Tack för alla svar
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Tack för alla svar

    (j-fr, Nettikan, evaoregon, SiP, KatarinaFR, och ni andra) om hur det funkar hos er när barnet är sjukt och inte kan gå till skola/ dagis!
    Frågade mannen hur hon tänker, svärmor, som är så anti hur det funkar här, men han har ingen förklaring utan tycker hon är lika osannolik som jag tycker.

    Hon kritiserar alltså att man öht _kan_ vara hemma från jobbet pga sjukt barn, (och då har vi inte ens berättat att vi får 80% av lönen), tycker väl att man får fixa någon annan som kan komma (och vet att för oss skulle det vara omöjligt om vi inte betalade någon, eftersom inga mor-/farföräldrar finns tillgängliga- och vem skulle vi betala, förresten??)
    Jaa, suck, tur att hon har många goda sidor ändå, svärmor, annars skulle hon få stanna hemma!
  2. 1
    Tack för alla svar (j-fr, Nettikan, evaoregon, SiP, KatarinaFR, och ni andra) om hur det funkar hos er när barnet är sjukt och inte kan gå till skola/ dagis!
    Frågade mannen hur hon tänker, svärmor, som är så anti hur det funkar här, men han har ingen förklaring utan tycker hon är lika osannolik som jag tycker.

    Hon kritiserar alltså att man öht _kan_ vara hemma från jobbet pga sjukt barn, (och då har vi inte ens berättat att vi får 80% av lönen), tycker väl att man får fixa någon annan som kan komma (och vet att för oss skulle det vara omöjligt om vi inte betalade någon, eftersom inga mor-/farföräldrar finns tillgängliga- och vem skulle vi betala, förresten??)
    Jaa, suck, tur att hon har många goda sidor ändå, svärmor, annars skulle hon få stanna hemma!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Nu kommer en upplysning..
    när mina brn var små fanns tnter (i Stockholm) som kom hem när barnen var sjuka. Vi har hft en sådan hemma en eller 2 veckor när M hade kikhosta..
    Och det hade faktiskt vrit ohållbrt utan henne. Jg jobbade i projekt och L med undervisning så jg fick åka till jobbet på natten och helgern de första 10 dagar.
    Men det var toppen med tnaten fst mn fick ha mten för henne och barnet klar.
    Även I Sverige har saker ändrat!
  4. 2
    Nu kommer en upplysning..
    när mina brn var små fanns tnter (i Stockholm) som kom hem när barnen var sjuka. Vi har hft en sådan hemma en eller 2 veckor när M hade kikhosta..
    Och det hade faktiskt vrit ohållbrt utan henne. Jg jobbade i projekt och L med undervisning så jg fick åka till jobbet på natten och helgern de första 10 dagar.
    Men det var toppen med tnaten fst mn fick ha mten för henne och barnet klar.
    Även I Sverige har saker ändrat!
  5. Medlem sedan
    Dec 1999
    #3

    Minns det!

    Jaa, inte riktigt, men mina har föräldrar berättat att det kom någon "tant" för att hjälpa till hemma när jag var pytte. Tror mamma fick någon slags baby blues, och pappa var tvungen att jobba (hade eget), och då skickade det hem någon utomstående för att avlasta.
    Väldigt smart om man inte har familj i närheten, som kan rycka in!
  6. 3
    Minns det! Jaa, inte riktigt, men mina har föräldrar berättat att det kom någon "tant" för att hjälpa till hemma när jag var pytte. Tror mamma fick någon slags baby blues, och pappa var tvungen att jobba (hade eget), och då skickade det hem någon utomstående för att avlasta.
    Väldigt smart om man inte har familj i närheten, som kan rycka in!
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Sånt finns här också. Typ serviceföretag som erbjuder tjänster av detta slag. Känner ett par mammor som utnyttjat det när de inte kunnat vara hemma för sjuka barn. Kostar ju en del men man kan dra av en del på skatten.
  8. 4
    Sånt finns här också. Typ serviceföretag som erbjuder tjänster av detta slag. Känner ett par mammor som utnyttjat det när de inte kunnat vara hemma för sjuka barn. Kostar ju en del men man kan dra av en del på skatten.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Här i Portland lär det finnas något sjukhusdagis dit man kan lämna sina barn då de är sjuka. Inget som jag direkt känner till utan bara hört om.

    Här får man ofta 100 % av lönen om man är hemma med sjuka barn, men det är inte alls i lika många dagar som man har möjlighet att vara hemma i Sverige.
  10. 5
    Här i Portland lär det finnas något sjukhusdagis dit man kan lämna sina barn då de är sjuka. Inget som jag direkt känner till utan bara hört om.

    Här får man ofta 100 % av lönen om man är hemma med sjuka barn, men det är inte alls i lika många dagar som man har möjlighet att vara hemma i Sverige.
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6
    Jag kommer ihpg det. Min faster var en sådan tant.
    Min mamma var ju hemma med dagbarn. Började jobba när jag var gammal nog, typ 8, att klara mig själv.
  12. 6
    Jag kommer ihpg det. Min faster var en sådan tant.
    Min mamma var ju hemma med dagbarn. Började jobba när jag var gammal nog, typ 8, att klara mig själv.

Liknande trådar

  1. Kollektivt tack för alla svar i alla
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 19:50
  2. Tack för alla svar
    By Nyssan in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 08:50
  3. Tack för alla svar
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 21:01
  4. Tack för alla svar.....
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 13:20
  5. Tack för alla SB-svar
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 10:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar