Molusker?
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Oct 2003
    #1

    Molusker?

    Min 5-årige pojke har knottror på ena armen, som smittat av sig till sidan av hans bål (under armen liksom). Jag frågade doktorn här som bara sa att "det är inget farligt, det går över". Så jag har googlat (såklart) och kommit fram till att det är molusker.

    Inget farligt, nej. Går över, ja. Tydligen väldigt vanligt?
    Två andra barn i hans klass har det, en i sitt knäveck och den andra under hakan. Verkar som att de sitter där de kan frodas liksom, i veck och sånt.

    Men, han har haft dem så himla länge nu min pojke, och skäms lite för dem stackarn. Är det någon här som har erfarenheter av molusker? Finns det något som helst att göra för att få dem att försvinna fortare?
    Är det bara här man inte drar så stora växlar kring dem?
    En västgöte i Brunei, med make från NZ och två härliga barn. Utlandssvensk sedan 1992.
    http://watsonbrunei.blogspot.com
  2. 1
    Molusker? Min 5-årige pojke har knottror på ena armen, som smittat av sig till sidan av hans bål (under armen liksom). Jag frågade doktorn här som bara sa att "det är inget farligt, det går över". Så jag har googlat (såklart) och kommit fram till att det är molusker.

    Inget farligt, nej. Går över, ja. Tydligen väldigt vanligt?
    Två andra barn i hans klass har det, en i sitt knäveck och den andra under hakan. Verkar som att de sitter där de kan frodas liksom, i veck och sånt.

    Men, han har haft dem så himla länge nu min pojke, och skäms lite för dem stackarn. Är det någon här som har erfarenheter av molusker? Finns det något som helst att göra för att få dem att försvinna fortare?
    Är det bara här man inte drar så stora växlar kring dem?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Nej, det stämmer att det inte går att göra något åt dem. Man _kan_ frysa dem, men eftersom de inte är farliga så anses det vara onödigt att utsätta barnet för den behandlingen som ju är ganska smärtsam. Plus att det är ju ett virus, och viruset försvinner inte för att man tar bort de lokala utslagen.

    De sitter som regel i några månader upp till några år. Inte så roligt men det är ju så vanligt och man får försöka övertala barnet om att det inte är något farligt och att så gott som alla har mollusker, man bara har fler eller färre, och man ser dem mer eler mindre.
  4. 2
    Nej, det stämmer att det inte går att göra något åt dem. Man _kan_ frysa dem, men eftersom de inte är farliga så anses det vara onödigt att utsätta barnet för den behandlingen som ju är ganska smärtsam. Plus att det är ju ett virus, och viruset försvinner inte för att man tar bort de lokala utslagen.

    De sitter som regel i några månader upp till några år. Inte så roligt men det är ju så vanligt och man får försöka övertala barnet om att det inte är något farligt och att så gott som alla har mollusker, man bara har fler eller färre, och man ser dem mer eler mindre.
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3
    E har haft det. Inget farligt, men lite bökigt. De ramlar av efter ca ett år. Man drar inga stora växlar på dem vare sig i UK eller i Svedala.

    Säger som Dina: man _kan_ ta bort dem, men det är liksom ingen idé eftersom viruset är kvar i kroppen. Dessutom är själva processen att ta bort dem inte speciellt trevlig och det vet jag av egen erfarenhet. (Min mamma tyckte att det såg så otrevligt ut.)
  6. 3
    E har haft det. Inget farligt, men lite bökigt. De ramlar av efter ca ett år. Man drar inga stora växlar på dem vare sig i UK eller i Svedala.

    Säger som Dina: man _kan_ ta bort dem, men det är liksom ingen idé eftersom viruset är kvar i kroppen. Dessutom är själva processen att ta bort dem inte speciellt trevlig och det vet jag av egen erfarenhet. (Min mamma tyckte att det såg så otrevligt ut.)
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4

    Barnens ena kusin

    hade molusker då han var liten. Som de andra har svarat så tog det väl ett år innan de försvann av sig själv. Jag undrar om jag hört att tea tree olja kan påskynda processen? Eller så blandar jag ihop det med nåt annat. Några av moluskerna tror jag att de knipsade bort hos läkaren, men det kom ändå nya på andra ställen sen.

    Då jag har jobbat på olika förskolor, så har barn som har haft molusker inte fått delta i vattenleken för att smittan kunde spridas den vägen. Så sades det iallafall. Jag orkade aldrig googla om det stämde.

    Trist för sonen med irriterande molusker, men de är ju ofarliga. Hoppas att de försvinner snart!
  8. 4
    Barnens ena kusin hade molusker då han var liten. Som de andra har svarat så tog det väl ett år innan de försvann av sig själv. Jag undrar om jag hört att tea tree olja kan påskynda processen? Eller så blandar jag ihop det med nåt annat. Några av moluskerna tror jag att de knipsade bort hos läkaren, men det kom ändå nya på andra ställen sen.

    Då jag har jobbat på olika förskolor, så har barn som har haft molusker inte fått delta i vattenleken för att smittan kunde spridas den vägen. Så sades det iallafall. Jag orkade aldrig googla om det stämde.

    Trist för sonen med irriterande molusker, men de är ju ofarliga. Hoppas att de försvinner snart!

Liknande trådar

  1. Molusker?
    By evwa in forum Barnsjukdomar
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 05:36
  2. MOLUSKER
    By gabbelina in forum Barnsjukdomar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 15:21
  3. Molusker
    By anonymt namn in forum _0807 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 08:59
  4. molusker
    By minica in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 20:41
  5. Molusker
    By resel in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 08:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar