Ordnad reträtt
Politik
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Ordnad reträtt

    Man börjar skönja en uppluckring i attityden mot SD i vissa artiklar i vissa media. Detta är början till en ordnad reträtt eftersom man insett att det inte längre är hållbart med en odelat negativ bild av ett parti som är på väg in i riksdagen.

    Mycket bra skriven artikel, som egentligen är rätt märkligt att den skall behöva skrivas alls.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...icle5052460.ab
  2. 1
    Ordnad reträtt Man börjar skönja en uppluckring i attityden mot SD i vissa artiklar i vissa media. Detta är början till en ordnad reträtt eftersom man insett att det inte längre är hållbart med en odelat negativ bild av ett parti som är på väg in i riksdagen.

    Mycket bra skriven artikel, som egentligen är rätt märkligt att den skall behöva skrivas alls.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...icle5052460.ab
  3. Medlem sedan
    Jul 2001
    #2
    Det är självklart ett riktigt konstaterande av Johanne Hildebrandt. Det händer dock inte så sällan, att SD-representanter uttalar sig direkt rasistiskt och pekar ut folkgrupper som syndabockar, vilket är ett brott mot både den svenska grundlagen och grundläggande, demokratiska principer. (Det finns sådana exempel på den här sidan!) Självklart är det då helt legitimt att öppet ta avstånd från sådana uttalanden och försöka bekämpa dem - med lagliga medel.
  4. 2
    Det är självklart ett riktigt konstaterande av Johanne Hildebrandt. Det händer dock inte så sällan, att SD-representanter uttalar sig direkt rasistiskt och pekar ut folkgrupper som syndabockar, vilket är ett brott mot både den svenska grundlagen och grundläggande, demokratiska principer. (Det finns sådana exempel på den här sidan!) Självklart är det då helt legitimt att öppet ta avstånd från sådana uttalanden och försöka bekämpa dem - med lagliga medel.
  5. Medlem sedan
    Mar 2009
    #3
    Just det.
  6. 3
    Just det.
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4

    Är det sant

    och det antar jag ju att det är.. så är det illa. För i en demokrati ska man ha rätt till den politiska tillhörighet man känner att man kan stödja. Utan risk för repressalier.

    Givetvis så förutsätter jag respektfull behandling åt alla håll.
    Bara måste...... allt....
  8. 4
    Är det sant och det antar jag ju att det är.. så är det illa. För i en demokrati ska man ha rätt till den politiska tillhörighet man känner att man kan stödja. Utan risk för repressalier.

    Givetvis så förutsätter jag respektfull behandling åt alla håll.
  9. Medlem sedan
    Aug 2005
    #5
    "Det händer dock inte så sällan, att SD-representanter uttalar sig direkt rasistiskt och pekar ut folkgrupper som syndabockar"

    Kan du ge ett exempel på när detta skett?
  10. 5
    "Det händer dock inte så sällan, att SD-representanter uttalar sig direkt rasistiskt och pekar ut folkgrupper som syndabockar"

    Kan du ge ett exempel på när detta skett?
  11. Medlem sedan
    Jul 2001
    #6
    Det hände väl bl.a. i de sammanhang som radioprogrammet Kaliber bevakade. Har dock även hört sådant i andra sammanhang.
  12. 6
    Det hände väl bl.a. i de sammanhang som radioprogrammet Kaliber bevakade. Har dock även hört sådant i andra sammanhang.
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    Exakt vad i Kaliber är det du syftar till, och var det som officiell representant för SD eller som privatperson som det yttrades?
  14. 7
    Exakt vad i Kaliber är det du syftar till, och var det som officiell representant för SD eller som privatperson som det yttrades?
  15. Medlem sedan
    Oct 2003
    #8
    Tex. det här kanske?

    http://www.youtube.com/watch?v=hoag-XGwpt8

    Återstår då frågan om man är "representant för SD" om man uttalar sig på lokala partimöten och förbereder interpellationer till fullmäktige.
  16. 8
    Tex. det här kanske?

    http://www.youtube.com/watch?v=hoag-XGwpt8

    Återstår då frågan om man är "representant för SD" om man uttalar sig på lokala partimöten och förbereder interpellationer till fullmäktige.
  17. Medlem sedan
    Jul 2001
    #9
    Tack för det, Ziggy. Jag kände mig måttligt motiverad att söka fram exakta citat ur programmet.
  18. 9
    Tack för det, Ziggy. Jag kände mig måttligt motiverad att söka fram exakta citat ur programmet.
  19. Medlem sedan
    Aug 2005
    #10
    Ja, det är onödigt generaliserande och raljant sagt, men vad är det som är felaktigt och rasistiskt?

    Att många invandrare arbetar svart (på t.ex. Pizzerior)?
    Att många invandrargrupper har en annorlunda och sämre, nästan barbarisk, kvinnosyn?
    Att det finns sjukdomar i andra länder som kan spridas genom invandring? Sossen Jan-Emanuel ville ju införa obligatoriskt HIV-test på alla invandrare, men fick bannor från partiledningen.

    Jag vill också poängtera att det där är det "värsta" som Kaliber lyckades få fram under 6 månader och 90 timmars bandat material. När det gäller sossarna så behöver man ju inte ens Walraffa, det räcker att följa med Anna Sjödin på krogen =)
  20. 10
    Ja, det är onödigt generaliserande och raljant sagt, men vad är det som är felaktigt och rasistiskt?

    Att många invandrare arbetar svart (på t.ex. Pizzerior)?
    Att många invandrargrupper har en annorlunda och sämre, nästan barbarisk, kvinnosyn?
    Att det finns sjukdomar i andra länder som kan spridas genom invandring? Sossen Jan-Emanuel ville ju införa obligatoriskt HIV-test på alla invandrare, men fick bannor från partiledningen.

    Jag vill också poängtera att det där är det "värsta" som Kaliber lyckades få fram under 6 månader och 90 timmars bandat material. När det gäller sossarna så behöver man ju inte ens Walraffa, det räcker att följa med Anna Sjödin på krogen =)
  21. Medlem sedan
    Apr 2009
    #11
    När det gäller sossarna så behöver man ju inte ens Walraffa, det räcker att följa med Anna Sjödin på krogen =)
    Ja, det där var roligt! =) In vino veritas, eller hur det nu var romarna sa...
  22. 11
    När det gäller sossarna så behöver man ju inte ens Walraffa, det räcker att följa med Anna Sjödin på krogen =)
    Ja, det där var roligt! =) In vino veritas, eller hur det nu var romarna sa...
  23. Medlem sedan
    Jul 2001
    #12
    Om jag inte minns fel var det någon SD-representant som liknade somalier vid hamburgare eller något liknande. Tämligen rasistiskt, får jag nog säga.
  24. 12
    Om jag inte minns fel var det någon SD-representant som liknade somalier vid hamburgare eller något liknande. Tämligen rasistiskt, får jag nog säga.
  25. Medlem sedan
    Aug 2005
    #13
    Han drog en vits om likheten mellan en Somalier och en quarterpounder...eller nåt, anspelande på Somalierns låga vikt.

    Om du anser att ett oskyldigt skämt i klass med blondinhistorier eller norgehistorier, är något att ens ödsla tid på att ta upp i detta sammanhang så känns det rätt onödigt för mig att svara dig i fortsättningen.

    Kan du lova att vara lite mer seriös i framtiden?
  26. 13
    Han drog en vits om likheten mellan en Somalier och en quarterpounder...eller nåt, anspelande på Somalierns låga vikt.

    Om du anser att ett oskyldigt skämt i klass med blondinhistorier eller norgehistorier, är något att ens ödsla tid på att ta upp i detta sammanhang så känns det rätt onödigt för mig att svara dig i fortsättningen.

    Kan du lova att vara lite mer seriös i framtiden?
  27. Medlem sedan
    Jul 2001
    #14
    "Oskyldigt skämt"? Jojo... I de kretsar där jag umgås dras det inga "oskyldiga skämt" av det slaget.
  28. 14
    "Oskyldigt skämt"? Jojo... I de kretsar där jag umgås dras det inga "oskyldiga skämt" av det slaget.
  29. Medlem sedan
    Aug 2005
    #15
    Du menar blondinskämt eller norgehistorier?
  30. 15
    Du menar blondinskämt eller norgehistorier?
  31. Medlem sedan
    Jul 2001
    #16
    Jag drar varken blondinskämt eller Norgehistorier heller, men skämtet om somalier - som anspelade på ras - går knappast att jämföra med "syskongnabbet" mellan svenskar och norrmän.
  32. 16
    Jag drar varken blondinskämt eller Norgehistorier heller, men skämtet om somalier - som anspelade på ras - går knappast att jämföra med "syskongnabbet" mellan svenskar och norrmän.
  33. Medlem sedan
    Aug 2005
    #17
    Jo, det är precis vad det gör.
  34. 17
    Jo, det är precis vad det gör.
  35. Medlem sedan
    Jul 2001
    #18
    Tycker du - helt förväntat.
  36. 18
    Tycker du - helt förväntat.
  37. Medlem sedan
    Jun 1998
    #19
    Utslängd igen, ser man på.
  38. 19
    Utslängd igen, ser man på.

Liknande trådar

  1. Julstämningen är ordnad
    By Mamman*3 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 14:32
  2. sjukskrivningen ordnad.
    By Ellan... in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 21:36
  3. Taxin är ordnad
    By **jag** in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 23:02
  4. Frukost ordnad!
    By Sicily in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 11:14
  5. Barnvakt ordnad
    By Lotta T in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 14:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar