det "smittbärande" som ett alternativ på blanketten. I.o.f.s. vet jag inte om det är när smittskyddsläkaren beordrat (typ), eller om det kan användas när man själv bedömmer läget så.
    Fast jag vet inte vad som gäller sjukskrivning och smittbärande -men om man jobbar med livsmedel borde det ju gå...
  10. 5
    När man VAB:ar står det "smittbärande" som ett alternativ på blanketten. I.o.f.s. vet jag inte om det är när smittskyddsläkaren beordrat (typ), eller om det kan användas när man själv bedömmer läget så.
    Fast jag vet inte vad som gäller sjukskrivning och smittbärande -men om man jobbar med livsmedel borde det ju gå...
  11. Medlem sedan
    Feb 2008
    #6
    Jag skulle aldrig riskera då det ju kan skjuta en hel rörelse, ditt jobb, i sank.
  12. 6
    Jag skulle aldrig riskera då det ju kan skjuta en hel rörelse, ditt jobb, i sank.
  13. Anonym
    #7
    Men det är inget jobb, det är bara ett extraknäck liksom....Jag ser det som att jag är opålitlig om jag inte gör det och smitta finns ju överallt typ...
    Men visst är det svårt....
  14. 7
    Men det är inget jobb, det är bara ett extraknäck liksom....Jag ser det som att jag är opålitlig om jag inte gör det och smitta finns ju överallt typ...
    Men visst är det svårt....
  15. Anonym
    #8
    Ja det känns som en konstig situation faktiskt
  16. 8
    Ja det känns som en konstig situation faktiskt
  17. Medlem sedan
    Feb 2008
    #9
    Fast om du smitter ner 68 pers så blir du ju väldigt "opålitlig" så att säga. Jag skulle ta det säkra före det osäkra och ställa in. Mest pålitligt i mina ögon. Lycka till i hur du väljer.
  18. 9
    Fast om du smitter ner 68 pers så blir du ju väldigt "opålitlig" så att säga. Jag skulle ta det säkra före det osäkra och ställa in. Mest pålitligt i mina ögon. Lycka till i hur du väljer.
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10
    Svårt det där. I vår familj hade jag inte säkert kunnat veta om det var en allergisk reaktion, en förkylningsreaktion eller verkligen magsjuka. Faktiskt. Vi kräks ibland av andra anledningar och då tycker jag det känns överhysteriskt att ställa in allt och sätta alla i karantän för ... ingenting.

    Du kan inte be ngn annan om hjälp med själva tillagningen och själv duka fram och så?
  20. 10
    Svårt det där. I vår familj hade jag inte säkert kunnat veta om det var en allergisk reaktion, en förkylningsreaktion eller verkligen magsjuka. Faktiskt. Vi kräks ibland av andra anledningar och då tycker jag det känns överhysteriskt att ställa in allt och sätta alla i karantän för ... ingenting.

    Du kan inte be ngn annan om hjälp med själva tillagningen och själv duka fram och så?
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Enligt livsmedelsverket skall smittade personer (vilket du mycket väl kan vara) INTE hantera oförpackad mat eller tillaga mat.

    Tror du att det är värt risken att du smittar ner 68 personer på ett kalas? De kommer knappast tacka dig...
  22. 11
    Enligt livsmedelsverket skall smittade personer (vilket du mycket väl kan vara) INTE hantera oförpackad mat eller tillaga mat.

    Tror du att det är värt risken att du smittar ner 68 personer på ett kalas? De kommer knappast tacka dig...

Liknande trådar

  1. Smittorisk?
    By Mimisoul in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 10:13
  2. Vattkoppor smittorisk
    By anonymt namn in forum Barnsjukdomar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 19:30
  3. Magsjuka - smittorisk.
    By mantra in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 19:48
  4. Ang smittorisk
    By Hemmamamma m 3+pyret in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 20:01
  5. Enkammarcirk.-om smittorisk
    By lias mamma in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 07:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar