Opponering
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Lärarstudenten
    #1

    Opponering

    Skriver c-uppsats nu och går näst sista terminen på lärarprogrammet mot yngre barn på SU. Undrar om någon vänlig själ kan upplysa mig om hur man ska skriva själva dokumenten där man påtalar det som behöver åtgärdas/fixas (det som ska lämnas till oppenenten vid oppeneringen)?? Finns det någon "mall" man kan få idéer av? Någon bok ni kan rekommendera i ämnet? Jag känner mig såååå nervös inför opponeringen, mer än för själva skrivandet av c-u som går riktigt bra mot all förmodan. Vi har inte fått så mycket upplysningar om hur/vad man ska göra på opponeringen, känner mig lite lost. Tacksam för hjälp.
  2. 1
    Opponering Skriver c-uppsats nu och går näst sista terminen på lärarprogrammet mot yngre barn på SU. Undrar om någon vänlig själ kan upplysa mig om hur man ska skriva själva dokumenten där man påtalar det som behöver åtgärdas/fixas (det som ska lämnas till oppenenten vid oppeneringen)?? Finns det någon "mall" man kan få idéer av? Någon bok ni kan rekommendera i ämnet? Jag känner mig såååå nervös inför opponeringen, mer än för själva skrivandet av c-u som går riktigt bra mot all förmodan. Vi har inte fått så mycket upplysningar om hur/vad man ska göra på opponeringen, känner mig lite lost. Tacksam för hjälp.
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2
    Detta körde vi efter:

    Vetenskaplig metod 3 – Analys (OVA090)

    Här följer förslag på frågor inför opponentskap av PM. Låt frågorna vara utgångspunkter för den gemensamma diskussionen. Synpunkterna ska vara konstruktivt kritiska. Synpunkter på ”formalia” (språk, stavning etc.) kan lämnas separat och behöver inte diskuteras vid seminariet. Eventuella negativa kommentarer ska ges taktfullt och med gott omdöme. Inled med en kort presentation av arbetet och gå sedan över till själva opponentskapet. Efter avslutat oppo-nentskap överlämnas ett skriftligt underlag till respondenterna.
    OBS! Maxtid är cirka 30 minuter per PM inklusive gemensam diskussion!
    Övergripande frågor
    • Vilka är arbetets styrkor respektive svagheter?
    • Har PM en logisk struktur och är den fokuserad?
    • Finns en ”röd tråd” från bakgrund - problemområde - syfte?
    Detaljerade frågor
    • Finns ett tydligt problem beskrivet? Hur är det i så fall formulerat och avgränsat?
    • Är bakgrunden relevant gällande forskningsläget, vårdvetenskaplig förankring och övriga teorier/begrepp?
    • Vad är studiens syfte? Är det tydligt formulerat?
    • Är syftet undersökningsbart, det vill säga är tillgången till material kontrollerad och be-skriven?
    • Hur har informationssökning, val av litteratur och avgränsningar hanterats?
    • Är studiens design och metod relevant för problemet och syftet?
    • Hur motiveras valet av metod?
    • Vilka forskningsetiska problem har identifierats och hur kommer de att hanteras?
    • Är referenser och referenslista utformade enligt APA-manualen?
    Kom ihåg!
    Ett opponentskap ska:
    • kommentera och diskutera både styrkor och svagheter
    • innefatta väl motiverad kritik och ha väl underbyggda argument
    • vara objektivt och fritt från personliga värderingar
    • ge konstruktiva förslag och alternativa lösningar
  4. 2
    Detta körde vi efter:

    Vetenskaplig metod 3 – Analys (OVA090)

    Här följer förslag på frågor inför opponentskap av PM. Låt frågorna vara utgångspunkter för den gemensamma diskussionen. Synpunkterna ska vara konstruktivt kritiska. Synpunkter på ”formalia” (språk, stavning etc.) kan lämnas separat och behöver inte diskuteras vid seminariet. Eventuella negativa kommentarer ska ges taktfullt och med gott omdöme. Inled med en kort presentation av arbetet och gå sedan över till själva opponentskapet. Efter avslutat oppo-nentskap överlämnas ett skriftligt underlag till respondenterna.
    OBS! Maxtid är cirka 30 minuter per PM inklusive gemensam diskussion!
    Övergripande frågor
    • Vilka är arbetets styrkor respektive svagheter?
    • Har PM en logisk struktur och är den fokuserad?
    • Finns en ”röd tråd” från bakgrund - problemområde - syfte?
    Detaljerade frågor
    • Finns ett tydligt problem beskrivet? Hur är det i så fall formulerat och avgränsat?
    • Är bakgrunden relevant gällande forskningsläget, vårdvetenskaplig förankring och övriga teorier/begrepp?
    • Vad är studiens syfte? Är det tydligt formulerat?
    • Är syftet undersökningsbart, det vill säga är tillgången till material kontrollerad och be-skriven?
    • Hur har informationssökning, val av litteratur och avgränsningar hanterats?
    • Är studiens design och metod relevant för problemet och syftet?
    • Hur motiveras valet av metod?
    • Vilka forskningsetiska problem har identifierats och hur kommer de att hanteras?
    • Är referenser och referenslista utformade enligt APA-manualen?
    Kom ihåg!
    Ett opponentskap ska:
    • kommentera och diskutera både styrkor och svagheter
    • innefatta väl motiverad kritik och ha väl underbyggda argument
    • vara objektivt och fritt från personliga värderingar
    • ge konstruktiva förslag och alternativa lösningar
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    Detta lånar jag inför opponeringen i juni på våra magisteruppsatser. Snart är man där

    Tack för hjälpen!
  6. 3
    Detta lånar jag inför opponeringen i juni på våra magisteruppsatser. Snart är man där

    Tack för hjälpen!
  7. Lärarstudenten
    #4

    tack för hjälpen

    Det är bra grejer du tar upp. Ska försöka komma över min nervositet och ta tag i det hela.
  8. 4
    tack för hjälpen Det är bra grejer du tar upp. Ska försöka komma över min nervositet och ta tag i det hela.
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5
    Vi brukar gå efter Backmans, Rapporter och uppsatser. I den boken finns en checklista med sådant som är relevant.
  10. 5
    Vi brukar gå efter Backmans, Rapporter och uppsatser. I den boken finns en checklista med sådant som är relevant.

Liknande trådar

  1. Opponering
    By Kotthare in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 12:59
  2. Opponering...
    By asolo in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 11:45
  3. Sammanfattn vid opponering?
    By Svammelmamma in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 20:37
  4. Opponering, källor?
    By cilia m june & lisa in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 00:10
  5. Opponering?
    By cilia m june & lisa in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 16:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar