MOLUSKER
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Feb 2007
    #1

    MOLUSKER

    HAlloj!!!
    Är det någon där ute som har några bra tips på hur man ska bli av med molusker??
  2. 1
    MOLUSKER HAlloj!!!
    Är det någon där ute som har några bra tips på hur man ska bli av med molusker??
  3. Medlem sedan
    Jan 1999
    #2
    *suck* Om jag det visste... Vi smörjer varje morgon och kväll med kortisonkräm (såndär vanlig 1% fr apoteket). det håller dem i schack men gör inte att de försvinner.
    Enda alternativet är tydligen att skrapa dem hos läkaren, men det skall tydligen vara ganska smärtsamt, så vi avvaktar nog iallafall...

    Min son är snart 10 och har aldrig haft det innan. Jag har hört att det kan ta typ ett halvår innan det försvinner
  4. 2
    *suck* Om jag det visste... Vi smörjer varje morgon och kväll med kortisonkräm (såndär vanlig 1% fr apoteket). det håller dem i schack men gör inte att de försvinner.
    Enda alternativet är tydligen att skrapa dem hos läkaren, men det skall tydligen vara ganska smärtsamt, så vi avvaktar nog iallafall...

    Min son är snart 10 och har aldrig haft det innan. Jag har hört att det kan ta typ ett halvår innan det försvinner
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    köp microcid

    på apoteket. Det kostar ca 100 kr så det är rätt dyrt, men det hjälpe på barnens mollusker.
    Vi hade det hemma mot svinkoppor.

    Testa
  6. 3
    köp microcid på apoteket. Det kostar ca 100 kr så det är rätt dyrt, men det hjälpe på barnens mollusker.
    Vi hade det hemma mot svinkoppor.

    Testa
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Med risk för att få mothugg, så säger jag att inget hjälper mot Mollusker. Alla mina tre har haft detta elände i olika omfattning, värst minstingen som hade det i över 1,5 år, massor på benen och rumpan. Vi provade allt, Microcid är bra för att dämpa inflammationen men tar inte bort problemet. Aloe vera och kortison är annat vi provat. Enl. vår läkare så är det bara att härda ut :-( plötsligt är de borta, lika fort som de kom.
  8. 4
    Med risk för att få mothugg, så säger jag att inget hjälper mot Mollusker. Alla mina tre har haft detta elände i olika omfattning, värst minstingen som hade det i över 1,5 år, massor på benen och rumpan. Vi provade allt, Microcid är bra för att dämpa inflammationen men tar inte bort problemet. Aloe vera och kortison är annat vi provat. Enl. vår läkare så är det bara att härda ut :-( plötsligt är de borta, lika fort som de kom.
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5

    Kortison kan göra det värre

    Mitt barn har eksem blandat med molluskerna, och en doktor sa till oss att vi absolut skulle undvika just kortison på molluskernas, eftersom det underhåller dem. Här fick jag en bra förklaring på varför:

    http://www.tryggabarn.nu/barn/Page1011.html

    Sista stycket.

    Lycka till, önskar att jag hade något bra knep... :-(
  10. 5
    Kortison kan göra det värre Mitt barn har eksem blandat med molluskerna, och en doktor sa till oss att vi absolut skulle undvika just kortison på molluskernas, eftersom det underhåller dem. Här fick jag en bra förklaring på varför:

    http://www.tryggabarn.nu/barn/Page1011.html

    Sista stycket.

    Lycka till, önskar att jag hade något bra knep... :-(
  11. Medlem sedan
    Jan 2009
    #6
    Två av mina barn har haft molusker och de läkare jag varit i kontakt med säger att det inte finns något som tar bort dem. Om barnet har eksem tillsammans med moluskerna, som min dotter hade, kan jag rekommendera Weleda (ringblommesalva). Det hjälpte snabbt så att hon inte kliade sönder moluskerna.
  12. 6
    Två av mina barn har haft molusker och de läkare jag varit i kontakt med säger att det inte finns något som tar bort dem. Om barnet har eksem tillsammans med moluskerna, som min dotter hade, kan jag rekommendera Weleda (ringblommesalva). Det hjälpte snabbt så att hon inte kliade sönder moluskerna.
  13. Medlem sedan
    Dec 2006
    #7
    Hej!
    Min dotter hade dem i ett år ungefär. Vi fick rådet att inte smörja utan torrt var bra. Sedan när sommaren kom var solen det bästa. Det var som att de mognade en efter en och gick sönder, blödde en del men när de hade spruckit så försvann de. Det kom verkligen helt plötsligt efter mycket ojande så började de spricka på löpande band och samtidigt försvinna. Man måste nog vänta ut dem.
  14. 7
    Hej!
    Min dotter hade dem i ett år ungefär. Vi fick rådet att inte smörja utan torrt var bra. Sedan när sommaren kom var solen det bästa. Det var som att de mognade en efter en och gick sönder, blödde en del men när de hade spruckit så försvann de. Det kom verkligen helt plötsligt efter mycket ojande så började de spricka på löpande band och samtidigt försvinna. Man måste nog vänta ut dem.
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    helt rätt. Det finns inget hjälpmedel mot mollusker. Så tyvärr har du rätt. Det är bara att härda ut.
  16. 8
    helt rätt. Det finns inget hjälpmedel mot mollusker. Så tyvärr har du rätt. Det är bara att härda ut.
  17. Medlem sedan
    Nov 2007
    #9
    Hej!

    Jag tog den agressiva vägen! Båda mina barn hade dem. Min vännina recomenderade den snabba vägen. Först, tvätta man dem med varm vatten så att området är rent, sen spricka man dem en i tag. Det blöder en hel del. efter det slutade blöda, tåg man nån salva på. Dem försvann efter en månad och barnen har inge ärr kvar.

    Det gör tyvärr ont, men den är den snabbaste vägen.
  18. 9
    Hej!

    Jag tog den agressiva vägen! Båda mina barn hade dem. Min vännina recomenderade den snabba vägen. Först, tvätta man dem med varm vatten så att området är rent, sen spricka man dem en i tag. Det blöder en hel del. efter det slutade blöda, tåg man nån salva på. Dem försvann efter en månad och barnen har inge ärr kvar.

    Det gör tyvärr ont, men den är den snabbaste vägen.
  19. Medlem sedan
    Jan 1999
    #10
    Du - tack för länken!
    Jag har verkligen tolkat det tvärtom mot vad det stod. När vi glömt att smörja ett tag så blev de så röda och irriterade. Då blev vi rädda att det höll på att bli infekterade (vilket ju tydligen var sant) och smörjde som galningar med kortison för att häva infektionen... Helfel tydligen...

    Men jättetack - vi skall genast sluta kortisonsmörja och hoppas att detta elände snart försvinner.

    Han har tack och lov inget eksem i samband med molluskerna.
  20. 10
    Du - tack för länken!
    Jag har verkligen tolkat det tvärtom mot vad det stod. När vi glömt att smörja ett tag så blev de så röda och irriterade. Då blev vi rädda att det höll på att bli infekterade (vilket ju tydligen var sant) och smörjde som galningar med kortison för att häva infektionen... Helfel tydligen...

    Men jättetack - vi skall genast sluta kortisonsmörja och hoppas att detta elände snart försvinner.

    Han har tack och lov inget eksem i samband med molluskerna.

Liknande trådar

  1. Molusker?
    By evwa in forum Barnsjukdomar
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 05:36
  2. Molusker
    By anonymt namn in forum _0807 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 08:59
  3. Molusker?
    By MrsW in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 09:56
  4. molusker
    By minica in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 20:41
  5. Molusker
    By resel in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 08:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar